Media learning telegram bot
Main Article Content
Abstract
This research was conducted with the aim of developing learning media based on Telegram Bot in subjects and to determine the feasibility of the media. This study uses the research and development (RnD) research method. This study adapts the ADDIE model along with the developed by Dick and Carry. The ADDIE research model consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation.the meansurement scale used in this study is using a likert scale. The data obtained in this study used a validation assessment questionnaire by validators of media experts, linguists, and material experts. This research was declared feasible with the evidence of linguists expert validation results of 95%, media expert validation results of 85%, and material expert validation results of 79%. Thus, the developed learning media is declared feasible to use.
Article Details
Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The copyright of the received article once accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher.
References
Aini, A. N., Anggoro, B. S., & Putra, G. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Transportasi Berbantuan Sparkol. 6(3), 287–296.
Chusnul, N. R. C., & Roviati, E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Protista Dan Fungi Melalui Bot Aplikasi Telegram ( Development of Learning Media for Protists and Fungi through Telegram Application Bot ) Chendra Wibawa dalam penelitiannya yang berjudul “ The Design And Implementation Of. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 07, 61–69.
Egziabher, T. B. G., & Edwards, S. (2013). Model Pembelajaran ADDIE. Africa’s Potential for the Ecological Intensification of Agriculture, 53(9), 1689–1699.
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660
Firman Saputra, N., & Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Untan Pontianak, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Telegram Pada Kelas Iv Sekolah Dasar Swasta Lkia Pontianak Selatan. 1–9.
Heri Khariono, Rizky Parlika, Haidar Ananta Kusuma, & Dimas Arif Setyawan. (2021). Pemanfaatan Bot Telegram Sebagai E-Learning Ujian Berbasis File. Jurnal Informatika Polinema, 7(4), 65–72. https://doi.org/10.33795/jip.v7i4.696
Khoir, H. M., Murtinungraha, R. E., & Musalamah, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (JPenSil), 19(2), 1–7.
Learnig, M. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MOBILE LEARNING DENGAN BOT API APLIKASI TELEGRAM PADA MATA PELAJARAN PPKn DI SMAN 12 SURABAYA Aprita Subiyantoro Listyaningsih Abstrak. 08, 856–870.
Lestari, D. A. A., Suntari, Y., & Soleh, D. A. (2021). Pengembangan multimedia interaktif berbasis Google Slide pada Muatan IPS Materi Sikap Kepahlawanan dan Patriotisme di Kelas IV Sekolah Dasar. Educational Technology Journal, 1, 54–65.
Mulyanto, A. D. (2020). Pemanfaatan Bot Telegram Untuk Media Informasi Penelitian. Matics, 12(1), 49. https://doi.org/10.18860/mat.v12i1.8847
Netriwati, & Lena Sri, M. (2017). Media Pembelajaran Matematika Berbasis. Bandar Lampung: Permata Net, 1(May).
Ramadlani, M. I., Elektro, P. T., Teknik, F., Elektro, J. T., Teknik, F., Elektro, J. T., Teknik, F., Elektro, J. T., & Teknik, F. (n.d.). PENGEMBANGAN E-JOBSHEET BOT TELEGRAM DENGAN BERBANTUAN SOFTWARE FLUIDSIM TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SISTEM PENGENDALI ROBOTIK KELAS XI DI SMK NEGERI 1 JETIS MOJOKERTO Nur Kholis Puput Wanarti Rusimamto Meini Sondang Sumbawati. 2, 271–279.
Rismayani, L. D., Kertih, I. W., & Sendratari, L. P. (2020). Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran Ips Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(1), 8–15. https://doi.org/10.23887/pips.v4i1.3164
Suhartini, N., Sumbawati, M. S., & Sitompul, N. C. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Ips Berorientasistudent Centerlearning Dalam Blended Learningkelas Vii Di Smp Negeri 4 Surabaya. Jurnal Education and Development, 7(3), 304–311.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Teknik, F., & Negeri, U. (2021). PENGEMBANGAN MODUL PRAKTIKUM TEKNIK DIGITAL MODEL ADDIE. 8(1), 17–22.
Tompo, B. (2018). Pesona Bot telegram: Membuat Bot Pembelajaran dan Bonus Puluhan Edukasi, Utilites, Social, Game dan Hiburan (p. 1).