Analisis Korelasi Pearson Dalam Menentukan Hubungan Antara Respon Dengan Kepuasan Mahasiswa Menggunakan Aplikasi Quizizz

Authors

  • Faradiba Jabnabillah a:1:{s:5:"en_US";s:24:"Institut Teknologi Batam";}
  • Siska Dwi Astiati STKIP Al-Amin Dompu

DOI:

https://doi.org/10.21067/pmej.v7i2.10109

Keywords:

Respon, Kepuasan belajar , Aplikasi Quizizz

Abstract

The aim of this research is to describe the relationship between response and satisfaction using the Quizizz application as a medium for taking quizzes in calculus courses. The subjects in this research were students of the Information Systems study program semester I in the 2022/2023 academic year who took Calculus courses at the Batam Institute of Technology, totaling 59 people. This research uses the Product Moment correlation test to see whether or not there is a relationship between response (X) and student satisfaction (Y) in using the Quizizz application in the Calculus course. The results of this research are a significant value for the response and satisfaction variables, namely 0.000, where this value is <0.05, thus the response and satisfaction variables have a relationship or correlation. Apart from that, the Pearson Correlation value for response and satisfaction is 0.955, which means that the degree of relationship between these two variables is very strongly correlated and the form of relationship between these two variables is positive, which means that the higher the response, the higher the student satisfaction in using the Quizizz application on the Calculus subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditia, R., Susilo, B., & Purwandari, E. P. (2017). Rancang Bangun Media Pembelajaran Kalkulus I Berbasis Web Pada Materi Operasi Fungsi Bilangan Bulat. Rekursif: Jurnal Informatika, 5(3), 360–373. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/rekursif/article/viewFile/886/2012

Ahmad Zikri, M. I. H. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Pengiriman Barang terhadap Kepuasan Konsumen pada PT Pos Indonesia Regional I Sumatera. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 1(1), 129–138.

Amir, M. T. (n.d.). Merancang Kuesionera: Konsep dan Panduan untuk Penelitian Sikap, Kepribadian dan Perilaku (2015th ed.). Prenada: Media Group.

Asma, A. (2022). Math Didactic : Jurnal Pendidikan Matematika Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Penggunaan Quizizz .... © by Author ( s ). Math Didactic, 8(3), 249–259.

Efriani, E., Dewantara, J. A., & Afandi, A. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Discord Sebagai Media Pembelajaran Online. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 13(1), 61–65. https://doi.org/10.24036/tip.v13i1.283

Kristanto, V. H. (2017). Pengaruh Kejenuhan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaranmatematika. Widya Warta, 02, 312–320.

Noor, S. (2020). Penggunaan Quizizz dalam penilaian pembelajaran pada materi ruang lingkup Biologi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X.6 SMA 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(1), 1–7.

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605

Simaremare, D. A., & Juniadi, A. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Pengguna E-Learning Menggunakan End User Computing Satisfication. Jurnal Infortech, 2(2), 250–257. https://doi.org/10.31294/infortech.v2i2.9257

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 81–88. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

Supriadi, N.-, Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). Penerapan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Daring Di Era Covid-19. Jurnal Cakrawala Mandarin, 5(1), 42–51. https://doi.org/10.36279/apsmi.v5i1.101

Susanti, R. D., & Effendi, M. M. (2020). Efektivitas Penggunaan Edmodo Dalam Pelaksanaan Ulangan Harian Matematika. Fibonacci Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 9–16.

Wahyuni, A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kalkulus Dasar. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 10. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.253

WD, M. A. A., Sondang, M., Hanifah, L., & Kusumayati, L. D. (2022). Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Untuk Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Penelitian Politeknik Penerbangan Surabaya, 7(1), 24–36.

Downloads

Published

2024-10-11

How to Cite

Jabnabillah, F., & Siska Dwi Astiati. (2024). Analisis Korelasi Pearson Dalam Menentukan Hubungan Antara Respon Dengan Kepuasan Mahasiswa Menggunakan Aplikasi Quizizz. Pi: Mathematics Education Journal, 7(2), 57–63. https://doi.org/10.21067/pmej.v7i2.10109

Issue

Section

Articles