Desakan Kuasa dalam Penentuan Harga Jual
Main Article Content
Abstract
The presence of power in every line of life can not be avoided especially in the determination of the selling price in commerce. The purpose of this study is to trace the power of Yasdic's management in determining the selling price in the business unit of Santri Store of Pondok Pesantren Pendidikan Al-Qur'an IMMIM Putra Makassar. The methodology used in this study is a critical etnometodology combined with Islamic thinker Ibn Khaldun to trace the power of Yasdic in determining the selling price in the santri store business unit. Our research found that the power Yasdic determining the selling price to oppress buyers through an expensive price and a monopoly that supported the prevailing system in the cabin and conducted with no transparency.
Downloads
Article Details
Authors who submit a manuscript understand that if the manuscript is accepted for publication, the copyright of the article shall be assigned to Jurnal Ekonomi Modernisasi (JEM).
References
Afandi, A. K. (2012). Konsep Kekuasaan Michel Foucault. Teosofi: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam, 2(1), 131 – 149.
Agustin, S. M. (2009). Foucault dan Komunikasi (Telaah Konstruksi Wacana dan Kuasa Foucault dalam Lingkup Ilmu Komunikasi). Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(3), 199 – 211.
Akhtyamova, N., Panasyuk, M., & Azitov, R. (2015). The Distinctive Features of Teaching of Islamic Economics: Philosophy, Principles and Practice. Paper presented at the Procedia - Social and Behavioral Sciences.
Alimuddin. (2009). Merangkai Konsep Harga Jual Berbasis Keadilan dalam Islam. Ekuitas: Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 15(4), 523 – 547.
Fahad, F., & Utomo, C. (2013). Analisa Penetapan Harga Jual Unit Rumah pada Proyek Perumahan Soka Park, Bangkalan. Jurnal Teknik ITS, 2(2), 173-177.
Freund, P., & Abrams, M. (1976). Ethnomethodology and Marxism: Their Use for Critical Theorizing. Theory and Society, 3(3), 377 – 393.
Garfinkel, H. (1967). Study in Ethnometodology. . New Jersey: Prentice Hall.
Ghodsypour, S. H., & O’Brien, C. (2001). The total cost of logistics in supplier selection, under conditions of multiple sourcing, multiple criteria and capacity constraint. International Journal of Production Economics, 73(1), 15-27.
Hakim, M. A. (2015). Peran Pemerintah dalam Mengawasi Mekanisme Pasar dalam Perspektif Islam. Iqtishadia, 8 (1), 19 – 40., 8(1), 19-40.
Hasyim, H. (2010). Watak Peradaban dalam Epistemologi Ibnu Khaldun. Humaniora, 22(3), 336 – 347.
Hidayatullah, I. (2018). Pandangan Ibnu Khaldun dan Adam Smith tentang Mekanisme Pasar. Iqtishoduna: Jurnal Ekonomi Islam, 7(1), 117 – 145.
Huda, C. (2013). Pemikiran Ekonomi Bapak Ekonomi Islam; Ibnu Khaldun. Economica, 4(1), 103-124.
Kamayanti, A. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif Akuntansi. Jakarta Yayasan Rumah Peneleh.
Kasdi, A. (2014). Kasdi, A. 2014. Pemikiran Ibnu Khaldun dalam Perspektif Sosiologi dan Filsafat Sejarah. . Fikrah,. 2 (1), 291 – 307, 2(1), 291 – 307.
Khaldun, A.-A. A. b. M. (2016). Mukaddimah (M. Irham, M. Supar, & A. Zuhri, Trans.). Jakarta: Pustaka Al-Kausar.
Mulawarman, A. D. (2016). 2024 Hijrah Untuk Negeri. Jakarta: Yayasan Rumah Peneleh.
Mursy, A. L., & Rosidi. (2013). Sentuhan Rasa di Balik Makna Laba. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 4(2), 165-176.
Ramadhan, A. (2016). Honda dan Yamaha Diduga Bersekongol Tentukan Harga Skuter. Tempo.co. https://bisnis.tempo.co/read/788790/honda-dan-yamaha-diduga-bersekongol-tentukan-harga-skuter
Samsinas. (2009). Samsinas. 2009. Ibnu Khaldun: Kajian Tokoh Sejarah dan Ilmu-Ilmu Sosial. . Jurnal Hunafa, 6(3), 329 – 346.
Saragih, F. A. (2017). Penjelasan KPPU Menetapkan Yamaha dan Honda Bersalah. Kompas.com. https://otomotif.kompas.com/read/2017/02/21/082200115pejelasan.kppu.menetapkan.yamaha.dan.honda.bersalah
Serliana, N., & Widjaja, Y. R. (2013). Pengaruh harga pokok produksi terhadap penetapan harga jual produk t-shirt pada cv. Tridharma persada bandung. . Jurnal Ecodemika: Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Bisnis, 1(2), 67 - 74.
Slat, A. H. (2013). Analisis Harga Pokok Produk dengan Metode Full Costing dan Penentuan Harga Jual. Jurnal EMBA, 1(3), 110-117.
Triyuwono, I. (2013). Makrifat Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif untuk Pengembangan Disiplin Akuntansi. Paper presented at the Simposium Nasional Akuntansi XVI Manado.
Triyuwono, I. (2015). Akuntansi Syariah: Perspektif, Metodologi, dan Teori. Jakarta: Rajawali Pers.
Ulum, B. (2016). Ulum, B. 2016. Kontribusi Ibnu Khaldun Terhadap Perkembangan Ekonomi Islam. . Iqtishodia: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 17 – 32.
Ulya, H. N. m. (2015). Permintaan, Penawaran dan Harga Perspektif Ibnu Khaldun. Justicia Islmica: Jurnal Kajian Hukum dan Sosial, 12(2), 147–168.
Zuhroh, D., & Pratiwi , C. (2014). Penentuan Harga Jual Stratejik Terhadap Produk Dengan Biaya Rendah dan Diferensiasi Jurnal Siasat Bisnis, 18(1), 133-142.