Pelatihan Daring Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sidoarjo

Main Article Content

Fitria Nur Hasanah
https://orcid.org/0000-0003-0271-9652
Fika Megawati
Noly Shofiyah
Miftahul Jannah
Rindiani Rindiani

Abstract

As a professional teacher must have various abilities, one of the ability to write scientific papers in the form of scientific articles. By writing scientific papers, in addition to getting a promotion, position and class, will be used as a benchmark of success and to demonstrate professionalism. Departing from the problems at the partner school, the purpose of this training activity is to improve teachers' understanding and ability to write scientific articles that are in accordance with the journal template. The target of this activity is teachers at SMK N 1 Sidoarjo. The methods used in this training are lecture, question and answer, mentoring to write scientific articles, and citing references. Based on the results of the pre-test and post-test conducted during the training showed that there was an increase in knowledge about writing scientific articles. Increasing the percentage of knowledge about the article component by 46%, increasing the ethical knowledge of writing articles by 58%, and increasing knowledge about uploading articles in national journals by 54%.

Article Details

How to Cite
Hasanah, F. N., Megawati, F., Shofiyah, N., Jannah, M., & Rindiani, R. (2020). Pelatihan Daring Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sidoarjo. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(2), 515–521. https://doi.org/10.21067/jpm.v5i2.4414
Section
Articles
Author Biography

Fitria Nur Hasanah, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

Program Studi Pendidikan teknologi Informasi

Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan

Universitas Muhammadiyah SIdoarjo

References

Arta, K. S. (2019). Pelatihan Penulisan Artikel Untuk Publikasi Di Jurnal Ilmiah Untuk Meningkatkan Profesionalisme Bagi Guru-Guru Di Kecamatan Kubutambahan Kabupaten Buleleng. Acarya Pustaka, 5(2), 17. https://doi.org/10.23887/ap.v5i2.17412

Djuroto, T., & Supriyadi, B. (2007). Menulis Artikel dan Karya Ilmiah. Remaja Rosda Karya.

Keputusan bersama Menteri Pendidikan dan kebudayaan dan Kepala BAKN Nomor 0433/P/1993, nomor 25 tahun 1993 tentang Petunjuk Pelaksanaan Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya, (2009).

Keputusan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara nomor 84/1993 tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya., (2009).

Mulyasa, E. (2009). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Remaja Rosdakarya.

Santoso, S. (2007). Kiat dan Strategi Menulis Karya Ilmiah. In Makalah disampaikan pada pelatihan penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Dosen-dosen PPSD FIP UNY.

Soedarsono. (2001). Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Sudirman, A., Dupri, M. D., & Pranoto, H. (2017). ILMIAH BAGI GURU DI SEKOLAH MUHAMMADIYAH. 1(1), 14–24.

Sudjana, N., & Laksana, U. (2012). Menyusun Karya Tulis Ilmiah untuk Memperoleh Angka Kredit. Sinar Baru Algesindo.

Suyanto. (2009). Teknik Penulisan Artikel Ilmiah. In seminar KTI untuk guru di DIY.

Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005, (2005).