PENGARUH PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN DAN LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA DENGAN SELF EFFICACY SEBAGAI VARIABEL PEMODERASI
DOI:
https://doi.org/10.21067/jrma.v11i1.8221Keywords:
Enterpreneuship Education, Family Environment, Self Efficacy, Interest in Enterpreneuship, Moderated Regression AnalysisAbstract
The purpose of this research is to find whether enterpreneuship education has an effect on Interest in enterpreneuship with Self efficacy as a moderating variable, and find whether the family environment influences interest in enterpreneuship with self efficacy as a moderating variable. This research was conducted with quantitative methodes. Sampling technique using purposive sampling. Primary data in the form of a questionnaire used in this study. This study uses the Moderated Regression Analysis (MRA). The results of the study show that enterpreneuship education influences the interest in enterpreneuship. The family environment influences the interest in enterpreneuship. Self efficacy moderate the relationship between enterpreneuship education dan enterpreneuship interest. Self efficacy moderates the relationship between the family environment and interest in enterpreneuship.
References
Agusmiati, D., & Wahyudin, A. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Pengetahuan Kewirausahaan, Kepribadian, Dan Motivasi, Terhadap Minat Berwirausaha Dengan Self Efficacy Sebagai Variabel Moderating. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 878–893. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28317
AINI, S. (2020). PENGARUH MOTIVASI DAN PENGETAHUAN KEWIRAUSAHAAN TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA MAHASISWA. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan.
Anggraeni, D., & Nurcaya, I. (2016). Peran Efikasi Diri Dalam Memediasi Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Niat Berwirausaha. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 5(4), 241653.
Azizah, R. K., & Pahlevi, T. (2021). the Effect of Entrepreneurship Education and Family Environment on Entrepreneurial Interests Through Self-Efficacy. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(5), 1188. https://doi.org/10.33578/pjr.v5i5.8417
Bryan, A. (2018). PENGARUH EFIKASI DIRI DAN PENDIDIKAN TERHADAP INTENSI KEWIRAUSAHAAN DENGAN LINGKUNGAN SOSIAL SEBAGAI VARIABEL MODERASI. JURNAL MANAJEMEN BISNIS DAN KEWIRAUSAHAAN, 2(3), 46–53. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23956527/
Buchari Alma. 2011. Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.
Chandra, R. A., & Budiono, H. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Niat Berwirausaha Yang Dimediasi Efikasi Diri Mahasiswa Manajemen. I(4), 645–655.
Darmayanti, P. A. D., & Suasana, I. G. A. K. G. (2018). MEMBANGUN INTENSI BERWIRAUSAHA MELALUI PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN, EFIKASI DIRI DAN KEBUTUHAN BERPRESTASI MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS WARMADEWA. 7(2), 933–963.
Fathiyannida, S., & Erawati, T. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Motivasi Berwirausaha, Lingkungan Keluarga dan Ekspektasi Pendapatan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Akuntansi (Studi Kasus pada Mahasiswa Aktif dan Alumni Prodi Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Sarjanawiyata. 4(2), 83–94.
Iswahyudi, M., & Iqbal, A. (2018). Minat Generasi Milenial Untuk Berwirausaha. Assets: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 7(2), 95. https://doi.org/10.25273/jap.v7i2.3320
Johan, fadhilah R., Akhirman, & Nurhasanah. (2020). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Self Efficacy Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Akuntansi Angkatan 2017 Universitas Maritim Raja Ali Haji Tanjung Pinang. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 2013–2015.
Kurniawan, A., Khafid, M., & Pujiati, A. (2016). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Motivasi, dan Kepribadian Terhadap Minat Wirausaha Melalui Self Efficacy. Journal of Economic Education, 5(1), 100–109.
Lestari, Y. P., & Sukirman. (2020). Pengaruh Self Efficacy Sebagai Mediasi dari Pengaruh Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Berwirausaha. Economic Education Analysis, 2(9), 615–633. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.39469
Maulidya, N. N., & Patrikha, F. D. (2022). Pengaruh Mata Kuliah Kewirausahaan dan Family Environment terhadap Interest Entrepreneurship melalui Self-Efficacy pada Mahasiswa FEB Universitas Negeri Surabaya. 6, 14142–14152.
Melayani, K. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Pendidikan Terhadap Minat Wanita Untuk Berwirausaha Di Desa Jinengdalem. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(1), 108. https://doi.org/10.23887/jjpe.v9i1.19995
Mozahem, N. A., & Adlouni, R. O. (2021). Using Entrepreneurial Self-Efficacy as an Indirect Measure of Entrepreneurial Education. International Journal of Management Education, 19(1), 100385. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100385
Mugiyatun, & Khafid, M. (2020). Pengaruh Prakerin, Pendidikan Kewirausahaan, dan Lingkungan Keluarga dengan Self Efficacy sebagai Variabel Intervening terhadap Minat Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal, 9(1), 100–118. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37233
Nugrahaningsih, H. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Dengan Efikasi Diri Sebagai Variabel Intervening Pada Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta. Jurnal Mozaik, X(1), 1–9.
Oei, A., Sendow, G. M., & Lumantow, R. Y. (2022). MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI & BISNIS UNIVERSITAS SAM RATULANGI THE INFLUENCE OF MOTIVATION AND SELF-EFFICACY ON ENTREPRENEURIAL INTENTION OF STUDENTS OF THE FACULTY OF ECONOMICS & BUSINESS Jurnal EMBA. 10(4), 1007–1017.
Pratiwi, A. D. A. A., & Marlena, N. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan dan Keikutsertaan dalam Prakerin Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(1), 55–66. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p55-66
Sekarini, E., & Marlena, N. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Yang Dimoderasi Oleh Efikasi Diri Pada Siswa Kelas Xi Bdp Smkn 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN) ISSN, 08(01), 674–680.
Setiawan, D., & Sukanti. (2016). Pengaruh Ekspektasi Pendapatan, Karakteristik Individu Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 4(7), 1–12. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/profita/article/view/5990/5724
Sintya, N. M. (2019). Pengaruh Motivasi, Efikasi Diri, Ekspektasi Pendapatan, Lingkungan Keluarga, Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Akuntansi Di Universitas Mahasaraswati Denpasar. Jurnal Sains,Akuntansi Dan Manajemen, 1(1), 1–44. http://journals.segce.com/index.php/JSAM/article/view/31/32
Srianggareni, N. M., Heryanda, K. K., & Telagawathi, N. L. W. S. (2020). Pengaruh Moderasi Self Efficacy Pada Hubungan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Di Universitas Pendidikan Ganesha. Prospek: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 1. https://doi.org/10.23887/pjmb.v2i1.26183
Sugianingrat, I. A. P. W., Wilyadewi, I. I. D. A. Y., & Sarmawa, I. W. G. (2020). Determination of Entrepreneurship Education, Family Environment, and Self-Efficacy on Entrepreneurship Interest. Jurnal Economia, 16(1), 33–43. https://doi.org/10.21831/economia.v16i1.30374
Supeni, R. E., & Efendi, M. (2017). Minat Mahasiswa Dalam Berwirausaha Pada Perguruan Tinggi Swasta Di Kabupaten Jember. Prosiding Seminar Nasional Dan Call For Paper Ekonomi Dan Bisnis(NSAPER-EBIS 2017), 1, 449–463.
Tarmiyati, & Kumoro, J. (2016). Minat Berwirausaha Siswa Kelas Xi Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoransmk Negeri 1 Pengasih Kabupaten Kulon Progo the Effects of Enterpreneurship Motivation and Family Environment Towards Enterpreneur Interest of Students Grade Xi Office Administr. 2.
Widyawati, N. P. C., & Mujiati, N. W. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Kewirausahaan Dengan Efikasi Diri Kewirausahaan Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 10(11), 1116. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2021.v10.i11.p04