Pendampingan dan Penyusunan Instrumen Asesmen Kompetensi Minimum untuk Guru IPS di Kabupaten Pacitan

Main Article Content

Agus Purnomo
Agung Wiradimadja
Seli Septiana Pratiwi
Nevy Farista Aristin
Aaron Ardery

Abstract

The common understanding of the preparation of the Minimum Competency Assessment (AKM) instrument is the main problem for the MGMP IPS of Pacitan Regency as a partner of the Social Sciences Education Study Program, Universitas Negeri Malang. Partners need assistance in the preparation of the AKM IPS instrument. This service aims to improve teacher competence in compiling and providing AKM IPS instruments. The method of implementing community service activities includes the stages of mentoring, monitoring, performance, and impact by the MGMP IPS of Pacitan Regency. Sixty-six teachers attended this activity. The results show that most social studies teachers gave an excellent response of 76%. This can be interpreted that the MGMP IPS teacher understanding the materials and training related to the AKM that the presenters delivered during the activity. Social studies teachers have experienced significant improvements in understanding the AKM of social studies subjects in the current curriculum. So, it can be shown that the program has succeeded in increasing the ability of social studies teachers to prepare for the AKM IPS. The implications of this service are expected to be a guideline in designing the development of a minimum competency assessment instrument so teachers can use it more.

Article Details

How to Cite
Purnomo, A., Wiradimadja, A., Pratiwi, S. S., Aristin, N. F., & Ardery, A. (2023). Pendampingan dan Penyusunan Instrumen Asesmen Kompetensi Minimum untuk Guru IPS di Kabupaten Pacitan. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(1), 65–71. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i1.7605
Section
Articles

References

Ayundasari, L. (2022). Implementasi Pendekatan Multidimensional Dalam Pembelajaran Sejarah Kurikulum Merdeka. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 16(1), 225–234.

BalRam, R. (2017). Pengaruh Metode Praktikum Disertai Feedback Terhadap Hasil Belajar dan Respon Siswa Kelas X Pada Materi Larutan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(6).

Hafizhah, H. (2019, November 1). Mendikbud Nadiem: Hasil PISA untuk Perbaikan Kedepan. Republika. republika.co.id

Hasasiyah, S. H., Hutomo, B. A., Subali, B., & Marwoto, P. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP pada Materi Sirkulasi Darah. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 5.

Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). Jurnal Golden Age, 4(01), 30–41.

Hidayah, N., Rusilowati, A., & Masturi, M. (2019). Analisis Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP/MTs di Kabupaten Pati. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 9(1), 36–47.

Huryah, F., Sumarmin, R., & Effendi, J. (2017). Analisis Capaian Literasi Sains Biologi Siswa SMA Kelas X Sekota Padang. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(2),72.

Marhaeni, A. A. I. . (2020). Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Universitas Pendidikan Ganesha.

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.

Murni, V., Nendi, F., Jundu, R., Men, F. E., Pantaleon, K. V., Jehadus, E., & Jeramat, E. (2022). Pelatihan Penyusunan Instrumen Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) di SMK Bina Kusuma Ruteng. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 5(8), 2694–2715.

Nesri, F. D., & Kristanto, Y. (2020). Pengembangan Modul Ajar Berbantuan Teknologi untuk Mengembangkan Kecakapan Abad 21 Siswa. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 480–492.

Nofiana, M. (2017). Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP di Kota Purwokerto Ditinjau dari Aspek Konten, Proses, dan Konteks Sains. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 1(2), 77.

Nofiana, M., & Julianto, T. (2018). Upaya Peningkatan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Keunggulan Lokal. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 9(1), 24.

Novitasari, N. (2018). Profil Kemampuasn Literasi Sains Mahasiswa Calon Guru Biologi. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 9(1), 36.

Nurdyansyah. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan AlamBagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

OECD. (2019). PISA 2018: Assessment and Analytical Framework.

Pusat Asesmen Pembelajaran. (2020). Desain Pengembangan Soal AKM. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Setiawan, R., Syahria, N., Andanty, F. D., & Nabhan, S. (2022). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMK Kota Surabaya. Jurnal Gramaswara, 2(2), 49–62.

Sujatmiko, I. N., Arifin, I., & Sunandar, A. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter di SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(8), 1113.

Sumarno, W. K., Shodikin, A., Rahmawati, A. A., Shafira, P. D., & Solikha, I. (2021). Gerakan Literasi Sains melalui Pengenalan STEAM pada Anak di Komunitas “Panggon Moco” Gresik. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 6(2), 702–709.

Supriyadi, S., Lia, R. M., Rusilowati, A., Isnaeni, W., Rahayu, W., Suraji, S., & Sholihin, N. (2021). Analisis keefektifan pengabdian masyarakat pada kegiatan workshop AKM Guru SMP Mapel Bahasa Indonesia Kabupaten Semarang. Unri Conference Series: Community Engagement, 3, 84–91.