EFEKTIVITAS PERMAINAN TRADISIONAL GOBAG SODOR UNTUK PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v1i1.1614Keywords:
traditional games, gobak Sodor, Social SciencesAbstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah permainan tradisional gobag sodor
efektif terhadap pembelajaran anak SD dan mendiskripsikan tanggapan siswa kelas IV SDN
Putat Kidul 02 Kecamatan Gondanglegi tentang pembelajaran IPS dengan menggunakan
permainan tradisional gobag sodor. Subjek yang digunakan dalam penelitian ini adalah
siswa kelas IV SDN Putat Kidul 01 dan SDN Putat Kidul 02 Kecamatan Gondanglegi. Alat
pengumpulan data berupa soal evaluasi, dan angket pendapat siswa tentang pembelajaran
dengan permainan tradisional. Teknik analisis datanya menggunakan independent sample ttest dengan bantuan SPSS for Windows V.22.
Berdasarkan hasil analisis data dengan menggunakan model independent sample t
test diperoleh thitung = 2,999 untuk ttabel dengan df =1, 677. Sehingga thitung > ttabel yaitu 2,999
> 1,677. Dan Nilai Signifikansi (p)= 0,04. Sehingga Nilai Signifikansi (p) < 0,05 maka H0
ditolak. Hal ini berarti dapat dikatakan bahwa permainan gobag sodor efektif meningkatkan
hasil belajar IPS siswa kelas IV. Hal ini ditunjukkan melalui selisih nilai rata-rata antara
kelas kontrol dan eksperimen sebelum diberikan perlakuan sebesar 2,39 sedangkan setelah
diberikan perlakuan meningkat sebesar 11,63. Serta tanggapan positif diberikan siswa SDN
Putat Kidul 02 terhadap penggunaan permainan tradisioanal gobag sodor dalam
pembelajaran IPS ini dalam meningkatkan pemahaman materi yang dipelajari.
ÂÂ
Abstract
This study aims to find out if the gobag sodor traditional game effectively to the
learning of elementary school children and describing responses fourth grade students of
SDN 02 Putat Kidul Gondanglegi of Social Sciences using gobag sodor traditional game.
The subjects used in this study is the fourth grade students of SDN 01 and SDN Putat Putat
Kidul Kidul 02 Gondanglegi. Data collection tools in the form of evaluation questions, and
questionnaires about the students' opinions of learning with traditional games. Data
analysis techniques using independent sample t-test with SPSS for Windows V.22.
Based on the analysis of data using a model independent sample t test obtained t =
2.999 for ttabel with df = 1, 677. So thitung> t table namely 2.999> 1.677. And Value
Significance (p) = 0.04. Thus Value Significance (p) <0.05 then H0 is rejected. This means
it can be said that the gobag sodor game effectively improve learning outcomes Social
Sciences grade IV. This is demonstrated by the difference in average values between control
and experimental classes before being given treatment equal to 2.39 while after being given
treatment increased by 11.63. As well as the positive response given school SDN 02 Putat
Kidul to use gobag sodor traditional game in this Social Sciences in improving the
understanding of the material being studied.
ÂÂ
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar