Pelatihan Desain Untuk Kreatif Meningkatkan Branding Sekolah Pada Pusat Kegiatan Guru Markisa

Main Article Content

Minarni
Nurahman
Selviana Yunita

Abstract

Graphic design is a medium for conveying information through visual communication language involves aesthetic rules. Social media and digital technology currently have a vital role, especially in the education sector. Based on research results, 95% of respondents agree with the support of information technology in the world of education. One aspect that can be improved is promotion and branding activities of schools to the wider community by utilizing school digitalization. Increasing the skills of teachers is needed to achieve effective school branding and promotion. Interesting, informative and communicative content is an important point in the era of searching for information through social media. On this basis, Darwan Ali University service team holds creative design training activities to improve teacher expertise. This training activity was carried out with teacher participants whose members of the Markisa PAUD (TK and KB) level Cluster Activity Center, Baamang District using Canva application. This research aims to increase the expertise of teachers in creating interesting and communicative content on social media to promote and improve school branding. The training results show that around 86% of PAUD teachers produce content designs for personal and school social media in the form of promotional content and school branding.

Article Details

How to Cite
Minarni, Nurahman, & Yunita, S. (2025). Pelatihan Desain Untuk Kreatif Meningkatkan Branding Sekolah Pada Pusat Kegiatan Guru Markisa. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 10(1), 18–25. https://doi.org/10.21067/jpm.v10i1.10773
Section
Articles

References

Ahmad Budi Sulistio. (2019). BRANDING SEBAGAI INTI DARI PROMOSI BISNIS Oleh Ahmad Budi Sulistio Branding adalah berbagai kegiatan yang bertujuan untuk membangun dan membesarkan identitas sebuah. Jurnal ProFilm 2020-Boim-Membangun Branding, 1–16.

Annur, C. M. (2024). Ini Media Sosial Paling Banyak Digunakan di Indonesia Awal 2024. Databoks.

Dewanti, A. K. (2020). Efektifitas Program Digitalisasi Sekolah. Bhirawa, 4.

Dewojati, R. K. W. (2015). Desain Grafis Sebagai Media Ungkap Periklanan. Imaji, 7(2).

Hermawansyah. (2021). Manajemen Lembaga Pendidikan Sekolah Berbasis Digitalisasi Di Era Covid 19. Fitrah : Jurnal Studi Pendidikan, 12(1), 28–46.

Irsan, I., G, A. L. N., Pertiwi, A., & R, F. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Inovatif Menggunakan Canva. Jurnal Abdidas, 2(6), 1412–1417.

Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68.

Landa, B. R. (2006). Graphic Design Solutions (3rd ed.). Wadsworth Cengage Learning.

Nadeak, E., Elfaladonna, F., & Malahayati, M. (2023). Pelatihan Pembuatan Modul Ajar Interaktif Bagi Guru dengan Menggunakan Canva (Studi Kasus: SDN 204 Palembang). Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 2(3), 201–206.

Nurmalina, N., Rahila, C. D. I., Surbakti, A. H., Wahyuningsih, S. K., & Batubara, M. H. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Mahasiswa. JPMA - Jurnal Pengabdian Masyarakat As-Salam, 2(2), 48–53.

Permadi, J., Utomo, H. S., & Sholeha, E. W. (2021). Media Manajemen Arsip Bagi Perangkat Desa di Desa Panggung Kecamatan Pelaihari. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat MEDITEG, 6, 1–11.

Purworini, D. (2014). Model Informasi Publik di Era Media Sosial: Kajian Grounded Teori di Pemda Sukoharjo. Jurnal Komuniti, 6(1), 3–15.

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Ramadina, P. S., ’B.K, T., & ’Akil, H. (2021). Strategi Marketing Pendidikan Melalui Media Sosial Di Sekolah. PeTeKa: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Belajar, 4(1), 367–376.

Restianty, A. (2018). Literasi Digital , Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media.

Sarmini, S.-, Insan, M. U. P., Susantari, A. A., Mauludhi, J., Putra, N. R., & Listiana, Y. R. (2023). Pelatihan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Pada Guru SD Negeri 3 Jatilawang. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 1471.

Sentosa, I. M. A. (2017). Perancangan Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Sekolah PAUD Menggunakan Metode Smart. Konferensi Nasional Sistem & Informatika 2017, 446–451.

Sri Wiyanah, Koryna Aviory, Christina Eva Nuryani, Nurmalina, N., Rahila, C. D. I., Surbakti, A. H., Wahyuningsih, S. K., & Batubara, M. H. (2022). Pelatihan Aplikasi Canva Bagi Guru Dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran Di Smpn 1 Kasihan Yogyakarta. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 48–53.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79.

Ulfa, K. (2023). 133-Article Text-470-1-10-20230823. Jurnal Pengabdian Masyarakat Gemilang (JPMG), 3(2), 54–58.