Pengaruh Gender dan Perbedaan Jurusan terhadap Kematangan Karir Mahasiswa Program Diploma Tiga Sekretaris Pendidikan Vokasi

Main Article Content

Sovia Rosalin
Rini Agustina

Abstract

This study aims to see the differences in career maturity of vocational students in terms of gender and type of majors. This research sample amounted 204 students (102 students majoring in Administration and office men and women, 102 students majoring in Library and Archives male and female) in the age range 18-20 years. The sampling technique used was random sampling. Data collection techniques using a career maturity scale compiled by the researcher. This study used a quantitative method with a 2x2 factor analysis tested with SPSS Corellation. The results showed that gender influenced student career maturity. The difference in majors also makes a significant contribution to the career maturity of students.


 

Article Details

How to Cite
Rosalin, S., & Agustina, R. (2020). Pengaruh Gender dan Perbedaan Jurusan terhadap Kematangan Karir Mahasiswa Program Diploma Tiga Sekretaris Pendidikan Vokasi. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(1), 21-27. https://doi.org/10.21067/jki.v6i1.4955
Section
Articles

References

Agustina, N., Nurmaisara, O., & Anggriana, T. M. (2017). Upaya Meningkatkan Kematangan Pemilihan Karir Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Problem Solving. Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling), 1(1), 195–200.
Almaida, D. S., Febriyanti, D. A., & Psi, S. (2019). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kematangan Karir Pada Siswa Kelas Xi Smk Yayasan Pharmasi Semarang. Empati, 8(1), 87–92.
Aziz, A., & Putri Siswanto, K. A. (2018). Hubungan Antara Self Regulated Learning dengan Kematangan Karir pada Siswa SMA. Analitika, 10(1), 7. https://doi.org/10.31289/analitika.v10i1.1492
Dairiana, E. (2013). Kematangan Karir Dalam Perencanaan Studi Para Siswa Kelas X Akuntansi Smk N 43 Jakarta. Jurnal Psiko-Edukasi, 11(1), 9–20.
Hasan, B. (2006). Career Maturity of Indian Adolescents as a Function of Self-Concept , Vocational Aspiration and Gender. 32(2), 127–134.
Hasan, M. A. F., Rahardjo, S., & Zamroni, E. (2019). Meningkatkan Kematangan Karir Melalui Layanan Informasi Media Portofolio Karir Pada Siswa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2 : No.1(1).
Herin, M., & Sawitri, D. R. (2017). Dukungan Orang Tua Dan Kematangan Karir Pada Siswa Smk Program Keahlian Tata Boga. Empati, 6(1), 301–306.
Hurlock, E. B. (2012). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. In Jakarta: Erlangga.
Isnain, M., & Nurwidawati, D. (2018). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kematangan Karir Pada Siswa Kelas XI DI SMKN 1 Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 05(02), 1.
Jatmika, D., & Linda. (2015). Gambaran Kematangan Karir Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. PSIBERNETIKA, 8(2), 2015.
Jusman, M., Suarni, O. W., & Jahada. (2017). Pengaruh Pemberian Layanan Informasi Karir Terhadap Kematangan Karir Siswa SMA MUHAMMADDIYAH KENDARI. Jurnal Bening, 1(2), 38–50.
Juwitaningrum, I. (2013). Program Bimbingan Karir untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa SMK. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 132. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v2i2.2580
Karningsih. (2013). Analisis Penciptaan Lapangan Kerja di Kota Semarang. Jurnal Ilmiah-Serat Acitya-UNTAG Semarang, 11(50), 44–60.
Lazuardi, A. F., Sofah, R., & Rani Mega Putri. (2018). Analisis Kematangan Karir Siswa Kelas X Berdasarkan Teori donald E. Super Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Palembang. Konseling Komprehensif, 5(November), 1–4.
