Implementasi Inovasi Digital pada Rabita.id dalam Meningkatkan Produksi dan Pemasaran Produk Tas Sasirangan

Main Article Content

Sri Hartini
Dewi Dewantara
Nuruddin Wiranda
Selvia Dina Norzahidah
Hawalida Rizki

Abstract

The problems faced by Community Service (PkM) program partners, namely Small and Medium Enterprises (UMKM) Rabita tas Sasirangan, are production and marketing problems. Therefore, the Community Service team carried out activities aimed at increasing production capacity and increasing the attractiveness of Rabita tas Sasirangan with a marketing strategy through digital innovation. The activity methods include socialization, training, application of technology, mentoring and evaluation, and program sustainability. The results of the implementation of the community service activities were carried out well. This is supported by (1) the creation and implementation of an e-inventory website, namely https://rabita.id/inventory and the setting up of computer embroidery tools to increase production capacity; (2) the creation and implementation of an e-catalog website, namely https://rabita.id to increase marketing. Through the implementation of e-inventory and embroidery tool set-up, partners find it easier to plan and evaluate production activities. Through the implementation of e-catalog partners can reduce costs, reach a wider market and this supports penetrating the export market. Through the implementation of digital innovation, production and marketing effectiveness can be increased.

Article Details

How to Cite
Hartini, S., Dewi Dewantara, Nuruddin Wiranda, Norzahidah, S. D., & Hawalida Rizki. (2025). Implementasi Inovasi Digital pada Rabita.id dalam Meningkatkan Produksi dan Pemasaran Produk Tas Sasirangan. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 10(1), 53–60. https://doi.org/10.21067/jpm.v10i1.10732
Section
Articles

References

Apriyanti, N., Harisriwijayanti, & Fitriany, R. (2022). Sosialisasi Strategi Pemasaran UMKM Dengan Perilaku Inovatif, dan Teknologi Dimasa Pandemi Covid 19. Community Development, 3(2), 1064–1068.

Ardhi, M. (2021). Optimalisasi Pemasaran Produk UMKM melalui Aplikasi E-UMKM Berbasis Digital Selama Pandemi Covid-19 sebagai Strategi Mneingkatkan Perekonomian Indonesia di Desa Rempek Lombok Utara. Abdi Psikonomi, 2(4), 148–156.

Diani, F., & Lubis, F. A. (2022). Analisis Implementasi E-Katalog Terhadap Perkembangan UMKM di Kota Medan dalam Mendukung Kemajuan Ekonomi Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 70–81.

Febrianty, & Fatmariani. Pelestarian Motif

Tenun Khas Palembang melalui DigitalCatalog Kain Tajung dan Songket serta Blongsong sebagai Industri Tekstil Masa Depan. Prosiding Seminar Nasional II Hasil Litbang Industri, 2019, Palembang, Universitas Sriwijaya.

Hamzah, R. E., Citra, D., & Putri, E. (2021). Pemanfaatan Digital Marketing oleh Pelaku UMKM di Kuningan Barat, Jakarta Selatan. Jurnal Pustaka Dianmas, 1(1), 1–20.

Kusumawati, E. D., & Putri, E. (2023). Pengelolaan Keuangan UMKM Diitinjau Dari Literasi Keuangan, Persepsi Keuangan, dan Sikap Keuangan. Jurnal Akuntansi, 9(2), 185–199.

Kusumawati, E. D., Suharto, B. H., Kartikasari, D., & Hardiyanti, T. P. M. (2023). Metode Persedian Fifo Berbasis Komputer Untuk Meningkatkan Laba Penjualan Pada UMKM Kerajinan Tas Etnik. Jurnal Abdi Psikonomi, 4(20), 164–172.

Mellita, D., & Noviardy, A. (2023). Pemanfaatan Platform Ekonomi Secara Digital Terhadap Kinerja UMKM Di dan Kota Palembang Selama Masa Pandemi Covid-19. Journal Management, 20(3), 265–274.

Natania, A. T., & Dwijayanti, R. (2024). Pemanfaatan Platform Digital Sebagai Sarana Pemasaran Bagi UMKM. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 12(1), 1–8.

Prambudia, Y., Caesaron, D., & Arini, I. Y. (2020). Peningkatan Keterampilan Penggunaan Aplikasi E-Inventory dan E-Commerce Masyarakat Desa Sukajaya Cisewu Garut. Jurnal PkM MIFTEK, 1(2), 61–67.

Purwani, D. A., Pratiwi, F. D., Puspittasari, N., Virga, R.L., & Nusa, L. (2023). Pemberdayaan Pedagang Pasar dengan Pemanfaatan Aplikasi Online Menuju Digitalisiasi Pasar Rakyat di Kabupaten Bantul. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat). 8 (2) : 150-158.

Sakti, G. I. W., Widiyaningtyas, T., Afnan, H. M., Iskandar, S. A., Abdul, H. A., & Fuadi, A. (2023). Digitalisasi Produk UMKM Berbasis E-Katalog Untuk Meningkatkan Komersialisasi Pemasaran di Lingkungan Komunitas UMKM PADUKA. Bulletin Community of Engagement, 3(2), 153–161.

Suryanto, A., Murnomo, A., & Prastiyanto, D. Peningkatan Daya Saing Pasar pada Usaha Rumah Tangga Bordir Melalui Pelatihan Teknik Desain Bordir dengan Menggunakan Teknologi Komputer. Prosiding Seminar Nasional Kolaborasi Pengabdian Kepada Masyarakat. 2018, Desember, Semarang, Universitas Negeri Semarang.

Susanto, D. A., Anugrah, S., Rahmaliya, R., Haris, O., & Putra, U. N. (2021). Peningkatan Kapasitas UMKM Dalam Meningkatkan Penjualan Melalui Strategi Pemasaran Digital Desa Caringin. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Abdi Putra, 1(2), 36–41.

Wahyuningtyas, N., Adi, K. R., Rosyidah, Y., Mufid, M. A. W., & Zuliasyari, L. (2023). Pengembangan E-Commerce Mitrapurwo. id untuk Mendukung Usaha Mikro Kecil Menengah Desa Purwojati Kabupaten Mojokerto. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat). 8(1), 88-95.

Most read articles by the same author(s)