Efektivitas Teknik Role Play dalam Membantu Mengurangi Perilaku Agresif
Main Article Content
Abstract
Aggressive behavior is an act or abusive behavior used in socializing or communicating in a society that does not conform to the norm in masayarakat, and can harm others. One of the deviant behaviors that often arise among teenagers is that it is less able to control their emotions, and it is easy to express displeasure through inappropriate words. Group guidance helps individuals find themselves, direct themselves, and can adjust to their surroundings. This research aims to test the effectiveness of role play techniques to reduce the aggressive behavior of grade VIII students at Sunan Ampel Performance Junior High School. The research method used is experimental research with one group pretest posttest design type. Research sample of 10 students selected with Cluster Random Sampling technique. Research instruments use thescale of study, expert test and aggressive behavior scale, data analyzed with technologyk validitytest, realibiltas, before after design. The results showed students' aggressive behavior decreased after participating in group mentoring activities with role play techniques or effective role play techniques to reduce students' aggressive behavior. The nextresearcher's advice b agi,time should be effective when providing services to students so as not to interfere with the schedule of students who participate in extra activities in school
Article Details
References
Adit, G. N., Hendriana, H., & Rosita, T. (2019). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing Untuk Mengurangi Perilaku Bullying Pada Peserta Didik SMP “X†di Kota Bandung. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(6), 213–227.
Ana, A., Wibowo, M. E., & Wagimin, W. (2017). Bimbingan kelompok dengan teknik role playing untuk meningkatkan self-efficacy dan harapan hasil (outcome expectations) karir siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 49–53.
Arif, M., Situmorang, N. Z., & Tentama, F. (2019). Bentuk-bentuk perilaku agresif pada remaja. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 299–304.
Astuti, F. (2017). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Mengurangi Perilaku Agresif Peserta Didik Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Seputih Agung Lampung Tengah Tahun Ajaran 2016/2017. UIN Raden Intan Lampung.
Einstein, G., & Indrawati, E. S. (2017). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Orangtua Dengan Perilaku Agresif Siswa/siswi Smk Yudyakaryamagelang. Jurnal Empati, 5(3), 491–502.
Eliani, J., Yuniardi, M. S., & Masturah, A. N. (2018). Fanatisme dan perilaku agresif verbal di media sosial pada penggemar idola K-Pop. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 59–72.
Febriana, P., & Situmorang, N. Z. (2019). Mengapa remaja agresi? Jurnal Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 1(1), 16–21.
Ferdiansa, G., & Neviyarni, S. (2020). Analisis perilaku agresif siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 5(2), 8–12.
Gading, I. K., Nisa, U., & Lestari, L. P. S. (2017). Keefektifan konseling behavioral teknik modeling dan konseling analisis transaksional teknik role playing untuk meminimalkan kecenderungan perilaku agresif siswa sekolah menengah atas. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(4), 132–142.
Gunawan, I. M., Hartati, A., & Mulachela, F. S. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok Terhadap Perilaku Agresif Siswa di SMKN 4 Mataram. Jurnal Paedagogy, 7(4), 385–392.
Haslinda, H., Jahada, J., & Silondae, D. P. (2020). Faktor-faktor Penyebab Agresi Verbal Siswa. Jurnal Ilmiah Bening: Belajar Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 53–60.
Hastuti, R. Y., & Baiti, E. N. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Tingkat Stress pada Remaja. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 8(2), 84–93.
Hidayati, N. (2019). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Role Playing untuk Mengurangi Perilaku Agresif Siswa Madrasah Aliyah Negeri 1 Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Illahi, U., Neviyarni, N., Said, A., & Ardi, Z. (2018). Hubungan antara kecerdasan emosi dengan perilaku agresif remaja dan implikasinya dalam bimbingan dan konseling. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(2), 68–74.
Karneli, Y., Firman, F., & Netrawati, N. (2018). Upaya Guru BK/Konselor untuk menurunkan perilaku agresif siswa dengan menggunakan konseling kreatif dalam bingkai modifikasi kognitif perilaku. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 113–118.
Kurniawan, D. E., & Pranowo, T. A. (2018). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Bullying di Sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 2(1).
Lestari, D. (2020). Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Self Leadership Siswa Kelas Viii Di Smp Muhammadiyah 48 Medan Tahun Ajaran 2019/2020. UMSU.
Maningrum, R. A., & Syarafuddin, H. M. (2018). Pengaruh Teknik Role Playing Terhadap Kecemasan Belajar pada Siswa Kelas VIII di SMPN 2 Praya. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 4(2), 198–205.
Marwoko, G. (2019). Psikologi Perkembangan Masa Remaja. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1), 60–75.
Norafifah, S., Sultani, S., & Susanto, D. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dengan Menggunakan Teknik Role Playing untuk Menumbuhkan Solidaritas Anak di Panti Asuhan Sentosa Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 3(3), 18–25.
Ramadhani, E., & Sari, K. (2018). Efektivitas layanan bimbingan kelompok menggunakan pendekatan discovery learning untuk mengurangi prokrastinasi akademik mahasiswa mengerjakan skripsi. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 16(2), 193–206.
Ramadhani, Y., Witono, A. H., & Affandi, L. H. (2020). Faktor-Faktor Penyebab Perilaku Agresif Siswa Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 2(1), 75–80.
Ru’iya, S., & Sutarman, S. (2020). Edukasi pencegahan perilaku bullying bagi anak madrasah tsanawiyah Darul Ulum Muhammadiyah Galur Kulonprogo. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 723–728.
Sa’diyah, H., Chotim, M., & Triningtyas, D. A. (2017). Penerapan Teknik Self Management Untuk Mereduksi Agresifitas Remaja. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(2), 67–78.
Sadiyah, H. (2018). Bermain Peran (Role Playing) dalam Pembelajaran Maharah Al-Kalam di PKPBA UIN Maliki Malang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(2), 1–29.
Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh layanan bimbingan kelompok terhadap konformitas teman sebaya. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 9–17.
Susanti, R. H., & Permatasari, D. (2020). Terapi menulis ekspresif sebagai upaya menurunkan perilaku agresif siswa sekolah menengah pertama. Masyarakat Berdaya Dan Inovasi, 1(1), 27–32.
Ulandari, Y., & Juliawati, D. (2019). Pemanfaatan layanan bimbingan kelompok untuk meningkatkan kecerdasan emosi siswa. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 1–8.
Yani, A. L., & Retnowuni, A. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Agresif pada Remaja yang Tinggal di Pesantren. Journal Of Holistic Nursing Science, 6(1), 36–43.
Yunalia, E. M., & Etika, A. N. N. (2020). Analisis perilaku agresif pada remaja di sekolah menengah pertama. JHeS (Journal of Health Studies), 4(1), 38–45.