Menjadi Guru Kreatif melalui Aplikasi Canva

Main Article Content

Wilda Syam Tonra
Nurma Angkotasan
Diah Prawitha Sari
Muhammad Ikhsan

Abstract

The results of observations and interviews with teachers and principals at SD Islamiyah 6 Ternate City in early 2022 found several problems in the learning process (a) Teachers have not been creative in implementing learning, especially the use of technology (b) Teacher competence in utilizing media in learning is still needs to be improved (c) there is no good integration of each subject with blended-based learning media during the covid-19 pandemic. Therefore, there is a great need for training on the use of Canva for teachers. The purpose of implementing this community service (PKM) is to provide insight and creativity to teachers through Canva so that they can improve the abilities and competencies in providing interesting media in classroom learning. The participants are the 10 teachers at SD Islamiyah 6 City of Ternate. The training method are presentation and discussion. Then demonstration and practical training. The result obtained in this activity is an increase in teacher competence through Canva. This can be seen from the results of the teacher's own design on teachers’ device/handphone respectively. After the training, the teachers gave an assessment of the respondent's questionnaire in the implementation of this PKM activity with a very good category.

Article Details

How to Cite
Syam Tonra, W., Angkotasan, N., Prawitha Sari, D., & Ikhsan, M. (2023). Menjadi Guru Kreatif melalui Aplikasi Canva. PM (Jurnal emberdayaan asyarakat), 8(1), 126–133. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i1.7152
Section
Articles

References

Hairun, Y., Tonra, W. S., Abdullah, I, H., Ikhsan, M. (2021). Pelatihan Pengolahan Alpukat Menjadi Kerupuk. Jurnal Terapan Abdimas, 7(1), 47-53

Hapsari, G. P. P., & Zulherman. 2021. Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384-2394

Ikhsan, M., Tonra, W. S. (2021). Pengenalan Ecobrick di Sekolah Sebagai Upaya Penanggulangan Masalah Sampah. Jurnal abdimas patikala. 1(1), 32–38.

Ishartono, N. (2022). Integrating Geo Gebra Into the Flipped Learning Approach to Improve Students’ Self-regulated Learning During the Covid-19 Pandemic. 13(1), 69–86.

Junaedi, S. 2021. Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatifitas Mahasiswa Pada Mata Kuliah English for Information Communication and Technology. Bangun Rekaprima, 8 (2).

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8 (2), 80-96

Purwati, Y., Perdanawanti, L., (2019) Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva untuk Anggota Komunitas Ibu Profesional Banyumas Raya. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM) Vol., 1(1), 42–51

Putra, L. D.,& Filianti. (2022). Pemanfaatan Canva for Education Sebagai Media Pembelajaran Kreatif dan kolaboratif untuk Pembelajaran Jarak Jauh. 7(1), 125–138.

Yunus, R, S., Ramlawati, Arma, A, A., & Saenab, S. (2022). Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva sebagai Upaya Memaksimalkan Implementasi Pendekatan TPACK bagi Guru di Pesantren Putri Yatama Mandiri. 2(1).

Resmini, S., Satriani, I., Studi, P., & Bahasa, P. (2021). Abdimas Siliwangi Abdimas Siliwangi. 4(2), 335–343.

Sholeh, M., & Susanti, E. (2020). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk UKM. 4(November), 430–436.

Suhery, Trimardi Jaya Putra (2020). Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting dan Google Classroom Pada Guru di SDN 17 Mata Air Padang Selatan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1 (3).

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika Rahma Elvira Tanjung 1) Delsina Faiza 2) 1. 7(2).