Kebiasaan Belajar Mahasiswa Ditinjau Dari Self-Management dan Penyesuaian Diri

Main Article Content

Yansen Alberth Reba
Natalia Horota
Musa Hefer Smas
Meggy Merlin Mokay

Abstract

The objectives of the present study were: 1) to analyze the correlation between self-management and study habit, 2) to analyze the correlation between academic self-adjustment and study habit, 3) to analyze the magnitude of the correlation between self-management, academic self-adjustment and study habit of the college student. This is a quantitative study that applies multiple correlational analysis method. The study population involved Guidance and Counseling students from the Faculty of Teacher Training and Education, Cenderawasih University, Class of 2017, 2018, 2019, 2020 as many as 60 students. The research sampling of the study employed non-probability sampling through total quota sampling method. The utilization of the method allowed all students to be the research sample. Based on the research findings, there was no significant correlation between self-management and study habit of the college student. There was a significant correlation between self-adjustment and study habit of the college student. There was a correlation between self-management with self-adjustment and study habit of the college student. Meanwhile, the simultaneous contribution of self-management with self-adjustment and study habit variables was 35% (0.350) while the other 65% was determined by other variables that affect study habit.

Article Details

How to Cite
Reba, Y. A., Horota, N. ., Smas, M. H. ., & Mokay, M. M. . (2022). Kebiasaan Belajar Mahasiswa Ditinjau Dari Self-Management dan Penyesuaian Diri . JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 7(1), 7–15. https://doi.org/10.21067/jki.v7i1.6283
Section
Articles

References

Abdi, S., & Mafirja, S. (2019). Pelaksanaan Konseling Kelompok menggunakan Teknik Cognitive Restructuring untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa SMA Dayah Inshafudin Banda Aceh. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 1(2), 46–52.

Albarado, A. P., & Eminita, V. (2020). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Mts Khazanah Kebajikan. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 167–174.

Al-Kariimah, G. Q., & Rosiana, D. (2019). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Penyesuaian Diri di Perguruan Tinggi.

Ardiansyah, M. I., & Sutijono, S. (2021). Pengaruh Strategi Self Management Dalam Konseling Kelompok Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Giki 1 Surabaya. RISDA: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 6(1), 1–9.

Asbari, M., Pramono, R., Kotamena, F., Sihite, O. B., Liem, J., Imelda, D., Alamsyah, V. U., Setiawan, S. T., & Purwanto, A. (2020). Bekerja Sambil Kuliah dalam Perspektif Self Management: Studi Etnografi pada karyawan Etnis Jawa di Kota Seribu Industri Tangerang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 253–263.

Bahri, S., & Bakar, A. (2020). Penyesuaian Diri Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Di Sma Laboratorium Unsyiah Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional LP3M, 2.

Berutu, M. H. A., & Tambunan, M. I. H. (2018). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar terhadap hasil belajar biologi siswa SMA se-kota Stabat. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 1(2), 109–116.

Biomantara, G. A. (2019). Pengaruh pendekatan konseling kognitif strategi self management yates dengan strategi self management cormier & cormier terhadap self achievement ditinjau dari tipe kepribadian siswa kelas XI SMK NEGERI 1 Kubutambahan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Indonesia, 3(2), 1–12.

Eitel, A., Endres, T., & Renkl, A. (2020). Self-management as a bridge between cognitive load and self-regulated learning: The illustrative case of seductive details. Educational Psychology Review, 1–15.

Fanani, Q., & Jainurakhma, J. (2020). Kemampuan penyesuaian diri mahasiswa terhadap pembelajaran daring di tengah pandemi Covid-19. Jurnal KomtekInfo, 7(4), 285–292.

Fitri, R., & Kustanti, E. R. (2020). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri akademik pada mahasiswa rantau dari Indonesia Bagian Timur di Semarang. Empati, 7(2), 491–501.

Harahap, S. R. (2020). Konseling: Kebiasaan Belajar Siswa Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 10(1), 30–35.

Hidayat, D. R., Rohaya, A., Nadine, F., & Ramadhan, H. (2020). Kemandirian belajar peserta didik dalam pembelajaran daring pada masa pandemi COVID-19. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(2), 147–154.

Hidayat, M. (2017). Pengaruh Kebiasaan Belajar, Lingkungan Belajar, dan Dukungan Orang Tua terhadap prestasi belajar mata pelajaran ekonomi pada siswa kelas IX IPS di Man Bangkalan. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3(1), 103–114.

Jannah, D. M., Hidayat, M. T., Ibrahim, M., & Kasiyun, S. (2021). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3378–3384.

Lase, S. (2018). Hubungan antara motivasi dan kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa smp. Jurnal Warta Edisi, 56, 1–829.

Madura. (2020). DILEMA PERGURUAN TINGGI DALAM MENERAPKAN PEMBELAJARAN DARING DI MASA PANDEMI COVID-19. Bunga Rampai, 65.

Mahmudah, F. N., Fatmawati, L., & Nafi’a, Z. I. (2021). Peningkatan self-management siswa melalui outbond untuk mengembangkan pemahaman stress management dan organizations. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan, 3(1), 426–434.

Mamesah, T. S., & Kusumiati, R. Y. (2019). Hubungan Antara Efikasi Diri Akademik dengan Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa Baru Provinsi NTT yang Merantau di Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga. PSIKOLOGI KONSELING, 14(1).

Marpaung, I. M. N., & Wati, C. L. S. (2020). Hubungan Antara Harga Diri, Efikasi Diri Akademik, dan Penyesuaian Diri Terhadap Lingkungan Sekolah Para Siswa Kelas VII di SMP St. Kristoforus 1. Psiko Edukasi, 18(1), 18–31.

Pujiasih, E. (2020). Membangun generasi emas dengan variasi pembelajaran online di masa pandemi covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 42–48.

Putri, P. A. (2018). Dukungan Sosial Teman Sebaya, Loneliness. Dan Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa Tahun Pertama Universitas Islam Indonesia.

Rahmadani, H., Arlizon, R., & Saam, Z. (2017). Hubungan Manajemen Diri dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Bimbingan Konseling Semester IV Universitas Riau [PhD Thesis]. Riau University.

Retnowati, F. (2017). Hubungan kebiasaan belajar dan lingkungan sekolah terhadap hasil belajar IPS Kelas V. Joyful Learning Journal, 6(3), 197–205.

Sari, N. P., & Jamain, R. R. (2019). Pengaruh kecerdasan dan minat pribadi sosial terhadap penyesuaian diri mahasiswa bimbingan dan konseling. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 75–80.

Setiawan, G. D., & Dharsana, I. K. (2018). Strategi Self Management Model Yates dan Model Cormier Terhadap Pengembangan Self Outonomy ditinjau dari Pola Asuh. Bisma The Journal of Counseling, 2(1), 48–57.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.

Ulfa, M., & Suarningsih, N. K. (2018). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Melalui Teknik Self Management untuk Meningkatkan Kebiasaan Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kapontori. PSIKOLOGI KONSELING, 12(1).

Wahyuningsih, D. D. (2020). Panduan Untuk Konselor Teknik Self Management Dalam Bingkai Konseling Cognitive Behavior Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa SMP. Penerbit CV. SARNU UNTUNG.

Wijanarko, E., & Syafiq, M. (2013). Studi fenomenologi pengalaman penyesuaian diri mahasiswa Papua di Surabaya. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 3(2), 79–92.

Yuliyani, R., Alamsyah, N., & Awaludin, A. A. R. (2017). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Statistika Lanjut Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 1(1), 86–93.