Pengaruh destination image terhadap revisit intention dan intention to recommend melalui satisfaction sebagai variabel intervening
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of destination image on revisit intention and intention to recommend through satisfaction as an intervening variable. The research used is quantitative research with a sample of 269 respondents. Using a 5-point Likert Scale and Path Analysis was used for analysis and hypothesis testing. The findings of this study indicate that destination image has an effect on revisit intention, intention to recommend, and satisfaction. While other findings, satisfaction acts as a mediation of the relationship between destination image to revisit intention and intention to recommend. For further research, it is possible to enter the tourist attraction variable.
Article Details
References
Aliman, N. K., Hashim, S. M., Wahid, S. D. M., & Harudin, S. (2016). Tourists’ Satisfaction with a Destination: An Investigation on Visitors to Langkawi Island. International Journal of Marketing Studies, 8(3), 173. https://doi.org/10.5539/ijms.v8n3p173
Allameh, S. M., Pool, J. K., Jaberi, A., Salehzadeh, R., & Asadi, H. (2015). Factors influencing sport tourists’ revisit intentions: The role and effect of destination image, perceived quality, perceived value and satisfaction. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 27(2), 191–207. https://doi.org/10.1108/APJML-12-2013-0159
Anita, T. L. (2019). Destination Awareness , Destination Image & Motivation Serta Pengaruhnya Terhadap Word Of Mouth. Journal Sains Terapan Pariwisata, 4(1), 99–108.
Astini, R., & Sulistiyowati, I. (2015). Pengaruh Destination Image, Travel Motivation, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung (Studi Kasus Pada Wisatawan Nusantara Muslim Di Pantai Carita Pandeglang Banten). Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 1(2), 63–73.
Espinosa, J. A., Ortinau, D. J., Krey, N., & Monahan, L. (2018). I’ll have the usual: how restaurant brand image, loyalty, and satisfaction keep customers coming back. Journal of Product and Brand Management, 27(6), 599–614. https://doi.org/10.1108/JPBM-10-2017-1610
Fadiryana, N. A., & Chan, S. (2020). Pengaruh Destination Image Dan Tourist Experience Terhadap Revisit Intention Yang Dimediasi Oleh Perceived Value Pada Destinasi Wisata Halal Di Kota Banda Aceh. Jurnal Manajemen Inovasi, 10(2), 1–23. https://doi.org/10.24815/jmi.v10i2.15994
Gozhali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. UN.
Khansa, V. R., & Farida, N. (2016). Pengaruh Harga Dan Citra Destinasi Terhadap Niat Berkunjung Kembali Melalui Kepuasan (Studi pada Wisatawan Domestik Kebun Raya Bogor ). Diponegoro Journal Of Management, 02–11.
Lukluk’Atul, B., & Rachma, M. H. (2016). Pengaruh Kualitas Produk dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Electronic Word of Mouth (E-WOM) pada Fashion Online Shop Joyism di Instagram. E-Jurnal Riset Manajemen Prodi Manajemen, 8(10), 82–94.
Ma’rifatun, S. (2018). Analisis Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Ulang Dengan Kepuasan Pengunjung Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Pengunjung Pantai Suwuk). Jurnal Manajemen Pemasaran, 2(4), 227–249.
Mannan, M., Chowdhury, N., Sarker, P., & Amir, R. (2019). Modeling customer satisfaction and revisit intention in Bangladeshi dining restaurants. Journal of Modelling in Management, 14(4), 922–947. https://doi.org/10.1108/JM2-12-2017-0135
Meyer, C., & Schwager, A. (2007). Understanding Customer Experience. Harvard Bussines Review.
Octaviana, R. A., & Nugrahaningsih, H. (2018). Pengaruh Experiential Marketing dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Membeli Ulang Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus pada PT. Meratus Line Jakarta). Media Manajemen Jasa, 6(2), 57–72.
Pamungkas, Z. A. (2013). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Pelayanan, Dan Kualitas Produk Terhadap E-WOM Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Mediasi (Studi Pada UD “Harum Manis†UKM Oleh-oleh Dan Souvenir Khas Kota Batu. In Disertasi. Universitas Brawijaya.
Parnataria, T. P., & Abror, A. (2019). Pengaruh Customer Satisfaction dan Trust Terhadap e-WOM: Commitment Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Mahasiswa Universitas Negeri Padang). Jurnal Kajian Manajemen Dan Wirausaha, 1(3). https://doi.org/10.24036/jkmw0278790
Permadi, P., Srikandi, K., & Andriani Kusumawati. (2014). Pengaruh Citra Merek Terhadap Word Of Mouth Dan Keputusan Pembelian (Survei pada Konsumen Dapoer Mie Galau Jalan Selorejo 83 Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 10(1), 82184.
Putra, I. G. N., Sudiarta, I. N., & Sasrawan Mananda, I. G. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Terhadap Niat Berkunjung Kembali Wisatawan Mancanegara Ke Daya Tarik Wisata Alas Pala Sangeh. Jurnal IPTA, 4(2), 1. https://doi.org/10.24843/ipta.2016.v04.i02.p01
Redita, R., Sunarti, & Pangestuti, E. (2017). Pengaruh Destination Image Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Museum Angkut Kota Batu. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 50(6), 138–143.
Susanto, B., & Nursamsu, N. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran Dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Kembali Di Desa Wisata Selo Park Nganjuk. Jurnal Riset Entrepreneurship, 3(1), 20. https://doi.org/10.30587/jre.v3i1.1284
Susilowati, I. (2019). Pengaruh citra destinasi terhadap word of mouth (WOM) yang dimediasi oleh kepuasan pengunjung dan dimoderasi oleh jenis kelamin. Jurnal HUMMANSI (Humaniora, Manajemen, Akuntansi), 2(2), 10–16. https://doi.org/10.33488/1.jh.2019.2.212
Wallakula, Y. B. (2020). Analisis Eksistensi Pariwisata Indonesia di Tengah Situasi Pandemi Corona Virus Disease (Covid19). NOUMENA: Jurnal Ilmu Sosial Keagamaan, 1(1), 47–52.