How to increase customer satisfaction of Mujair Fish Crackers with the IPA-KANO method

Main Article Content

Imroatul Muthiah
Rita Ambarwati

Abstract

This study aims to analyze consumer satisfaction with the IPA-KANO method. This research uses quantitative research where data collection techniques using questionnaire. The respondents used in this study were 100 consumers of processed mujair fish cracker products CV. SARIRAM. The data analysis technique used in this research is the Importance Performance Analysis (IPA) method and Kano is then converted using SPSS. The results of the integration of Importance Performance Analysis (IPA) and the Kano model show that there are 12 attributes that fall into the category to be maintained and the remaining 8 attributes that need attention to improve their performance to increase customer satisfaction.

Article Details

How to Cite
Muthiah, I., & Ambarwati, R. (2023). How to increase customer satisfaction of Mujair Fish Crackers with the IPA-KANO method . MBR (Management and Business Review), 7(2), 221–237. https://doi.org/10.21067/mbr.v7i2.9034
Section
Articles

References

Agusria, L., Hamid, A., Puspa, D., & Widyaningsih, I. (2021). Kiat Sukses Mengembangkan Umkm “Jaman Now” Penyuluhan Tips Labelling Produk UMKM Kerupuk Kemplang Kota Kayu Agung. Suluh Abdi, 3(1), 55–60.

Agustina, S. (2020). Manajemen Pemasaran: Manajemen Pemasaran Modern.

Fatimah, A. A., & Soedarmadi, S. (2020). Pengaruh Brand Image, Kualitas Produk, Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Produk Susu Natursoya Cv. Global Mandiri Sejahtera Kanca Purwodadi). Majalah Ilmiah Solusi, 18(1), 133–150.

Fitriyanti, L. (2022). Analisis pemasaran kerupuk ikan dalam meningkatkan pendaptan kebutuhan rumah tangga nelayan. JURNAL MANAJEMEN FE-UB, 10(1), 129–138. https://doi.org/10.5281/zenodo.7344657

Ismunandar, I., Muhajirin, M., & Haryanti, I. (2021). Pengaruh Labelisasi Halal dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk UMKM di Kota Bima. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(1), 161–166.

Lobo, A. D., Bakoil, J., & Do Carmo, C. J. (2023). Pengaruh Penambahan Tepung Tapioka Terhadap Kualitas Kerupuk dari Kulit Kakao (Theobroma L.). Partner, 28(1), 73–82.

Lupiyoadi, L., & Bramulya. (2015). Model Importance Performance analysis: Praktikum Metode Riset Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Mamonto, F. W., Tumbuan, W. J. F. A., & Rogi, M. H. (2021). Analisis faktor-faktor bauran pemasaran (4p) terhadap keputusan pembelian pada rumah makan podomoro poigar di era normal baru. Jurnal EMBA, 9(2). https://doi.org/10.35794/emba.v9i2.33281

Mawaddah, N., Mukhlishah, N., & Mahi, F. (2021). Flowering Power Test and Organoleptic Test of Skipjack Tuna Crackers with Different Starch. Jurnal Pertanian Berkelanjutan, 9(3), 181–187.

Nainggolan, H. (2022). MANAJEMEN PEMASARAN (Implementasi Manajemen Pemasaran pada Masa Revolusi Industri 4.0 menuju era Society 5.0). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Permana, M. V. (2013). Peningkatan kepuasan pelanggan melalui kualitas produk dan kualitas layanan. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 4(2), 115–131.

Pradapa, S. Y. F., & Kusumawati, A. (2021). Perbandingan kerupuk gendar beras putih dan kerupuk gendar beras jagung ditinjau dari selera warga bulustalan semarang. Mabha Jurnal, 2(2), 117–125.

Pramono, Y. H. (2021). Pengaruh Cita Rasa, Kemasan, Harga dan Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Pada Konsumen KUSUMA COOKIES Beji, Boyolangu, Tulungagung).

Putra, S. D., Sumowo, S., & Anwar, A. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Usaha Rumahan Kerupuk Ikan Super Besuki Situbondo). Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 3(1), 99–117. https://doi.org/10.32528/jmbi.v3i1.786

Santi, F. U. (2015). Teknik pengemasan dan labeling produk makanan. In Makalah Pengabdian Masyarakat Desa Bejiharjo, Gunungkidul. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Sengkey, A. K., Mananeke, L., & Wenas, R. S. (2022). Analisis Kualitas Layanan, Hotel Atmosphere dan Kepuasan Pengunjung Pada Hotel Heine Manado Menggunakan Importance Performance Analysis. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(1), 1157–1165.

Setiawan, D., & Bahrun, K. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Usaha Kerupuk Rambak Kecamatan Ketahun Bengkulu Utara. Jurnal Entrepreneur Dan Manajemen Sains (Jems), 4(1), 99–108. https://doi.org/10.36085/jems.v4i1.4427

Setyo, P. E. (2016). Pengaruh kualitas produk dan harga terhadap kepuasan konsumen “best autoworks.” Jurnal Performa: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(6), 755–764. https://doi.org/10.37715/jp.v1i6.404

Sugijanto, B. P. S., & Surabagiarta, I. K. (2016). Peningkatan Kualitas Layanan dan Kepuasan Pelanggan Ritel Surabaya Melalui Perancangan Shopping Map dengan Menggunakan Model Kano. Seminar Nasional Ilmu Komputer (SNIK 2016).

Swastha, B., & Irawan. (2014). Manajemen Pemasaran Modern (2nd ed.). Liberty Offset.

Wahyuningtyas, N., Basito, B., & Atmaka, W. (2014). Kajian karakteristik fisikokimia dan sensoris kerupuk berbahan baku tepung terigu, tepung tapioka dan tepung pisang kepok kuning. Jurnal Teknosains Pangan, 3(2), 76–85.

Warintek, M. (2021). Pengolahan Kerupuk Ikan.