Problem-Focused Coping pada Mahasiswa Aktif Fakultas Pendidikan dan Bahasa Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya Jakarta

Main Article Content

Laurentia Chezary Tito Pitaloka
Henny Christine Mamahit

Abstract

Problem-focused coping is a strategy to reduce academic stress situations by doing something constructive to be free from stressful situations. Coping focused on problems; there are five dimensions: active coping, planning, suppressing competing activities, delaying stress coping, and seeking social support for help (seeking social support for instrumental reasons). The purpose of this study was to describe the use of problem-focused coping inactive students of the Faculty of Education and Language (FPB) class 2016-2019 at the Atma Jaya Catholic University of Indonesia, Jakarta. This research is descriptive quantitative research. The trial sample in this study was 70 students, and the research sample consisted of 152 students. Data were collected using a problem-focused coping questionnaire in the form of a rating scale. Of the 40 statements compiled, there are 38 valid with reliability of 0.935. Based on the calculation of the description of using coping focused on student problems class 2016-2019, FPB is included in the high classification/category, which is 54.6%. The active coping component is coping behavior which ranks first with a total of 623. In other words, students use operational activities and strive for positive actions to reduce academic stress.

Article Details

How to Cite
Pitaloka, L. C. T. ., & Mamahit, H. C. (2021). Problem-Focused Coping pada Mahasiswa Aktif Fakultas Pendidikan dan Bahasa Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya Jakarta. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(2), 41–49. https://doi.org/10.21067/jki.v6i2.6061
Section
Articles

References

Bala, R. (2020). Successful aging (sukses di usia senja). PT Gramedia Pustaka Utama.

Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep stres akademik siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3), 143-148.

Lestari, D. W. (2013). Penerimaan Diri dan Strategi Coping pada Remaja Korban Perceraian Orang Tua. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(4).

Lumongga, D. N. (2016). Depresi: tinjauan psikologis. Kencana.

Maryam, S. (2017). Strategi coping: Teori dan sumberdayanya. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101-107.

Mulya, H. A., & Indrawati, E. S. (2017). Hubungan antara Motivasi Berprestasi dengan Stres Akademik pada Mahasiswa tingkat pertama Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 5(2), 296-302.

Psi, I. S., & Kholifah, N. (2017). Hubungan antara Optimisme dengan Problem Focused Coping pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 4(1), 19-25.

Pitasari, M. N., & Estria, S. R. (2020). Strategi Koping Pada Mahasiswa Yang Bermain Game Online. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah.

Ramdani, Z., Supriyatin, T., & Susanti, S. (2018). Perumusan dan pengujian instrumen alat ukur kesabaran sebagai bentuk coping strategy. Jurnal Psikologi Islam Dan Budaya, 1(2), 97-106.

Rahmawati, W. K. (2017). Efektivitas Teknik Restrukturisasi Kognitif Untuk Menangani Stres Akademik Siswa. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 2(1), 15-21.

Sholichatun, Y. (2011). Stres dan staretegi coping pada anak didik di lembaga pemasyarakatan anak. Psikoislamika: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam, 8(1).

Sudarnoto, L. (2018). Materi kuliah metodologi pembelajaran. Program Studi Bimbingan dan Konseling Fakultas Pendidikan dan Bahasa Unika Atma Jaya.

Suyono, S., Triyono, T., & Handarini, D. M. (2016). Keefektifan teknik relaksasi untuk menurunkan stres akademik siswa SMA. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(2), 115-120.

Syafitri, A. (2018). Sumber Stres dan Perilaku Coping Individu Dewasa Muda dalam Hubungan Pacaran. Jurnal Sains Psikologi, 1(2).

Syamsiah, A. N. (2018). Strategi coping stress pada mahasiswa salah jurusan di tiga perguruan tinggi negeri Kota Malang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Tuasikal, A. N. A., & Retnowati, S. (2018). Kematangan Emosi, Problem-Focused Coping, Emotion-Focused Coping dan Kecenderungan Depresi pada Mahasiswa Tahun Pertama. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 4(2), 105-118.

Sujadi, E., Yusuf, A. M., & Marjohan, M. (2016). Hubungan antara Locus Of Control dan Efektivitas Komunikasi antar Pribadi dengan Problem Focused Coping. Konselor, 5(1), 24-32.