Penerapan Konseling Behavioral dengan Teknik Penokohan (Modelling) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII A SMPK 2 Harapan Tahun Pelajaran 2019/2020

Main Article Content

I Dewa Ayu Eka Purba Dharma Tari
Kadek Suhardita
I Putu Karpika
I Ketut Sapta
Ni Luh Rosita Diantari

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of Behavioral Counseling with modeling techniques to increase learning motivation of class VII A SMPK 2 Harapan students in the 2019/2020 academic year. This research is a classroom action research conducted in two cycles. Research subjects in this study were 36 students. Through the observation questionnaire assessment conducted there were 5 students who have low learning motivation. The results of this study indicate that from 19.14% to 35.71% with an initial data score of 43.8%, an increase of 30.34% to 57% in the low category. Furthermore, the results of the second cycle (II) action, it is clear that there is an increase in the learning motivation of class VII A students of SMPK 2 Harapan for the 2019/2020 academic year from 22.03% to 36.36% with an initial data score of 57%, an increase of 29.95%. to 74% in the high category. This proves that behavioral counseling with modeling techniques is effective for increasing learning motivation of grade VII A students of SMK 2 Harapan for the 2019/2020 academic year.

Article Details

How to Cite
Tari, I. D. A. E. P. D., Suhardita, K., Karpika, I. P., Sapta, I. K., & Diantari, N. L. R. (2020). Penerapan Konseling Behavioral dengan Teknik Penokohan (Modelling) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII A SMPK 2 Harapan Tahun Pelajaran 2019/2020. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(1), 28-33. https://doi.org/10.21067/jki.v6i1.4571
Section
Articles

References

Barakatu, A. R. (2007). Membangun motivasi berprestasi: Pengembangan self efficacy dan penerapannya dalam dunia pendidikan. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 10(1), 34–51.
Damayanti, R., & Aeni, T. (2016). Efektivitas konseling behavioral dengan teknik modeling untuk mengatasi perilaku agresif pada peserta didik kelas viii b smp negeri 07 bandar lampung. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(1), 1–10.
Dharsana, I. K. (2007). Dasar-Dasar Konseling Seri 2. Singaraja: Jurusan Bimbingan Dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidika Universitas Pendidikan Ganesha.
Fajrin, P., & Zamsir, L. M. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMPN 1 Lawa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 170–181.
Gading, I. K., Nisa, U., & Lestari, L. P. S. (2017). Keefektifan konseling behavioral teknik modeling dan konseling analisis transaksional teknik role playing untuk meminimalkan kecenderungan perilaku agresif siswa sekolah menengah atas. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(4), 132–142.
Komalasari, G., Wahyuni, E., & Karsih. (2018). Teori dan Teknik Konseling. Indeks.
Monika, M., & Adman, A. (2017). Peran efikasi diri dan motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 110–117.
Palupi, R. (2014). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengelola Kegiatan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN N 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2).
Puspitasari, D. B. (2013). Hubungan antara persepsi terhadap iklim kelas dengan motivasi belajar siswa smp negeri 1 bancak. EMPATHY Jurnal Fakultas Psikologi, 1(1).
Putri, D. A. W. M., & Sedanayasa, G. (2016). Efektifitas Konseling Behavioral Teknik Modeling Dan Teknik Aversif Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Kelas X Akomodasi Perhotelan SMK Negeri 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Jurusan Bimbingan Konseling Undiksha, 5(1).
Ramli, R. (2014). The effect of learning motivation on student’s productive competencies in vocational high school, West Sumatra. International Journal of Asian Social Science, 4(6), 722–732.
Rumiani, N. W., Suarni, N. K., & Putri, D. A. W. M. (2014). Penerapan Konseling Behavioral Teknik Modeling melalui Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII 6 SMPN 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Jurusan Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).
Sukmadinata, N. S. (2007). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Susanto, A. (2018). Bimbingan dan konseling di Sekolah: Konsep, teori, dan aplikasinya. Kencana.
Winarni, M., Anjariah, S., & Romas, M. Z. (2016). Motivasi belajar ditinjau dari dukungan sosial orangtua pada siswa SMA. Jurnal Psikologi, 2(1).
Winkel, W. S., & Hastuti, M. M. S. (2007). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Media Abadi.