Pre-service teachers’ responses to the use of a solar-powered science kit in elementary science learning
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v10i1.13331Keywords:
students’ responses, learning media, solar powered science kit, science education, renewable energyAbstract
Solar powered science kit is a learning media that is considered capable of helping students understand the concept of renewable energy through direct experience and simple experiments. This study aims to describe students' responses to the use of Solar Powered Science Kit as a learning media in elementary schools. The research method uses a qualitative descriptive approach. The results of the study show that students gave positive responses to the media, including increased learning motivation, ease of understanding energy concepts, student activeness in practical activities, and the emergence of critical attitudes towards environmental issues and alternative energy. Based on the results of the study, it can be concluded that students have a good response to the use of Powered Science Kit media in learning and assess this media according to the characteristics of students in elementary schools.
Downloads
References
Adiansi, M., Utami, P., Mahdiyah, N., & Agusdianita, N. (2025). Cendikia pendidikan. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 18(1). https://doi.org/10.9644/sindoro.v3i9.267
Agustian, M. (2018). Efektivitas Pengalaman Belajar Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SD. KEGURU: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasa, 03(1), 1–13.
Al-Thani, N. J., & Ahmad, Z. (2025). Teaching and Learning with Research Cognitive Theory: Unlocking Curiosity and Creativity for Problem-Solving Skills. Springer Nature.
Alfarisi, M., Widiono, A., & Fajarwati, R. (2025). Analisis Kesiapan Mahasiswa PGSD dalam Merancang Praktikum IPA untuk Siswa Sekolah Dasar. Progressive Education Journal, 1(1), 1–9.
Alhamid, S. E., & Nisa, D. C. (2024). Konsep Pembelajaran Untuk Mengajar : Seberapa Efektif Pengajar IPA di Perguruan Tinggi Dalam Meningkatkan Pemahaman Sains Calon Guru Sekolah Dasar. 6(1), 1–10.
Amelliyah, R., Khairani, D. R., Rahmawati, D., & Haryanti, W. D. (2025). Penggunaan Alat Peraga Panel Tenaga Surya dan Multimedia untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Pembelajaran Energi Terbarukan Mata Pelajaran Fisika di SMAN 1 Cileungsi Kelas X. Madrasah: Journal on Education and Teacher Professionalism, 3(2), 9–19.
Anggraini, M., Mulyani, S., & Musa, D. (2025). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Konkret Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial. Jurnal Genta Mulia, 16(1), 141–151.
Arsyad, A. (2022). Media pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Aryadillah, M. M., Kom, M. I., Fitriansyah, F., & Sos, S. (2018). Teknologi Media Pembelajaran. Herya Media.
Aryani, Z., Rusdinal, R., & Gistituati, N. (2024). Pelaksanaan Praktek Mengajar Mahasiswa PGSD Di Sekolah Dasar Untuk Menguji Kesiapan Menjadi Guru. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(5), 1533–1545.
Chusna, C., & Chisbiyah, L. A. (2024). Studi Komparasi Model PBL dan PBL Hybrid berbasis STEAM terhadap Pemahaman Konsep Dasar-Dasar Listrik siswa SMK Teknik Pembangkit Tenaga Listrik. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 9(4), 936–947.
Darman, R. A. (2020). Belajar dan pembelajaran. Guepedia.
Dash, M. (2023). Cone of Experience. AECT at 100: A Legacy of Leadership, 6(136), 145–152.
Dewi, T. M. (2019). Pengembangan Buku Penuntun Praktikum IPA SD Berbasis Keterampilan Proses Sainspada Mata Kuliah Praktikum IPA SDuntuk Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar ( PGSD ) Development of Elementary School Natural Science Practical Guidance Book Based on Science. 8(1), 28–36. https://doi.org/10.33373/sim-bio.v8i1.1803
Entang, E., Utama, J. A., & Liliawati, W. (2024). Profil Praktikum Energi Terbarukan di Sekolah dan Kebutuhan Perangkat Praktikum Berbasis Sel Surya Menurut Perspektif Guru Fisika. DIFFRACTION: Journal for Physics Education and Applied Physics, 6(2), 58–64.
