Pendampingan Pembukuan Sederhana dan Inovasi Produk Pangan Lokal bagi Ibu-Ibu di Desa Oinlasi

Main Article Content

Angela Merici Minggu
Christian Daniel Manu
Yuningsih Nita Christiani

Abstract

The food business is a household-scale business with products that consumers are interested in. Food connoisseurs are not only children, but also teenagers, adults, and the elderly. The consequence that arises is that food businesses receive many orders to meet consumer needs. Jam is a type of snack that is eaten with bread. Jam products are a business opportunity for women in Oinlasi village. In terms of local raw materials, Oinlasi village has a lot of local food that can be used as the main raw material in making food product innovations. This PKM activity aims to improve the economy and increase community creativity in processing local food to be used as a household-based industrial business and market products online and carry out simple bookkeeping for every financial transaction that occurs. Partners in this case the PKK women are very enthusiastic in carrying out this activity. Many things were gained from this activity, namely: (1) partners felt that they had gained insight where they could use simple transaction recording, (2) partners felt that by innovating purple sweet potatoes and avocados, profits would increase, (3) partners only need to promote their products using online marketing.

Article Details

How to Cite
Minggu, A. M., Manu, C. D., & Christiani, Y. N. (2023). Pendampingan Pembukuan Sederhana dan Inovasi Produk Pangan Lokal bagi Ibu-Ibu di Desa Oinlasi. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(1), 18–25. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i1.8417
Section
Articles

References

Baunsele, A. B., Missa, H., Djalo, A., Seran, L., dan Ndukang, S. (2023). Sosialisasi dan Pembuatan Produk Olahan Pangan Berbahan Dasar Daun Kelor. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(1), 320-329.

Ekyastuti, W., Astiani, D., Widiastuti, T., Roslinda, E., dan Amalia, R. (2023). Pelatihan Pembuatan Virgin Coconut Oil untuk Diversifikasi Produk Minyak Kelapa. Jurnal Masyarakat Mandiri, 7(2), 1015-1030.

Fauziah, D. T., dan Isnawati, N. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Dalam Pembuatan Produk Menggunakan Bahan Alam. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 3(2.2), 2178-2181.

Hidayati, L. (2010). Ragam Jajanan Anak dan Kontribusi Jajanan terhadap Kecukupan Energi dan Zat Gizi Anak Malnutrisi di Lingkungan Kumuh Perkotaan. Paper presented at the Seminar Keamanan Produk Pangan Lokal: Mewujudkan Generasi Sehat dan Cerdas, Surakarta: Prodi Gizi FIK – Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kotler, P., dan Keller, K. L. (2014). Marketing Management (15 ed.). New Jersey: Prentice Hall.

Mutamima, A., Nurfatihayati, N., Utama, P. S., Saputra, E., Irianty, R. S., dan Huda, F. (2022). Optimalisasi Produksi Sari Kedelai Sehat dalam Upaya Pembinaan Ibu Rumah Tangga di Desa Kualu, Kecamatan Tambang, Kabupaten Kampar. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 7(6), 792–797.

Nugraha, A. (2022). Pengembangan Usaha Industri Rumah Tangga Opak Singkong Melalui E- Commerce. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 3(2.1 Desember), 883-888.

Nuriyanti, I., Kalsum, U., Junaidi, dan Ingsih, I. S. (2022). Peningkatan Industri Rumah Tangga Krupuk Tangguk Berbahan Dasar Ketela Pohon Di Kelurahan Gladak Anyar Pamekasan. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 754-760.

Oliviera, F. P., Bare, E. M. G., Ketmoen, A., Missa, H., dan Baunsele, A. B. (2023). Sosialisasi dan Digitalisasi Marketing UMKM Fersita Batako di Desa Baumata, Kabupaten Kupang-NTT. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(1), 41-48.

Purwanto, H., Apriyanti, Sidanti, H., Setiawan, H., dan Sujianti, A. S. (2022). Labelling, Packaging dan Digitalisasi Pemasaran pada UMKM di Madiun pada Keripik Tahu Walik. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 818-824.

Ramdany, R., dan Pongoh, A. (2022). Pelatihan Pembuatan Nugget Berbasis Pangan Lokal Kerang Darah sebagai Makanan Tambahan Balita Stunting. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 7(4), 527–534.

Saguni, D. S., Djabbari, M. H., Jannah, R., Widyawati, dan Sapriyadi. (2023). Pelatihan Pemasaran Online dalam Meningkatkan Kompetensi Kewirausahaan bagi Masyarakat Desa Tirawuta Kecamatan Tirawuta Kabupaten Kolaka Timur. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(1), 433-438.

Sodikin, S., dan Bogat, R. (2002). Akuntansi Pengantar 1 (8 ed.). Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Syahputra, R. A., Putri, C. W. A., Maliza, N. O., dan Lestari, R. (2023). Peningkatan Kemampuan Branding UMKM Melalui Proses Digitalisasi Bisnis. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(1), 521-527.