Digitalisasi Pemasaran dan Optimalisasi Manajemen Keuangan Guna Meningkatkan Pendapatan Tap Tan Dapoer Levis

Main Article Content

Heni Purwantini
Destin Alfianika Maharani
Hasirun
Meliana Cintia Sari
Sidiq Ali Mustofa

Abstract

UMKM play an important role in economic growth. The existence of UMKM is a business that is able to demonstrate competitive advantages and dynamics in economic growth. This community service was carried out at an UMKM that produces sticky rice tape under the brand name Dapoer Levis in Purbalingga. The objective of this community service is focused on financial management as an effort to increase creative economic growth and employment, as well as digital marketing aspects to promote inclusive products, foster sustainable product innovation, and increase income. The community service method was divided into three stages: the first stage was preparation for observation, the second stage was implementation consisting of socialization activities, workshops, and financial management and digital marketing assistance, and the third stage was evaluation to ensure that the community service could be implemented appropriately. The results of the community service are to increase knowledge and facilitate financial record management using digital financial applications and the use of website technology and marketplace applications to expand product marketing with the aim of increasing income.

Article Details

How to Cite
Purwantini, H., Maharani, D. A., Hasirun, Sari, M. C., & Mustofa, S. A. (2025). Digitalisasi Pemasaran dan Optimalisasi Manajemen Keuangan Guna Meningkatkan Pendapatan Tap Tan Dapoer Levis. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 10(2). https://doi.org/10.21067/jpm.v10i2.12903
Section
Articles

References

Adino, I. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemahaman Pelaku Umkm Terhadap Sak Emkm : Survey Pada Umkm Yang Terdaftar Di Dinas Koperasi Dan UKM Kota Pekanbaru. Jurnal Akuntansi Kompetif, 2(3), 84–94.

Ayem, S., & Prihatin, R. (2020). Pengaruh Penerapan Standar Akuntansi Keuangan Entitas Mikro Kecil Dan Menengah dan Tax Planing Terhadap Kualitas Laporan Keuangan (Studi Kasus UMKM di kota Yogyakarta). Jurnal Akuntansi Profesi , 11(Vol. 11 No. 1 (2020)), 115–125.

Cahyaningrum, Y., & Hendrawan, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Big Blue Button Pada Matakuliah Struktur Data. 17(2), 63–68.

Dwi Marselina, R., Maesyaroh, S., Lutfiah Nurbaeti, A., & Tio Febiansyah, I. (2024). Analisis Efektivitas Jaringan Bisnis Pada Produk Salaut (Vol. 2, Issue 6).

Fadila, A., Sholihah, D. R., & Nugraheni, S. (2021). Pembinaan Pengelolaan Keuangan dan Pemasaran Digital pada pelaku UKM Kecamatan Ciomas Bogor. To Maega : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 221.

Fitriyani, I., Sumbawati, N. K., Rahman, R., Ekonomi, F., Manajemen, D., Samawa, U., & Author, C. (2021). Social Humaniora Peran Kemampuan Manajerial Dan Lingkungan Industri Dalam Meningkatkan Kualitas Umkm (Vol. 5, Issue 3).

Handayani, T., Rahmi, M., & Anwar Fathoni, M. (2021). Pemberdayaan Pelaku Ekonomi Usaha Mikro Terdampak Covid-19 di Kelurahan Pangkalan Jati Jakarta Selatan.

Hasanah, A., Pramitasari, D. A., Ulum, B., & Gresik, U. (2023). JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat) Pendampingan Pembuatan Laporan Cash Flow dalam Mengelola Keuangan Rumah Tangga di Jalan Siwalan Manyar Gresik. 233–240.

Maharani, D. A., & Hasibuan, R. R. (2024). Peningkatan Kemampuan Pemasaran Digital Pada Umkm Di Desa Sumbang Purwokerto Untuk Meningkatkan Daya Saing Dan Jangkauan Pasar. ABDI MAKARTI, 3(2), 130.

Pratama, I. A., & Fahriani, F. Z. (2023). Analisis Pendapatan Usaha Dan Beban Operasional Dalam Meningkatkan.

Purwantini, H., & Maharani, D. A. (2025). Memaksimalkan Kepatuhan Pajak Menggunakan Tingkat Pendidikan Dan Tingkat Pendapatan Melalui Self Assesment. Perwira Journal of Economics & Business, 5(2), 214–227.