Upaya Meningkatkan Tanggung Jawab Akademik Mahasiswa Manggarai Universitas PGRI Kanjuruhan Malang Melalui Konseling Kelompok Realita
Main Article Content
Abstract
Academic responsibility is the attitude of individual behavior in carrying out their academic obligations. This academic obligation is in the form of tasks in academics, such as studying, doing assignments / doing exams by yourself, not procrastinating in doing assignments and being diligent in attending lectures.This study aims to determine the effectiveness of Reality Group Counseling to Improve the Academic Responsibility of Manggarai Students at Kanjuruhan University Malang. This study used a pre-experimental design with the type of one group pre-test and post-test design and the technique of taking the research subject was purposive sampling. The data analysis in this study used statistical-nonparametric with the Wilcoxon sign level test (Wilcoxon's signed rank test), which was processed with the help of SPSS 22.0 For Windows.The results of the Wilcoxon test analysis from the calculation results can be concluded that the Zhitung is -2.371 and the sig (2-tailed) is 0.018. if probability> 0.05 then Ho (zero hypothesis) is accepted, H1 (alternative hypothesis) if probability <0.05 then Ha is rejected then HO (zero hypothesis) is rejected and H1 (alternative hypothesis) is accepted. So the Wilcoxon test results show that sig (2-tailed) 0.018 <0.05 means that reality group counseling is effective in increasing student academic responsibility.
Article Details
References
Adiwiyoto, Anton. (2001). "Melatih Anak Bertanggung Jawab." Jakarta: Mitra Utama.
Bariyyah, K., Hastini, R. P., & Wulan Sari, E. K. (2018). Konseling Realita untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa. Konselor, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.24036/02018718767-0-00
Corey, G.2005. theory and practice of counseling and psyhoterapy, seventh edition. California State University, Fullertion Diplomate Counseling Psychologi . American Board Of Profesional Psychology: Brooks
Faijin, Faijin. (2019). "Penerapan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling." Guiding World: Jurnal Bimbingan dan Konseling 2.1: 46-55
Hanif, A. I. Al. (2013). Penerapan Konseling Realita untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal BK UNESA, 3(1), 191–199. Retrieved from http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/3363
Hari Susanti, R. (2015). Meningkatkan Kesadaran Tanggung Jawab Siswa SMP Melalui Penggunaan Teknik Klarifikasi Nilai. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 1 (1), 38-46. https://doi.org/10.21067/jki.v1i1.855
Komalasari, Gantina, and Eka Wahyuni. (2011). "Teori dan teknik konseling." Jakarta: PT. Indeks
Laras, putri T. (2019). Keefektifan konseling kelompok realita menggunakan teknik psikodrama untuk meningkatkan tanggung jawab akademik siswa sma, skripsi tidak diterbitkan. Malang: FIP UM.
Mahzumah, Tri. (2013). "Penerapan konseling kelompok realita untuk membantu siswa mengatasi kesulitan belajar." Jurnal BK UNESA 3.1.
Mashunah, F. (2017). "Upaya Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar melalui Konseling Kelompok Realita pada Siswa kelas VIII SMP N 1 Prambon Nganjuk Tahun Pelajaran 2015/2016." Jurnal FKIP/Bimbingan Konseling UNP Kediri.
Masrohan, Ali. (2014). "Penerapan Konseling Kelompok Realita Teknik Wdep Untukmeningkatkan Disiplin Belajar Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Rogojampi Banyuwangi." Jurnal BK UNESA 4.3.
Muyana, Siti. (2018). "Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling." Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling 8.1: 45-52.
Nashrullah, F. A. (2015). Konseling Kelompok dengan Pendekatan Konseling Realitas Sebagai Upaya Menurunkan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Piyungan Bantul Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling.
Puspita Duriyani, Putri. (2014). "Penerapan Konseling Kelompok Realita Teknik Wdep untuk Meningkatkan Perilaku Bertanggung Jawab dalam Mematuhi Tata Tertib Sekolah pada Siswa Kelas Viii-a SMP Negeri 1 Wonoayu-sidoarjo." Jurnal Bk Unesa 4.3.
Seriwati, Siti. (2018). "Penerapan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Di Sekolah." Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman 3.2: 56-60.
Sudani, N. K., Suarni, N. K., & Setuti, N. M. (2013). Penerapan Konseling Eksistensial Humanistik Teknik Pemodelan untuk Meningkatkan Perilaku Tanggung Jawab Belajar Siswa Kelas VIII E SMP Negeri 1 Sukasada. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 1(1).
Sulistyowati, W., & Warsito, H. (2010). Penerapan Konseling Realita Untuk Meningkatkan Harga Diri siswa. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 11(1).
Widodo, B. (2012). Keefektifan Konseling Kelompok Realitas Mengatasi Persoalan Perilaku Disiplin Siswa di Sekolah. Widya Warta, 35(1).