IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MORAL DI SEKOLAH DASAR

IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MORAL DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Fathurrohman Fathurrohman Univeersitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i1.2929

Keywords:

Pendidikan Moral, Sekolah Dasar, Moral education, Elementary School

Abstract

Abstrak
Isu tentang degradasi moral di Indonesia menjadi catatan penting bagi dunia pendidikan. Sekolah sampai saat ini dianggap ikut bertanggung jawab dalam mencetak generasi penerus bangsa yang lebih baik. Sekolah dasar sebagai institusi menjadi pondasi awal dalam penanaman moral. Bagaimana sekolah dasar memberikan pengalaman belajar kepada siswa. Peran guru dalam proses pembelajaran di SD sangat menentukan masa depan siswa. Pendidikan moral di SD bisa dilakukan dengan berbagai metode baik langsung maupun tidak langsung dengan pembelajaran yang komprehensif. Menciptakan iklim kelas yang baik menjadi faktor penentu keberhasilan pendidikan moral.

Abstract
The issue of moral degradation in Indonesia is an important problem for the educational world. Until now, schools are considered to be part of the responsibility for creating a better future generation. Primary school as an institution becomes the initial foundation in moral cultivation. How the primary schools provide learning experiences to their students and the role of the teacher in the learning process in elementary school greatly determines the student’s future. To achieve those moral education successfulness, the moral education in the elementary schools should be proceed with a comprehensive learning method. Furthermore, a good classroom environment also become the key point for moral education accompishment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bern, Roberta M. 2013. Child, Family, School, Community. Socialization and Support. USA

Darmiyati Zuchdi. 2003. Humanisasi Pendidikan (Kumpulan Makalah dan Artikel tentang Pendidikan Nilai). Yogyakarta: Program Pascasarjana UNY.

Dewey,John. Moral Principles in Education. http://www.gutenberg.org/files/25172/25172-h/25172-h.htm

Habibah. 2007. Metode Pengembangan Moral Anak Pra Sekolah. Yogyakarta: FIP UNY. (makalah).

Heafford M.R., 1967, Pestalozzi, Great Britain: Richard Ltd.

Jarolimek, John & Parker, Walter C. (1993). Social Studies in Elementary Education: Ninth Edition. New York : Macmillan Publishing Company

Joko Wahyono. 2000. Keluarga dan Pendidikan moral anak. http://haluankepri.com/opini-/32547-keluarga-dan-pendidikan-moral-anak.html

Kirschenbaum, H. (1995). 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn & Bacon.

Ruminiati. 2007. Modul Pendidikan Kewarganegaraan SD: Untuk Program S1 PJJ. Jakarta: Dirjen Dikti, Depdiknas R.I.

Soenarjati Muhajir & Cholisin. (1989). Dasar dan konsep pendidikan pancasila. Yogyakarta: Laboratorium Jurusan PMP dan KN.

Winecoff, H.L. & Bufford, C. (1985). Toword Improvrd Instruction: A Curriculum Development Handbook for International Scholls. AISA

Downloads

Published

2019-02-21

How to Cite

Fathurrohman, F. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MORAL DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(1), 79–86. https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i1.2929

Issue

Section

Articles
Loading...