Pengembangan Dasar Soft Skill dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Tingkat Dasar

Main Article Content

Enung Nugraha

Abstract

The potential of elementary-level student needs to be developed during the period of character development; thinking and skills need to be fostered and directed. Each student is equipped with abilities and skills that match their interests and talents, so teachers and parents must be able to identify this potential through extracurricular programs. Not all extracurricular activities can improve their soft skills and self-confidence. The activity plan was divided into four meetings with the categorization of participants, namely I to V, assisted by activity managers, namely teachers and students. The results of the activity implementation obtained that students of categories I and II at the first meeting still did not dare to come to the front of the class and speak. However, at the fourth meeting, they showed the courage to come to the front of the class, introduce themselves and speak for 3-5 minutes. Whereas in categories III, IV, and V, there are changes in skills in writing the material to be delivered, dressing techniques, walking techniques, moving one's body parts, managing nervousness, greeting the audience, and the ability to open and close conversations. The implications of developing soft skills through public speaking can increase students' self-confidence.

Article Details

How to Cite
Nugraha, E. (2023). Pengembangan Dasar Soft Skill dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Tingkat Dasar. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(2), 279–287. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i2.7521
Section
Articles

References

Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28-45

Anshori, I., Endang, B., & Yusuf, A. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Prestasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. JPPK: Journal of Equatorial Education and Learning, 5(10), 1-10

Arumdani, S.A. (2018). Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Jurnal Pedadogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 1-9

Asriandhini, B., Khasidah, M.N., & Kristika, P.N.A. (2020). Pelatihan Dasar Public Speaking Untuk Mengembangkan Keterampilan Penyampaian Informasi dan Kepercayan Diri Bagi Siswa Tunarungu. Jurnal Loyalitas Sosial, 2(2), 71-84

Bhakti, C. P., & Safitri, N. E. (2017). Peran Bimbingan dan Konseling untuk Menghadapi Generasi Z dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling Perkembangan. Konseling GUSJIGANG, 3(1), 103-113

Depdiknas. (2016). Panduan Teknis Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas

Gapi, B. (2015). Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. In Prosiding Seminar Nasional 9 Mei 2015, 430–442.

Lavy, I., & Yadin, A. (2013). Soft Skills An Important Key for Employability in the Shift to a Service Driven Economy. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and eLearning, 3(5), 416-420

Maghfiroh, A. (2021). Analisis Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Perspektif Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(01), 403-411

Marlina, T. (2019). Mengembangkan Soft Skill Siswa Dalam Pembelajaran Dengan Metode Permainan Media Gambar Pada Kelas I MI Al Fithrah Surabaya. Jurnal Tarbawi STAI Al Fitrah, 7(2), 101-111

Muhmim, A.H. (2018). Pentingnya Pengembangan Soft Skills Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Forum Ilmiah, 15(2), 330-338

Ningsih, M. G. S., & Rahmawati, N. M. (2018). Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Para Siswa Sekolah Dasar di Rumah Belajar Sosial. JPM: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 205-212

Nisa, V.K., & Zunairoh, V. (2021). Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak dan Interpersonal Skill melalui Individual Competition di Dusun Jombok. Kontribusi: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 83-93

Putra, T. D., Fatkhurohman, F., & Soebiyakto, G. (2017). Kerajinan Rotan dan Bahan Sintetis di Kelurahan Balearjosari Kecamatan Blimbing Kota Malang. JPM: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 158-165

Rambe, H.A. (2018). Pengembangan Soft Skills Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran Tematik. Tesis: Pascasarjana Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang

Rusmardiana, A. (2016). Soft Skills Terhadap Karakter Siswa Sekolah Dasar. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 97-104.

Suardipa, I.P., Widiara, I.K., Indrawati, N.M. (2021). Urgensi Soft skill dalam Perspektif Teori Behavioristik. EdukasI: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 63-74

Sudiana, I.K. (2012). Upaya Pengembangan Soft Skills Melalui Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Untuk Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Kimia Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2), 91-101

Wiratman, I.G.L., & Nabila, M.Z. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 3(1), 17-23