Pendampingan Penerbitan dan Penyiapan Akreditasi Nasional bagi Pengelola Jurnal Bidang Pengabdian kepada Masyarakat Perguruan Tinggi di Kota Semarang

Main Article Content

Parmin
Stephani Diah Pamelasari
Endah Fitriani Rahayu
Aji Saputra

Abstract

Activities with service journal managers as research targets aim to increase managers' knowledge about management and journal articles' substance quality. Manager's knowledge which is the focus of activities, refers to the accreditation assessment of national journals. The main target of community service activities is the manager of the university service journal in Semarang. The method of mentoring activities is carried out online, divided into two forms: for management and article substance. Evaluation of activities was carried out through analysis of the value of pre-test and post-test questions on journal management and article substance and questionnaire analysis of participants' feedback. The average pre-test score is 65, and the post-test is 84, indicating an increase in knowledge on the target activities. From the mentoring in publishing service journals that have been carried out, the journal manager (the target of the activity) has had broader knowledge about the management and substance of the article. The accreditation simulation in the mentoring process has provided an authentic experience for managers to be more prepared to propose accreditation and reaccreditation of service journals.

Article Details

How to Cite
Parmin, Pamelasari, S. D., Rahayu, E. F., & Saputra, A. (2021). Pendampingan Penerbitan dan Penyiapan Akreditasi Nasional bagi Pengelola Jurnal Bidang Pengabdian kepada Masyarakat Perguruan Tinggi di Kota Semarang. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 6(2), 653–662. https://doi.org/10.21067/jpm.v6i2.5921
Section
Articles

References

Adhikara, M. A., Handayani, S., Jumono, S., & Darmansyah. (2014). Pelatihan Penyusunan Artikel Publikasi Ilmiah pada Mahasiswa Perguruan Tinggi di Jakarta Barat. Jurnal Abdimas, 1(1): 41–52.

Ananta, H. et al. (2016). Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah untuk E-Journal Mahasiswa Jurusan Teknik Elektro FT UNNES. Rekayasa, 14(2): 121-125.

Ginanjar, A. (2019). Peningkatan Mutu Karya Tulis Dosen FIS dengan Menggunakan Reference Manager Software Mendeley. Harmony, 3(2): 199–203.

Isa, S., Soewito, B. & Gunawan, F. (2016). Pengaruh Perangkat Lunak Managemen Referensi Pada Peningkatkan Motivasi Publikasi Para Pendidik. Ethos (Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat), 4(2): 243–248.

Ismail & Elihami. (2019). Pelatihan Penyusunan Artikel Publikasi Ilmiah bagi Mahasiswa Perguruan Tinggi STKIP Muhammadiyah Enrekang. Maspul Journal of Community Empowerment, 1(1): 12-20.

Jatmiko, W, et al. (2015). Panduan Penulisan Artikel Ilmiah. Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer. Universitas Indoensia.

Junandi, S. (2018). Pengelolaan Jurnal Elektronik Bidang Perpustakaan menuju Jurnal Terakreditasi. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 2(1), 119-136.

Krismayani, I. (2021). Analisis Sitasi Pada Artikel Jurnal Anuva Tahun 2017. ANUVA, 5 (2): 307-314.

Mukhlisah, N., Andi, M., Syarifah, & Yusri. (2021). Asistensi Pengelolaan Open Journal System (OJS) untuk Mendorong Peningkatan Akreditasi Jurnal Ilmiah dalam Lingkup Universitas Negeri Makassar. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(1): 9-16.

Nafilatur, R., & Muhammad, H. (2016). Strategi Peningkatan Kemampuan Dosen dalam Penulisan Karya Ilmiah (Studi Multi Kasus pada UNISDA dan STAIDRA di Kabupaten Lamongan). Jurnal Pendidikan, 1(7): 1312–1322.

Rahmawati, C. et al. (2018). Pelatihan Software Mendeley dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Dosen. Jurnal Pengabdian Kepada masyarakat, 8(1): 30-36.

Ristek-Brin. (2019). Panduan Akreditasi Jurnal Nasional (Arjuna). Direktorat Pengelolaan Kekayaan Intelektual. Direktorat Jenderal Penguatan Riset dan Pengembangan Kementerian Riset dan Teknologi/Badan Riset dan Inovasi Nasional.

Talvin, T. T., & Widjaja, F. I. (2021). Pembinaan dan Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah di Kalangan Dosen Sekolah Tinggi Teologi Kadesi Yogyakarta. Yumary: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3):127-134.

Tundjungsari, V., & Suhaeri. (2018). Pelatihan Pembuatan Blog untuk Pengembangan Media Pembelajaran di Sekolah Menengah Atas dan Kejuruan. JPP IPTEK, 2 (1): 15-22.

Widoarjo, W., Sutopo, B., Sudaryono, E. A., Syafiqurrahman, M., & Juliati, J. (2020). Tata Kelola Jurnal Ilmiah dan Strategi Peningkatan Peringkat Akreditasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Kewirausahaan Indonesia (JANAKA), 6(1).

Yuli, A., & Sugianti. (2019). Workshop Pembelajaran Teknologi Multimedia untuk Guru SDN 4 Cepoko Kecamatan Ngrayun Guna Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal ADIMAS, 46-50.