Kontrol Diri dan Kematangan Emosi Siswa
Main Article Content
Abstract
Education at junior high school level has an important role in shaping students' character and emotional development. One aspect that can influence emotional maturity is self-control. The aim of this research is to determine the relationship between self-control and emotional maturity of class VIII students at SMPN 3. This type of research is quantitative research, this type of research is correlational. The subjects of this research were class VIII students of SMPN 3 TANGGUL for the 2023-2024 academic year. The instrument used was a self-control and emotional maturity questionnaire. Data were analyzed using product moment correlation techniques. The research results show a positive correlation between emotional maturity and self-control of 3.272505. Meanwhile, the r table with degrees of freedom (df 108-2 106) at a significance level of 0.05 obtained a t table value of 1.65936. which means the correlation in the research is significant.
Article Details
References
Anggreini, R., & Mariyanti, S. (2014). Hubungan Antara Kontrol Diri Dan Perilaku KonsumtifMahasiswi Universitas Esa Unggul. Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Mahasiswi Universitas Esa Unggul Jurnal Psikologi, 12, 34–42. https://digilib.esaunggul.ac.id/public/UEU-Journal-22839-11_2150.pdf
Aryati, S. indah, & Utami, N. I. (2022). Hubungan antara konsep diri dengan kematangan emosi pada dewasa awal. Jurnal Spirits, 12(1), 9–14. https://doi.org/10.30738/spirits.v12i1.12713
Di, E., & Negeri, S. M. A. (2022). Jurnal Al-Taujih. 8(2), 117–127.
Erlandia, E., Rahmi, A., Yarni, L., & Putra, D. P. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VII SMP N 01 Rao Selatan Universitas Islam Negeri Sjech M . Djamil Djambek Bukittinggi. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(2), 68–80.
Febbiyani, F., & Adelya, B. (2017). Kematangan emosi remaja dalam pengentasan masalah. Penelitian Guru Indonesia, 02(02), 30–31.
Hafifah, N., & Anggraeni, F. (2022). Kematangan Emosi, Religiusitas Dan Perilaku Agresif. Jurnal At-Taujih, 2(1), 19. https://doi.org/10.30739/jbkid.v2i1.1476
Hukum, J. I. (2024). AGRESI SIBER PADA MAHASISWA. 2, 275–284.
Karakter, J. P., Demonstran, M., Maturity, E., & Demonstrators, S. (2022). Self-Control, Kematangan Emosi , dan Agresivitas. 2(1), 87–94. https://doi.org/10.56326/jpk.v2i1.1439
Laia, B., & Daeli, B. (2022). Hubungan Kematangan Emosional dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Faomasi Kecamatan Lahomi Kabupaten Nias Barat. 2(2).
Mahfud, S. M., & Khoirunnisa, R. N. (2020). Hubungan antara kematangan emosi dengan kecenderungan perilaku agres i di media sosial pada siswa smk “ x ” sidoarjo. Jurnal Penelitian Psikologi, 7(1), 1–8. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/31996
nugroho. (2022). Hubungan Perilaku Bullying Terhadap Konsep Diri Remaja di Kelurahan Pilangbango Kota Madiun. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 8(1), 1–7http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JKI
Pramesthi, K. G., Psikologi, P. S., Psikologi, F., & Surakarta, U. M. (2022). Hubungan kematangan emosi dan kontrol diri dengan agresivitas remaja akhir anggota persaudaraan setia hati terate.
Putri, D. (2020). Kematangan Emosional Terhadap Siswa Disiplin Di Sekolah. Psikologi Konseling, 17(2), 733. https://doi.org/10.24114/konseling.v17i2.22076
Ulayya, S., & Mujiasih, E. (2020). Hubungan Antara Self Control Dengan Perilaku Konsumtif Pengguna E-Money Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal EMPATI, 9(4), 271–279. https://doi.org/10.14710/empati.2020.28950
Utami, R. V., Meilinda, E., & Haryati, A. (2024). Peran Self Estem dalam Mencegah Emosional Distres pada Siswa SMA 7 Kepahiang. Mandira Cendikia, 2(7), 70–79.