Estuhono, Anggrayni, & A. (2025). Pengembangan alat peraga alam kapas (alarm, lampu, dan kipas angin panel surya) untuk menumbuhkan literasi sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 6(1), 25–32.
Fadhilah, N., Risanti, D. D., Wahyuono, R. A., Sawitri, D., Mawarani, L. J., Zulkifli, Z., Muharja, M., Arimbawa, I. M., & Raafi’u, B. (2023). Energy Experiment Teaching Kit sebagai Alat Bantu Materi Pembelajaran Energi Terbarukan yang Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan Sains Siswa SDN Ajung 01 Kalisat. Sewagati, 7(4), 634–642.
Fitri, U., Mochammad, H., Arif, B., & Herman, R. (2024). Literature Review : Efektivitas Alat Peraga Matematika Pada Pembelajaran di Sekolah Menengah. Indonesian Journal of Integrated Science and Learning, 2(1). https://doi.org/10.60041/ijisl
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116.
Handayani, T. W. (2018). Improving The Understanding Of The Science Concept Using The Incredible Inquiry Learning Model In SD Tut Wuri Handayani SD Negeri 3 Pangkalpinang. 6, 130–153.
Harlen, W. (2015). Principles and big ideas of science education. In Association for Science Education.
Herdiani, N., & Susilawati, S. (2025). Enhancing Student Engagement in Integrated Science and Social Studies (IPAS) at Madrasah Ibtidaiyah Assafinah: A Collaborative Approach to Active Learning. JURNAL Studi Tindakan Edukatif (JSTE), 1(5), 2104–2110.
Hotma Tiolina Siregar, Juniko Esra Tarigan, H. Y. T. (2022). Perbaikan Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Media Konkret Pada Materi Jenis-Jenis Daun di Kelas IV SD Negeri 068007 Medan Tuntungan. 6(1), 77–86.
Khanafi, A., Harijanto, A., & Meilina, I. L. (2025). Pengembangan Diorama Sumber Energi Terbarukan Berbasis Energi Surya dan Arduino Uno Sebagai Media Pembelajaran Fisika.
Komala, R. (2025). Membangun Karakter Dan Logika Anak Memalui Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Mahasiswa Dan Akademisi, 1(3), 32–43.
Lestari, C., Husniyah, D. M., Lestari, I., Masitoh, G., Larita, N. P., & Fatimah, S. (2025). Analisis Kinerja Miniatur Rumah Dengan Panel Surya Dalampemanfaatan Energi Surya. Jurnal Dinamika Pendidikan Nusantara, 6(1).
Lukma, H. N., Yusofa, D., Wahid, S. N., & Ramadani, A. R. (2023). Pengembangan Solar Cell Teaching Kit (SOCET) sebagai alat peraga materi konversi energi. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 11(2).
Maya Anggraini, Sri Mulyani, D. M. (2025). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Konkret Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial. 16(1), 141–151.
Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan animasi sebagai media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741.
Morrison, S., & Sebens, A. (2016). Creating a solar-powered classroom with fourth graders. Social Studies and the Young Learner, 28(3), 5–10.
Muhamad Alfarisi, Andi Widiono, R. F. (2025). Analisis Kesiapan Mahasiswa PGSD dalam Merancang Praktikum IPA untuk Siswa Sekolah Dasar. 1(1), 1–9.
Mulia, S., & Murni, S. (2022). Implikasi pembelajaran praktikum ilmu pengetahuan alam dalam kemajuan kognitif siswa. SEARCH: Science Education Research Journal, 1(1), 1-11.
Naimah, K. (2022). Inovasi Pembelajaran IPA SD dengan Pemanfaatan Media KIT Alat Sederhana yang Berasal dari Lingkungan Sekitar Untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kreativitas Siswa. 1(1), 97–110.
