Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Ispring Suite 11 Berbantuan Quizizz
Main Article Content
Abstract
This study aims to create learning media using Ispring Suite 11 PowerPoint for the Economics subject in Class X Social Sciences at SMA Negeri 6 Malang, focusing specifically on Financial Institutions material. The research employs the ADDIE development model (Research and Development/R&D) introduced by Dick and Carey, which includes five phases: 1) Analysis; 2) Design; 3) Development; 4) Implementation; and 5) Evaluation. The developed media was evaluated by media experts, content experts, language experts, and 35 students. Data collected were both qualitative and quantitative, gathered through observations, Q&A, validation sheets, and student questionnaires. The results show that the innovative learning media, based on Ispring Suite 11 PowerPoint, received a validation rating of 81.2% from material experts, categorizing it as highly feasible, and 85% from media experts, also in the highly feasible category.
Article Details
Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The copyright of the received article once accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher.
References
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35-42.
Fath, Z. F. M. R. (2024). Sebuah Catatan Kecil Pengembangan Modul dengan Metode ADDIE dalam Peningkatan Literasi Finansial Siswa di MAN Sidoarjo. Journal on Education, 6(2), 11120-11133.
Fuji Astuti, N., Suryana, A., Suaidi, Eh., Nasional Laa Roiba Bogor, I., & Jamiat Kheir Jakarta, I. (n.d.). Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies Model Rancangan Pembelajaran Kooperatif Learning Team Game Tournament (TGT) pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar.
Hasanah, I., Siahaan, J., Muntari, M., & Burhanuddin, B. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KIMIA BERBASIS POWER POINT ISPRING SUITE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SELAMA PEMBELAJARAN MANDIRI DI SMAN 1 GUNUNGSARI. Chemistry Education Practice, 6(1), 78–85. https://doi.org/10.29303/cep.v6i1.4353
Hidayat, T., Nasution, S. W. R., Zainy, A., Nasution, N. F., & Fauzi, R. (2023). Bahan Ajar Aplikasi Belajar Media Interaktif Dengan Ispring Suite 8. Penerbit NEM.
Langobelen, F. A., Garak, S. S., & Blegur, I. K. S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Ispring Suite Pada Materi Trigonometri Kelas X Sma Negeri 2 Nubatukan. Haumeni Journal of Education, 4(1), 9-20.
Malik, L. A., & Maunah, B. (2023). Penggunaan Video Animasi Dalam Pembelajaran IPS Guna Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas Viii Di MTS Miftahul Huda Ngunut Tulungagung. Journal of Creative Student Research, 1(4), 238-255.
Mawarni, J., & Hendriyani, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Interaktif Pada Matakuliah Pemrograman Visual Dengan Metode Pengembangan Addie. Jurnal Vokasi Informatika, 79-88.
Muthoharoh, M. (2019). Media PowerPoint dalam Pembelajaran (Vol. 26, Issue 1).
Nasution, H. N., Hidayat, T., Nasution, S. W. R., Zainy, A., Nasution, N. F., & Fauzi, R. (2023). Bahan Ajar Aplikasi Belajar Media Interaktif dengan Ispring Suite 8. Penerbit NEM. (n.d.). Nasution, H. N., Hidayat, T., Nasution, S. W. R., Zainy, A., Nasution, N. F., & Fauzi, R. (2023). Bahan Ajar Aplikasi Belajar Media Interaktif Dengan Ispring Suite 8. Penerbit NEM
Niâ, A. F., Yudiono, U., & Afian, A. (2024). Pengembangan media pembelajaran flipbook digital. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 9(1), 125-132.
Putri, D. K., Handayani, M., & Akbar, Z. (2020). Pengaruh media pembelajaran dan motivasi diri terhadap keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 649-657.
Silaban, I. M., Sipayung, M., & Purba, G. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Mandiri Berbasis Ispring Suite 10 Pada Materi Sistem Pernapasan Kelas XI-MIA DI SMA SWASTA Methodist 8 Medan. Journal of Comprehensive Science (JCS), 1(3), 283-294.
Sumargono, S., Henry, S., & Valensy Rachmedita, V. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbantuan Ispring Suite 6.2 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas XI IPS SMAN 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 82-99.
Rochma, V., & Ibrahim, M. (2019). Pengembangan media Pembelajaran Berbasis Ispring Suite 8 pada materi bakteri untuk siswa kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 8(2).