Peningkatan Pemasaran Produk Usaha Mikro Kecil Menengah Susu Pasteurisasi Melalui Legalitas Usaha dan Promosi Digital
Main Article Content
Abstract
MSMEs or Micro, Small and Medium Enterprises are one of the business units that have contributed to economic growth and have proven to minimize economic inequality, especially at the lower middle class level. One of the MSMEs in Jabung Village, Kemantren District, Malang Regency is MJP or Muncul Jaya Pasteurization. These MSMEs produce pasteurized milk with good properties for health. However, there are several obstacles that prevent this product from entering the market widely, namely the absence of an NIB or business identification number and the lack of digital promotion so that the marketing of this product is only limited. Based on this, this service was carried out to increase understanding of the knowledge of market requirements using NIB, as well as how to manage product marketing through digital media and label branding. The results of this service are increased knowledge of producers regarding marketing requirements through the NIB scheme and digital marketing media, the issuance of NIB documents as an initial requirement for making PIRT numbers or Household Industry Food and the inclusion of NIB numbers on product labels and increased product consumers after marketing through digital marketing methods.
Article Details
Jurnal Pemberdayaan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Abidah Fauziyya, P., Ayu Rashida, F., & Arif, L. (2023). Pembuatan NIB Dan Aplikasi Google Maps Dalam Pengembangan UMKM Desa Kebondalem Kabupaten Jombang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(3), 1837–1847.
Adi, K. R., Idris, & Ratnawati, N. (2024). Sosialisasi dan Pendampingan Pembuatan Nomor Izin Ber-Usaha Berbasis Resiko untuk Pelaku Usaha di Desa Langlang. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 9(1), 76–83.
Arifudin, D., Heryanti, L., & Pramesti, D. (2021). Pelatihan desain mockup dan logo sebagai branding produk untuk meningkatkan nilai jual bagi UMKM. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2640–2651.
Awali, H. (2020). Urgensi Pemanfaatan E-Marketing Pada Keberlangsungan Umkm Di Kota Pekalongan Di Tengah Dampak Covid-19. BALANCA : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–14.
Citaningtyas, D., Kadi, A., Ula, R., Fauzi, A., Damayanti, R. Y., Eka, K., & Yani, M. (2023). Labeling, Packaging, Dan Branding Sebagai Peningkatan Minat Beli Konsumen Pada Umkm Selai Srikaya Jumbo Desa Pupus Lembeyan Magetan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 01(01)
Fithrotunnuraini, A., Farah, A., Dewi, P., Setiyantoko, B., Mangkutaruno, F. M., Lutfiah, F., Nazri, H., Widyatamaka, R. A., Popivency, R. E., Hani, S. S., Rahayu, T. D., Ratna, Y., & 11 Abstrak, S. (2024). Sosialisasi Penerapan Digital Marketing Pada Umkm Suko Barokah Dan Sari Snack And Cookies Di Desa Pakikiran Kabupaten Banjarnegara. Prosiding Kampelmas (Kampus Peduli Masyarakat), 3(1).
Gani, A., Deni Erlangga, M., Cahyati, D., & Hidayat, S. (2024). Edukasi dan Pendampingan Pembuatan Nomor Induk Berusaha (NIB) untuk Legalitas UMKM di Kelurahan Kilasah Kecamatan Kasemen Education and Assistance in Making Business Identification Numbers (NIB) for the Legality of MSMEs in Kilasah Village, Kasemen District. Jurnal Kemitraan Masyarakat, 3, 150–158.
Garside, A. K., & Amallynda, I. (2020). Pendampingan dalam Implementasi Strategi Pemasaran Produk Olahan Susu Sapi. Jurnal Solma, 9(02), 323–334.
Ramadyanto, M. R. (2022). Pemanfaatan Digital Marketing Dalam Membangun Brand Awareness Brand Fashion Streetwear Urbain Inc. Komuniti: Jurnal Komunikasidan Teknologi Informasi, 14(1).
Putri, D. R. L., Cahyani, A. N., Masturo, A. H., Haqiqi, A., & Jannah, N. M. (2022). Pendampingan dan Pengembangan UMKM di Kelurahan Kepanjenlor melalui Re-Branding. INCOME: Indonesian Journal of Community Service and Engagement, 01(02), 195–204.
Resnawati, H. (2020). Kualitas Susu Pada Berbagai Pengolahan dan Penyimpanan. Semiloka Nasional Prospek Industri Sapi Perah Menuju Perdagangan Bebas.
Sudrartono, T., Nugroho, H., Irwanto, I., Agustini, I. G. A. A., Yudawisastra, H. G., Maknunah, L. U., Amaria, H., Witi, F. L., Nuryanti, N., & Sudirman, A. (2022). Kewirausahaan Umkm Di Era Digital. In Cv Widina Media Utama.
Tjatur, A., Krisnaningsih, N., & Setiyaningsih, W. (2018). Ibm Kelompok Peternak Sapi Perah Di Desa Kemiri Kecamatan Jabung Kabupaten Malang. Jurnal ABDIMAS Unmer Malang, 3(1).
Widiya Ananda, Slamet Bambang Riono, Muhammad Syaifulloh, & Suci Nur Utami. (2022). Pendampingan Strategi Pemasaran Berbasis Teknologi bagi UMKM Arum Manis untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat di Desa Cihaur, Kecamatan Banjarharjo. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(4), 08–14.