The Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di SMAN 51 Jakarta

Authors

  • Ade Jordy Setiawan Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Negeri Jakarta
  • Aris Munandar Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Negeri Jakarta
  • Muzani Jalaluddin Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21067/jpig.v9i1.9849

Keywords:

Media Pembelajaran, Hasil Belajar, Wordwall

Abstract

This study aims to determine the effect of learning media Wordwall based website on the learning outcomes of the cognitive domain of students in the material on the spread of culture in class XI SMA Negeri 51 Jakarta. This research is included in the type of experimental research with a quantitative approach and research design, namely Pre-Test and Post-Test Control Group Desain which uses 2 types of classes, namely the experimental class and also the control class. In this study using analysis techniques by conducting instrument tests with validity and reliability tests, data testing by processing the results data Pre-Test and Post-Test, and test data analysis with normality test, homogeneity test and test Independent Simple T-Test. And this research can be concluded with the acquisition of test results Independent Simple T-Test with the number 0.000 which means that H0 rejected and Ha accepted which has a reference to the value of Sig. < 0.05. It can be concluded that there is a positive effect on increasing cognitive learning outcomes in class XI SMAN 51 Jakarta after using media-based learning website or application Wordwall in learning Geography on the sub-material of the Distribution of Indonesian Cultural Diversity.

References

Akbar, Hilmi Fadhillah dan Muhamad Sofian Hadi. 2023. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Community Development Journal. Vol. 4, no. 2 Juni 2021 Hal. 1653-1660

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Pratek (Revisi 5). PT Rineka Cipta.

Diana, R. S. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Pemyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas XI IPS di SMAN Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Dotutinggi, M., Zees, A., Rahmat, A. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Game Edukasi Wordwall Pada Hasil Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran Siswa di Sekolah. Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian 03(2)

Feinberg, T. E., Rifkin, A., Schaffer, C., & Walker, E. (1986). Facial discrimination and emotional recognition in schizophrenia and affective disorders. Archives of General Psychiatry, 43(3), 276–279. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1986.01800030094010

Fikriansyah, & Mohammad. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Website (Wordwall) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII Di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 07 Paciran. Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammadiyah Paciran.

Hafsah., Sakban, A., Wiranda, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar PKN pada Materi Keberagaman dalam Masyarakat Indonesia Kelas VI MTs. Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 11(1).

Khotimah, K., Sulistyarini., Meily, A. N. (2023). Pengaruh Media Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IPS SMA Negeri 3 Pontianak. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha 11(3)

Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall Di Kelas Iv Sd N 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 2(2), 1-6.

Rahmatullah, Annisa, R. R., Muhammad, I. S. A, Inanna, Nurjannah. (2021). Media Pembelajaran Kontekstual Learning Berbasis Game Edukasi Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 05(1).

Rohmatunnisa, A. (2022). Pengaruh Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Menyimak Teks Biografi di SMAS Triguna Utama Tahun Pelajaran 2021/2022. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Sakinata, M. M., Heni, P. P. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Siswa MAN I Lamongan. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 05(2).

Savira, A., Gunawan, R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Edukatif Ilmu Pendidikan 04(4)

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.

Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya Bandung.

Surayya, E. S. Ag. M. Pd. (2012). Pengaruh Media dalam Proses Pembelajaran. At-Ta’lim, 3.

Syaiful. R. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Website Pada Proses Pembelajaran Produktif di SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 01(1).

Utari, R. (2017). Taksonomi Bloom. Widyaiswara Madya.

Windayani, I. Y. S. (2021). Wordwall Sebagai Media Belajar Interaktif Daring dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Geografi dalam Mata Kuliah Geografi Desa Kota di Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Media Publikasi Ilmu Pengetahuan dan Teknologi, 10(1).

Zulfa. (2021). Pengaruh Game Wordwall Terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X MIPA SMA 2 Lubuk Basung. Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Sumatera Barat.

Downloads

Published

2024-03-27

How to Cite

Ade Jordy Setiawan, Munandar, A., & Jalaluddin, M. (2024). The Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di SMAN 51 Jakarta. JPIG (Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Geografi), 9(1), 75–83. https://doi.org/10.21067/jpig.v9i1.9849

Issue

Section

Articles