Marita, R. H., & Izzati, U. A. (2017). Harga Diri dan Kematangan Karir Pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Self-Esteem and Career Maturity among Vocational School Students Rizka Hasna Marita, Umi Anugerah Izzati Program Studi Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 8(1), 43–52.
Marpaung, D. N., & Yulandari, N. (2017). Kematangan Karir Siswa Smu Banda Aceh Ditinjau Dari Jenis Kelamin Dan Jenis Sekolah. Psikoislamedia : Jurnal Psikologi, 1(2), 311–324. https://doi.org/10.22373/psikoislamedia.v1i2.918
Nindyah Putri Siswanto, A., & Supriyantini, S. (2019). Gender Differences in Career Maturity of Madrasah Aliyah Students. International Research Journal of Advanced Engineering and Science, 4(1), 256–258. Retrieved from http://simpuh.kemenag.go.id/regulasi/kma_370_93.pdf.
Nurlela, B. A. (2015). Efektifitas Konseling Karir Perkembangan Untuk Peningkatan Kematangan Karir. (1), 16.
Partino, H. R. (2006). Kematangan Karir Siswa SMA. Psikologika : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 11(21). https://doi.org/10.20885/psikologika.vol11.iss21.art4
Prasasti, D. S. D., & Laksmiwati, H. (2017). Perbedaan Kematangan Karir Ditinjau Dari Konsep Diri dan Gender Pada Siswa Kelas X Di SMA PGRI 1 Kota Mojokerto. Psikologi Pendidikan, 4(1), 1–7.
Putranto, S. A. E. (2016). Hubungan antara kemandiran dengan kematangan karir pada siswa kelas Xii SMK negeri 2 depok sleman yogyakarta. Skripsi, 113.
Rahmawati, A. R., & Mayasari, S. (2020). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Kematangan Pilihan Karir The Influence of Group Guidance Services toward Option Career Maturity.
Rahmawati, S. H., Hastuti, D., & Herawati, T. (2014). Analisis Akses pada Sosial Media ; Hubungannya dengan Perkembangan Karakter Siswa Sekolah Menengah Kejuruan di Bogor. 7(2), 67–74.
Ratnaningsih, I. Z., Kustanti, E. R., Prasetyo, A. R., & Fauziah, N. (2015). Kematangan Karier Siswa Smk Ditinjau Dari Jenis Kelamin Dan Jurusan. International Journal of Research Studies in Psychology, 4(January), 36 – 42., 42(4), 1. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Sharf, R. S. (1992). Menerapkan Career Development Teori Untuk Konseling.
Sudjani. (2004). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kematangan Karir Siswa Sekolah-Menengah Kejuruan Negeri di Kota Bandung. Prosiding Konvensi Nasional Asosiasi Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan (APTEKINDO) Ke-7, (FPTK Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, 13 sd.14 November 2014.). https://doi.org/ISBN :978- 602-72004-0-1
Suwanto, I. (2016). Konseling Behavioral Dengan Teknik Self Management Untuk Membantu Kematangan Karir Siswa SMK. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 1(1), 1. https://doi.org/10.26737/jbki.v1i1.96
Violina, E. I. (2017). Kematangan Karier Mahasiswa Tingkat Akhir Program Studi Bimbingan Dan Konseling Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 72–80. https://doi.org/10.30870/jpbk.v2i2.3056
Wahyuni, C. L., Nurdin, S., & Nurbaity. (2018). Kematangan Karir Siswa SMA Negeri 1 Bandar Dua Pidie Jaya. Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 3 (4), 10–18.Kematangan Karir Siswa SMA Negeri 1 Bandar Dua Pidie Jaya. Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 3(4), 10–18.
Widyatama, T., & Aslamawati, Y. (2015). Study Deskriptif Mengenai Kematangan Karir pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Psikologi Unisba. Sosial Dan Humaniora, 580–587.
Wiguno, T. S., Soesilo, T. D., & Windrawanto, Y. (2020). The Influence of Self-Concept on Career Maturity of Adolescent Members of Youth Organization in Kaliboyo Village. Journal of Psychology and Instruction, 4(1), 29–34.