Pemberdayaan Usaha Kecil Menengah Sepatu Melalui PenerapanTeknologi Emboss dan Perbaikan Manajemen

Main Article Content

Ali Hasbi Ramadani
Yunus Yunus
Fandi Fatoni
Saiful Anwar

Abstract

The community service program carried out in Sidoarjo Regency aims to help solve priority problems experienced by shoe MSME partners. There are two priority problems that must be resolved to empower partner MSMEs to improve the quality and quantity of their production, namely: (1) low quality and quantity of leather shoe brand labeling production, and (2) poor financial management. Methods to overcome the problem of low quality and quantity of brand labeling production are carried out through the application of semi-automatic leather embossing machines with electric energy and to overcome poor financial management through training and mentoring of financial management with a participatory approach. The results of this community service program are: (1) Electric energy semi-automatic leather embossing press machine, 2) a simple cash book. The conclusion of the results of the implementation of PKM activities that have been carried out with partners is that by increasing the quality and quantity of partner shoe brand labeling production with a magnitude of 30 times faster or (3000%) increase besides that the financial management of partner SMEs has been carried out properly through recording business financial flows using simple ledger.

Article Details

How to Cite
Ramadani, A. H., Yunus, Y., Fatoni, F., & Anwar, S. (2023). Pemberdayaan Usaha Kecil Menengah Sepatu Melalui PenerapanTeknologi Emboss dan Perbaikan Manajemen. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(2), 198–208. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i2.7716
Section
Articles

References

Assani, S., Abidin, N., Hendi, A., Izzuddin, M., & Nadhif, A. (2022). Pembuatan Sistem Informasi Keuangan pada Tempat Wisata Twin Lake di Desa Kemangi Bungah Gresik. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 964–971. https://doi.org/https://doi.org/10.21067/jpm.v7i2.6869

Astuti, W., & Murwatiningsih. (2016). Pengaruh Kemampuan Manajemen dan Karakteristik Usaha terhadap Kinerja Usaha UKM Olahan Produk Salak di Kabupaten Banjarnegara. Management Analysis Journal, 5(2), 123–127.

Dewa, W. A., Dwi Mumpuni, I., & Rahmawati, L. S. (2022). Pemanfaatan Sosial Media Branding pada Mitra Anugrah Jaya untuk Meningkatkan Pemasaran Digital Aneka Keripik “Extra Delicious.†JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 918–924. https://doi.org/10.21067/jpm.v7i2.7524

Fildzah, L. A., Ardiningrum, R., & Muhammad, R. (2021). Pengaruh Industri Kecil Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Kabupaten Sidoarjo (2010-2020). Jurnal Ekombis, 7(2), 59–66.

Marpaung, N. N. (2021). PENGARUH CITRA MEREK DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP MINAT BELI SEPATU ANDO (STUDI KASUS DI KOTA BEKASI 2020). PARAMETER, 5(2), 27–40. https://doi.org/10.37751/parameter.v5i2.147

Pamungkas, R. D. (2019). Pengaruh Citra Merek, Kepercayaan Merek dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Merek Sepatu Nike di Surabaya. 9(1).

Rusdianti, E., Wardoyo, P., & Purwantini, S. (2020). PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN STRATEGI ATM TERHADAP KINERJA PEMASARAN DENGAN DAYA TARIK PRODUK SEBAGAI VARIABEL INTERVENING (Studi pada industri knalpot di Kab .Purbalingga ). Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 21(1), 37. https://doi.org/10.26623/jdsb.v21i1.1502

Saidani, B., Rachman, M. A., & Rizan, M. (2018). Pengaruh Kualitas Produk dan Desain Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Olahraga Futsal Adidas Di Wilayah Jakarta Timur. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 4(2), 201–217.

Sentosa, E., & Trianti, E. (2019). Pengaruh Kualitas Bahan Baku, Proses Produksi Dan Kualitas Tenaga Kerja Terhadap Kualitas Produk Pada Pt Delta Surya Energy Di Bekasi. Oikonomia: Jurnal Manajemen, 13(2), 62–71. https://doi.org/10.47313/oikonomia.v13i2.506

Setyadi, F. K., Suharyono, S., & Bafadhal, A. S. (2018). ANALISIS TINGKAT LOYALITAS MEREK (Survei Pada Pengguna Sepatu Casual Merek Adidas Di Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 55(2).

Soenawan, A. D., Malonda, E. S., & Aprilia, A. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen D’Stupid Baker Spazio Graha Family Surabaya. Jurnal Hospitality Dan Manajemen Jasa, 3(2), 395–409.

Sutriani, S., Nasution, Z., & Fitri Nasution, M. (2022). PENGARUH KUALITAS PRODUK, HARGA DAN DAYA SAING PASAR TERHADAP VOLUME PENJUALAN USAHA KRIPIK SINGKONG “KURNIAâ€DI KABUPATEN LABUHANBATU. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK&BI), 5(1), 200–207. https://doi.org/10.37600/ekbi.v5i1.454

Wahyuningsih, D., & Niswah, F. (2016). Pemberdayaan Industri Tas dan Koper ( INTAKO ) Pasca Bencana Lumpur Lapindo Oleh Diskoperindag Kabupaten Sidoarjo. Publika, 4(6), 1–10. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/15051/13624