Keefektifan Teknik Cinema Therapy untuk Meningkatkan Sikap Altruistik Siswa Kelas VIII DI SMPN 1 Gondanglegi Kabupaten Malang

Main Article Content

Tresyana Maretha
Romia Hari Susanti
Eva Kartika Wulan Sari

Abstract

Altruism is a voluntary action taken by a person or group of people to help others without expecting anything in return. This study aims to test the Effectiveness of Cinema Therapy Techniques to Improve the Altruistic Attitudes of SMPN 1 Gondanglegi Students in Malang Regency. This research is an experimental study with a one-group pretest-posttest village design and uses a Likert scale instrument. The sample of this study is junior high school students who have low altruistic attitude criteria by choosing through quota sampling technique where students who meet only the criteria will be selected, Wilcoxon Sign Rank Test data analysis, research showing the results of sig. (2-tailed) is 0.012 which indicates that 0.012 <0.05, which means that cinema therapy technique is effective to improve the altruistic attitude of VIII grade students of SMP N 1 Gondanglegi Malang Regency which is subjected to truth and can be accepted at a significant level of 5%.

Article Details

How to Cite
Maretha, T. ., Susanti, R. H., & Sari, E. K. W. (2020). Keefektifan Teknik Cinema Therapy untuk Meningkatkan Sikap Altruistik Siswa Kelas VIII DI SMPN 1 Gondanglegi Kabupaten Malang. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 5(2), 54–61. https://doi.org/10.21067/jki.v5i2.4438
Section
Articles

References

Borong.2006.Altruisme dan Filantropis,(online),(http://blog.wprdpress.org diakses Tanggal 15 Mei 2018)
Carr.2004.Altruisme(online), (http://www.altruist.org/about/altruism Diakses Tanggal 15 Mei 2018)
Demir.SE.2007.Cinema Therapy( online), (http.//psinema.metu.edu.tr/makale/ cinematherapy.pdf) diakses 15 Mei 2018
Fakhitah,2006. Perbedaan Perilaku Altruistik Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Malang Di Tinjau Dari Jenis Kelamin. Skripsi Tidak Diterbitkan : Jurusan Bimbingan dan konseling fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Kompasiana. (2017). Peran guru BK di sekolah (http.//www.kompasiana.com di akses Tanggal 16 Mei 2018
Permendikbud Nomor 111 Tahun 2014 Tentang Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling di Tingkat Pendidikan Dasar Dan Menengah
Powell, M. L. (2006). Group cinematherapy: Using Metaphor To Enhance Adolescent Self Esteem. Vayetteville: University of Arkansas
Sarwono, Sarlito Wirawan, 2002. Psikologi Sosial Individu dan Teori Psikologi Sosial. Jakarta: Balai Pustaka
Sugiono. 2012. Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.
Sears. P. O., Freadman.L.J&Peplau.L.A.1991.Paikologi Sosial Jilid II, Jakarta:Erlangga
Solomon.I.G.2011.cinema therapy,(online), (www.cinematherapy.com) diakses tanggal 15 Mei 2018
Sugiyono.2010. Statistik untuk Penelitian Bandung:Alfabets.
Sugiyono.2013. Metode Penelitian kuantitatif dan R&D Bandung:Alfabets.
Silvianingsih.2011.pengembangan Panduan Pelatihan Kesadaran akan Keragaman Budaya (Culture Diversity awareness) Berbantuan Video Bagi Siswa SMP. Tesis. Tidak diterbikan.Malang:Program Pascasarjana. Universitas Negeri Malang.
Titisari, Arien. 2013. Keefektifan Bibliokonseling Untuk Meningkatkan Sikap Altruisme Pada Siswa SMP Negeri 7 Probolingo. Skripsi tidak diterbitkan,Malang: jurusan Bimbingan dan Konseling,Fakultas Ilmu Pendidikan :Universitas Negeri Malang
Utami, Nugraheni Warih.2011. Pengembangan Panduan Pelatihan Keterampilan Pemecahan Masalah ( Problem Solving Skill) Denga Cinema Education Untuk SMP. Tesis Tidak Diterbitkan. Malang : Program Pascasarjana, Universitas Negeri Malang
Wibowo, Eddy. 2005. Konseling Kelompok Perkembangan. Jakarta: Unres Pres
Woltz. B. (2004) Cinema Alcheng-using the power for healing and transformation, harbin hot spiring Quartly, Summer 2004, and the inland empire chapter of CAMFT news, July 2004, (Online)(http.//cinematherapy.com) diakses tanggal 18 Mei 2018