Digitalisasi Pariwisata Melalui Variasi Bahasa Konten Kreator Kelurahan Wonolopo Kecamatan Mijen Kota Semarang
Main Article Content
Abstract
Implementing this Community Service Program strengthens the digitalization of tourism by accelerating the herbal medicine village tourism village based on the language variations of content creators. Currently, not many tourists and enthusiasts come to buy herbal medicine at Kampung Jamu Wonolopo. Based on this description, the Community Service Team of the University of 17 Agustus 1945 Semarang assists Mitra Pokdarwis Manggar Selaras, which includes activities: Socialization and Program Coordination with Partners, Motivation and Strengthening HR Capacity, Training and Practice in Using Tools for Creating Digital Content, Workshop on Creating and Editing Video Content, Workshop on Using Various Languages for Content Creators, Handing Over Appropriate Technology Tools. As a result of this service, it is hoped that the residents of Jamu Wonolopo village will be able to improve the quality of human resources through digital skills to manage the development of the tourism potential of Jamu village by optimizing the preservation of nature and culture through interesting language variety content, to improve the quality of life for economic growth, job creation so that The results can improve community welfare.
Article Details
Jurnal Pemberdayaan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Afifah, N., Daud, I., Azazi, A., Konten, V., & Digital, P. (2024). Pelatihan Peningkatan Perancangan Video Konten. Communnity Development Journal, 5(5), 8574–8583.
Aida, V. N. (2021). Variasi Bahasa Dalam Konten Youtube Gokil Abis Bajindul Vlog “Tuku Wedang Kentir Malah Dijak Padu” (Kajian Sosiolinguistik). Ejournal.Unesa.Ac.Id, 7(2), 107–115.
Amalia, T. W., & Satvikadewi, P. (2020). Personal Branding Content Creator Arif Muhammad. Jurnal Representamen, 6(1). https://www.researchgate.net/publication/341249328_Personal_Branding_Content_Creator_Arif_Muhammad_Analisis_Visual_pada_Akun_Youtube_Arif_Muhammad
Asmoro, B. T., & Da’awi, M. M. (2020). Revitalisasi Kelompok Sadar Wisata (Pokdarwis) Desa Sukodono, Kecamatan Dampit, Kabupaten Malang Dalam Pengelolaan Obyek Wisata Coban Pandawa. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 373–379.
Badan Pusat Statistik. (2021). Statistik Daerah Kecamatan Mijen 2021. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1).
Cahyanto, I., & Janah, U. R. (2023). Transformasi Home Industry Es Krim Parem Jamu (ESEMMU) melalui Pendampingan Digital Marketing pada Era Pandemi COVID-19 di Kelurahan Kadipaten Kabupaten Ponorogo. Ngarsa: Journal of Dedication Based on Local Wisdom, 3(2), 147–160.
Effendy, A., & Zen, S. (2022). Pemberdayaan UP2K Tiga Jaya Kabupaten Lampung Barat Melalui Inovasi Minuman Jamu Kekinian dan Pemasarannya Secara E-Commerce. SINAR SANG SURYA: Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 49.
Juliana, Maleachi, S., Sianipar, R., Sitorus, N. B., & Pramono, R. (2023). Sosialisasi Pariwisata Berkelanjutan di Desa Wisata Bagot. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 4871–4880.
Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. (2012). Buku Pedoman Kelompok Sadar Wisata Di Destinasi Pariwisata. 56.
Kharisma, B. (2023). Strategi Pengembangan Digitalisasi Desa Wisata : Studi Kasus Desa Jatiluwuh, Kabupaten Tabanan Provinsi Bali. Jurnal Ilmiah Cakrawarti, 6(2).
Manek, S. S., Bobu, F. R., Chrisinta, D., & ... (2023). Pemanfaatan E-Commerce Untuk Meningkatkan Pemasaran Jamu Kelor oleh Kelompok Wanita Tani di Desa Usapinonot Kabupaten Timor Tengah Utara.
Pancane, I. W. D., Mustika, I. K., & Supranartha, A. (2023). Meningkatan Promosi Digital Di Wisata Waterfall Aan Secret Desa Aan Klungkung Bali. Jompa Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 67–72.
Pramesti, K. N. P., Ningrum, A. K., Solichah, F. M., Ardiansyah, M. Y., Jidan, M. F., & Nurhayati, E. (2023). Analisis Penggunaan Bahasa Pada Konten Creator Bobon Santosa. Jurnal Pendidikan West Science, 1(12), 762–767.
Purwanto, H., Sidanti, H., Setiawan, H., & Setya Sujianti, A. (2022). Labelling, Packaging dan Digitalisasi Pemasaran pada UMKM di Madiun pada Keripik Tahu Walik. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 7(1), 818–824.
Putro, B. N., Saiman, S., & Sihidi, I. T. (2020). Evaluasi Program Kelompok Usaha Bersama (KUBE) di Kecamatan Batu Kota Batu. Kolaborasi : Jurnal Administrasi Publik, 6(3), 310–329.
Raharjana, D. T. H. S. P. A. Y. (2020). Penguatan SDM dalam e-Marketing untuk Promosi Desa Wisata di Kabupaten Malang. Jurnal Nasional Pariwisata, 12(2), 1–23.
Rohmah, D. F., & Harianto, S. (2023). Analisis Pemberdayaan Sumber Daya Desa sebagai Desa Pariwisata di Kecamatan Paciran Kabupaten Lamongan. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(2), 134–121.
Rusdiyana, E., & Permatasari, P. (2021). Peningkatan Pemahaman Masyarakat Untuk Mendukung Pengembangan Desa Wisata Giripurno. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 3–9.
Sujana, B. J., Nursetiawan, I., & Sujai, I. (2023). Digitalisasi Desa Dan Pengembangan Desa Wisata Di Kalurahan Sambirejo. Peran Desa Dalam Pemulihan Pasca Pandemi Covid-19 Melalui Percepatan Transformasi Digital, 159–164.
Syafitri, I., & Yulianto, K. (2021). Pengaruh Iklan Instagram Terhadap Respons Konsumen. Inter Community: Journal of Communication Empowerment, 2(1), 31–44.
Yuardani, A. M., Heriyanto, H., Qadri, U., Rinaldi, H., Wana, D., Tandra, R., Sulaiman, S., & Prestoroika, E. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Pendampingan untuk Pengembangan Pariwisata pada Desa Sungai Kupah. Jurnal Abdidas, 2(2), 176–185.