Efektivitas Model Konseling Behavioral dengan Teknik Relaksasi untuk Meminimalisasi Kecemasan dalam Menghadapi Mata Pelajaran Matematika

Main Article Content

Ni Komang Sri Yuliastini

Abstract

The objectives of this study are (1) to describe the implementation of individual counseling, (2) to determine the effectiveness of the behavioral counseling model with relaxation techniques to minimize students' anxiety in facing Mathematics at SMK PGRI 4 Denpasar. This study answered four problem formulations: (1) behavioral counseling with relaxation techniques at SMK PGRI 4 Denpasar has not been implemented because guidance and counseling teachers do not have a clear model related to the procedures for implementing behavioral counseling with relaxation techniques, (2) a behavioral counseling model with effective relaxation techniques in Minimizing anxiety in facing Mathematics at SMK PGRI 4 Denpasar according to the regionalcoxon statistical test results showing the Wilcoxon value of 0.028 <0.05 and a decrease in the results of interpretation and postage by 47.83 points. Counseling teachers are advised to apply the behavioral counseling model with relaxation techniques because this service is proven to be effective in minimizing anxiety in facing Mathematics at SMK PGRI 4 Denpasar.

Article Details

How to Cite
Yuliastini, N. K. S. . (2020). Efektivitas Model Konseling Behavioral dengan Teknik Relaksasi untuk Meminimalisasi Kecemasan dalam Menghadapi Mata Pelajaran Matematika. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(1), 1–5. https://doi.org/10.21067/jki.v6i1.4922
Section
Articles

References

Ahmad, R. J., Bayan, H., Faque, T., & Seidi, P. A. M. (2017). Prevalence of Social Anxiety in Students of College of Education – University of Garmian. Researchers World : Journal of Arts, Science and Commerce, VIII(3(1)), 78–82. https://doi.org/10.18843/rwjasc/v8i3(1)/12

Andrian, D. (2017). Mengelola kecemasan siswa dalam pembelajaran matematika. Semnastikaunimed, 9(4), 440–449.

Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. In Jakarta: Bumi Aksara.

Corey, G. (2010). Teori dan Praktek Konseling Psikoterapi. Bandung : PT Refika Aditama., 39(1).

Damayanti, R., & Aeni, T. (2016). Efektivitas Konseling Behavioral Dengan Teknik Modeling untuk Mengatasi Perilaku Agresif pada Peserta Didik Kelas VIII B SMP Negeri 07 Bandar Lampung. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(1), 1–10.

Erford, B. T. (2016). Professional School Counseling: A Handbook of Theories, Programs, and Practices. Third Edition. In PRO-ED, Inc.

Fallis, A. . (2017). Bimbingan Konseling Keluarga Dan Remaja. In uin sunan ampel presss anggota IKAPI.

Gladding, S. T. (2015). The Creative Arts in Counseling. In The Creative Arts in Counseling. https://doi.org/10.1002/9781119221630

Gunarsa, Singgih, D. (2011). Konseling dan Psikoterapi. Psikologi.

Handayani, R., Suminanto, T., Darmayanti, A. T., Widiyanto, A., & Atmojo, J. T. (2020). Kondisi dan Strategi Penanganan Kecemasan pada Tenaga Kesehatan Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 3(3).

Harahap, I. D., & Pranungsari, D. (2020). Hubungan Konsep Diri dan Adversity Quotient Dengan Kecemasan Menghadapi Masa Depan Remaja Jalanan. Jurnal Psikologi Dan Terapan, 2.

Hawari Dadang. (2011). Manajemen Stres, Cemas dan Depresi: Dadang Hawari - belbuk.com. In Balai Penerbit FKUI.

Ikhsan, M. (2019). Pengaruh Kecemasan Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1). https://doi.org/10.36277/defermat.v2i1.28

Mardhiyyah, R. W., & Indriyani, F. (2020). Pendekatan Konseling Behavioral Untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Pada Siswa SMA. Fokus Ikip Siliwangi, 1(4), 159–167.

Mariyana, R. (2019). Efektivitas Teknik Relaksasi Progresif Dalam Mengurangi Kesulitan Tidur Pada Remaja. Jurnal Endurance, 4(1). https://doi.org/10.22216/jen.v4i1.3589

Martono, N. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi dan Anlisis Data Sekunder. In Rajawali Pers.

Muratama, M. S. (2018). Layanan Konseling Behavioral Teknik Self Management untuk Meningkatkan Disiplin dan Tanggung Jawab Belajar Siswa di Sekolah. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 5(1). https://doi.org/10.29407/nor.v5i1.11793

Nurihsan, J. (2012). Strategi layanan bimbingan dan konseling. In Bandung: Refika Aditama.

Putri, A. P. K., & Septiawan, A. (2020). Manajemen Kecemasan Masyarakat dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Journal of Multidisciplinary Studies, 4(December).

Rosmawati. (2017). Penerapan Layanan Konseling Untuk Mengatasi Kecemasan Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(1), 39–45.

Sakarti, H. (2018). Hubungan Kecemasan dan Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains (JPIS), 7(1), 28–41. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/saintek/article/view/766/685

Sugiyono, D. (2018). Metode penelitian kuatintatif , kualitatif dan R & D / Sugiyono. In Bandung: Alfabeta (Vol. 15, Issue 2010).

Willis, S. S. (2015). kapita selekta bimbingan dan konseling. In alfabeta.

Yusida, L. P., Ibrahim, I., & Said, A. (2016). Hubungan Self-Confidence dengan Kecemasan Siswa Ketika Bertanya di dalam Kelas. Konselor, 3(4), 134. https://doi.org/10.24036/02014344014-0-00