Teknik Pemasaran dan Pengelolaan Sistem Keuangan pada UMKM Rosalia (Olahan Salak) di Era Pandemic Covid-19

Main Article Content

Hanifah Rahmi Fajrin
Puspita Dewi Wulaningrum
M. Mulki Sulaiman

Abstract

One of the impacts of the Covid-19 pandemic on the economic sector is the cessation of production activities in various businesses, falling levels of consumption and consumer confidence in a product. Rosalia is one of the small and medium business units engaged in the food sector, in the form of processed Salak products. The pandemic situation has also resulted in MSMEs being devoid of buyers, resulting in decreased income from business owners. Therefore, a marketing strategy is needed that can help this business to survive. One of the marketing techniques that will be applied is the use of social media and the creation of online shop accounts in marketplaces such as Shopee and business Instagram accounts. In addition, to ensure that the financial recording system in MSMEs is neatly organized, training on financial management will be given

Article Details

How to Cite
Fajrin, H. R., Wulaningrum, P. D., & Sulaiman, M. M. (2022). Teknik Pemasaran dan Pengelolaan Sistem Keuangan pada UMKM Rosalia (Olahan Salak) di Era Pandemic Covid-19 . JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 840–846. https://doi.org/10.21067/jpm.v7i1.5362
Section
Articles

References

Arrizal, N. Z., & Sofyantoro, S. (2020). Pemberdayaan Ekonomi Kreatif dan UMKM di Masa Pandemi Melalui Digitalisasi. Birokrasi Pancasila : Jurnal Pemerintahan, Pembangunan, Dan Inovasi Daerah, 2(1), 39–48. http://jurnal.madiunkab.go.id/index.php/bp%0APemberdayaan

Artaya, P., & Purworusmiardi, T. (2019). Efektifitas Marketplace Dalam Meningkatkan Konsentrasi. Universitas Narotoma Surabaya, April. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.10157.95206

Fajrin, H. R., Rachmawati, P., & Lagaendo, A. F. (2021). Strategi Pemasaran Dan Promosi Produk Umkm 3D Ngudi Rejeki Di Era Pandemi Covid-19. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2266–2272.

GooglePlay. (2021). BUKUKAS Aplikasi Keuangan Gratis Untuk Tingkatkan Usaha Kamu! GooglePlay. https://bukukas.co.id/

Goreti, M., Indarti, K., Widiatmoko, J., Setiawan, M. B., & Badjuri, A. (2021). Pelatihan Dan Pendampingan Penyusunan Laporan Keuangan Berdasarkan Standar Akuntansi Keuangan-. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(3), 1130–1141.

Hardilawati, W. laura. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 10(1), 89–98. https://doi.org/10.37859/jae.v10i1.1934

Khairani, Z., Soviyant, E., & Aznuriyandi, A. (2018). Efektivitas Promosi Melalui Instagram Pada Umkm Sektor Makanan Dan Minuman Di Kota Pekanbaru. Jurnal Benefita, 3(2), 239. https://doi.org/10.22216/jbe.v3i2.2738

Pakpahan, A. K. (2020). Covid-19 Dan Implikasi Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 0(0), 59–64. https://doi.org/10.26593/jihi.v0i0.3870.59-64

Prawita, R., Swasty, W., & Aditia, P. (2017). Membangun Identitas Visual Untuk Media Promosi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. Jurnal Sosioteknologi, 16(1), 27–42. https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2017.16.1.3

Sulistiyawati1, E. S., & Anna Widayani. (2020). Marketplace Shopee Sebagai Media Promosi Penjualan Umkm di Kota Blitar. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 4(1), 133 – 142.

Umami, N. (2019). Peran Manajemen Keuangan Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Batik Dalam Memajukan Sektor Kewirausahaana. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 3(1), 1. https://doi.org/10.29408/jpek.v3i1.1387