Ostroff, W. L. (2016). Cultivating curiosity in K-12 classrooms: How to promote and sustain deep learning. ASCD.
Pane, J., Nainggolan, J., Silaban, B., & Marselina, R. (2022). Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Fisika Siswa melalui Bimbingan Belajar Menggunakan Alat Peraga Rangkaian Listrik. PaKMas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 70–77. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i1.818
Parisu, C. Z. L., Saputra, E. E., & Lasisi, L. (2025). Integrasi literasi sains dan pendidikan karakter dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Journal Of Human And Education (JAHE), 5(1), 864–872.
Praherdhiono, H., & Untari, S. (2025). Development of interactive POP ES multimedia teaching materials based on guided inquiry. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 9(2), 109–118.
Qomaruddin, H. S. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting and Administration, 1(2), 77–84.
Ramli, A., Rahmatullah, R., Inanna, I., & Dangnga, T. (2018). Peran media dalam meningkatkan efektivitas belajar. Lembaga Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Makassar, 1(7), 5–7.
Ristiani, R., Ali, A., & Apriyanto, A. (2025). Konsep Dasar Pembelajaran IPA. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rosadi, M. M., & Hadi, F. S. (2020). Analisa Pengaruh Sudut Kemiringan Panel Surya Terhadap Intensitas Cahaya Matahari Dan Tegangan Yang Dihasilkan Panel Surya Tipe Polycrystalline. SAINSTEKNOPAK, 4(1).
Sagitarini, N. M. D., Ardana, I. K., & Asri, I. G. A. A. S. (2020). Model Experiential Learning Berbantuan Media Konkret Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 315–327.
Sarosa. (2017). Metodologi pengembangan sistem informasi. https://repository.nusamandiri.ac.id/index.php/unduh/item/160368/MAKALAH-TA-(pdf).pdf
Sarudin, S., Mahfud, M., Fuad, M., Agustin, P. D., & Fadli, M. (2024). Pengaruh Teknik Pembelajaran Aktif Terhadap Prestasi Akademik Siswa: Analisis Literatur Komprehensif. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(2), 281-290.
Setiawan, S., & Suhandi, A. (2020). The Usage Of Kit-For-Kids In Discovery Learning Model To Improve The Understanding Of Science Teaching Materials On Elementary School Students. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 6(1), 43–54.
Setyaningsih, C. A., Rozanti, N., Andini, G., Hidayat, T., Pendidikan, J., Sekolah, G., Muhammadiyah, U., Lampung, P., & Realia, M. (2019). Keefektivan Penggunaan Media Realia Terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. 4(2), 321–331.
Siprianus Jewarut, S. S., Durasa, H., & Fil, S. (2024). Transformasi Mengajar Guru Berbasis TPACK (Technology Pedagogical Content Knowledge) dalam Bingkai Kurikulum Merdeka. Uwais Inspirasi Indonesia.
Sutinah, C. (2022). Pengaruh pembelajaran hands-on dan virtual lab terhadap pemahaman konsep dan berpikir kritis siswa. Collase (Creative of Learning Students Elementary Education), 5(3), 470-480.
Putri, R., Hidayah, M., & Gusmaneli, G. (2025). Implementasi Model Pembelajaran Aktif Berbasis Kolaboratif untuk Meningkatkan Pemahaman Konseptual Siswa. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 3(6), 25-34.
Yusnaldi, E., Sihotang, A. S., Rizqi, I. H., Anggraini, N., Daulay, N. H., & Wulandari, Y. (2025). Peran media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial. PEMA, 5(1), 80–89.
Yusra, H., Putri, S. Y., Rani, M. S., Alwi, N. A., & Ningsih, Y. (2025). Pemanfaatan Media Gambar dan Video sebagai Alat Bantu Pembelajaran di Kelas Rendah SD. Inklusi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Filsafat, 1(02), 109–117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar