Efektivitas Strategi Self-Management untuk Menurunkan Kejenuhan Belajar pada Siswa Kelas XI-IPS 1 SMA Negeri 1 Kedamean Gresik

Main Article Content

Aini Rizki Setyoisanti
Cindy Asli Pravesti

Abstract

Burnout is a condition in which a person experiences physical and emotional exhaustion due to the many demands of schoolwork, to determine a person's burnout level can be measured using emotional exhaustion, physical exhaustion, cognitive exhaustion, and loss of motivational memory using the burnout scale. . This research is useful in knowing that self-management strategies are very effective in reducing burnout in class XI IPS 1 students of SMAN 1 Kedamean. This study used a quantitative approach with the Single Subject Design (SSD) experimental design with A-B-A design. In collecting data, researchers used several analytical techniques, namely descriptive statistics and visual analysis techniques. The subjects in this study were 2 students of class XI IPS 1 with the highest level of learning saturation. The results of this study were that 2 students or subjects experienced a decrease in their initial pre-test scores. So that the results of the final ability post-test for PW subjects with a score of 35 and PDC subjects with a score of 36. These results can be concluded that the use of self-management strategies is effective in reducing student boredom at SMAN 1 Kedamean Gresik.

Article Details

How to Cite
Setyoisanti, A. R., & Pravesti, C. A. (2022). Efektivitas Strategi Self-Management untuk Menurunkan Kejenuhan Belajar pada Siswa Kelas XI-IPS 1 SMA Negeri 1 Kedamean Gresik. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 7(2), 60–64. Retrieved from http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JKI/article/view/6800
Section
Articles

References

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Jurnal Sosial & Budaya Syar-I, 7(5).

Amiluddin. (2020). Konseling Individu Membentuk Pribadi Berkarakter Siswa di SMA NEGERI 2 BARRU. Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 103–113.

Andra Tersiana. (2018). Metode Penelitian.

Cormier, W. H & Cormier, L. S. (1985). Interviewing Strategis For Helpers. Publishing Company.

Fatmawati. (2018). Hubungan Antara Kejenuhan Belajar Dengan Stres Akademik. Psikoborneo, 6(4), 462–467.

Fauziah, H. F. (2019). Penerapan Konseling Individu Dengan Teknik Self- Instruction Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Peserta Didik Kelas IX Di Smp Negeri 6 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2019/2020.

Ghufron, & Risnawati. (2017). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruuz Media.

Hafizah, N., & Rahmi, S. (2020). Penerapan Teknik Self-Management Terhadap Kejenuhan Belajar Siswa Kelas VIII SMP MUHAMMADIYAH 2 Tarakan Tahun Pelajaran 2018/2019.

Hanina, P., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Upaya Guru dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 5(5), 3791–3798. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1402

Hellen. (2005). Bimbingan dan Konseling. Quantum Teaching.

Jannah, M. (2021). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Teknik Self Management Terhadap Kejenuhan Belajar di Rumah (SMA NEGERI 7 PALU).

Kadir, S., Astaman, & Masdul, M. R. (2018). Upaya mengatasi kejenuhan belajar. Jurnal Kolaboratif Sains, 1.

Khairani, Y., & Ifdil, I. (2015). Konsep Burnoutpada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Konselor, 4(4), 208. https://doi.org/10.24036/02015446474-0-00

Kurnia, D. (2021). Dinamika Gejala Kejenuhan Belajar Siswa Pada Proses Belajar Online Faktor Faktor Yang Melatarbelakangi Dan Implikasinya Pada Layanan Bimbingan Keluarga (Penelitian Terhahap Siswa Kelas VIII Mts Negeri 3 Bandung Tahun Pelajaran 2020/2021). Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(1).

Kusumawardhani, R. (2018). Self-Management Untuk Mengurangi Kecenderungan Misbehavior Pada Siswa Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Malang.

Morissan, M. ., Wardhani, A. C., & Umarella, F. H. (2017). Metode Penelitian Survei. Kencana.

Mubaroq, R. (2022). Mengatasi Kejenuhan Belajar Daring Melalui Pendekatan Behavioristik Dengan Teknik Self Management Pada Siswa SMA 1 Bae. 1(2), 15–28.

Nurul, M. W. (2013). Faktor-Faktor Penyebab Tingkat Kejenuhan Belajar Pendidikan Agama Islam (Pai) Pada Jurusan Pgsd Di Universitas Islam Balitar. Persepsi Masyarakat Terhadap Perawatan Ortodontik Yang Dilakukan Oleh Pihak Non Profesional. 53(9).

Pembukaan Undang-Undang Dasar 1945 Negara Republik Indonesia Alinea Keempat. (n.d.).

Pengelola web Kemdikbud. (2020). Kemendikbud Gandeng Swasta Siapkan Sistem Belajar Daring. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/kemendikbud-gandeng-swasta-siapkan-sistem-belajar-daring

Pravesti, C. A. (2015). Strategi Self-Manangement Untuk Meningkatkan Kebiasaan Belajar Siswa. Wahana, 65(2).

Sari, M. D., & Hartanto, D. (2021). Pengembangan Modul Konseling Kelompok Teknik Self-Managemet Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas VIII MTs Negeri 4 Bantul. Seminar Nasional “Bimbingan Dan Konseling Islami.†http://seminar.uad.ac.id/index.php/PSNBK/article/view/8030

Schaufeli, W., & Enzmann, D. (1998). The Burnout Companion to Study and Practice: A Critical Analysis. CRC Press.

Sunhaji. (2014). Konsep Manajemen Kelas Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 2(2), 34.

Vania, N. R., Supriatna, E., & Fatimah, S. (2019). Penerapan Konseling Kelompok Dengan Teknik Self Management Dalam Rangka Pengelolaan Stress Akademik Peserta Didik Kelas VIII SMP. Fokus, 2(6).