PROFIL KEMAMPUAN NUMERASI SISWA SEKOLAH DASAR BERKEMAMPUAN TINGGI DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i2.3408Keywords:
Kemampuan Numerasi, Memecahkan Masalah, Matematika, Numerical Ability, Problem Solving, MathematicsAbstract
ABSTRACT
This study aimed to discover the numerical ability of students SD the high-ability in solving mathematical
problems This study used a qualitative method. The subject of this study were one students of class II-B SDI Sunan Ampel II Trosobo with a numerical ability test. The instruments used to collect data were in the form of
mathematical abilities tests, numeracy ability tests, and interview sheets. Based on the results of the numerical
ability test, it showed, The high-ability subjects were able and correct in using a variety of numbers or symbols
associated with basic mathematics to solve problems in various contexts of daily life; were able to analyze
information displayed in various forms (charts, tables, charts, diagrams and so on); and were able to interpret the results of the analysis to predict and make good decisions.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil kemampuan numerasi siswa SD berkemampuan tinggi dalam memecahkan masalah matematika Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, subjek penelitian ini yaitu 1 siswa kelas II-B SDI Sunan Ampel II Trosobo dengan diberikan tes kemampuan numerasi. Instrumen yang akan digunakan untuk mengumpulkan data berupa tes kemampuan matematika, tes kemampuan numerasi, dan lembar wawancara. Berdasarkan hasil tes kemampuan numerasi menunjukkan, pada subjek berkemampuan tinggi mampu dan benar dalam menggunakan berbagai macam angka atau simbol yang terkait dengan matematika dasar untuk memecahkan masalah dalam berbagai macam konteks kehidupan sehari-hari, mampu menganalisis informasi yang ditampilkan dalam berbagai bentuk (grafik, tabel, bagan, diagram dan lain sebagainya), dan mampu menafsirkan hasil analisis tersebut untuk memprediksi dan mengambil keputusan dengan baik
Downloads
References
Han, W., Santoso, D., & dkk. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Nurul. (2018). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Dalam Bentuk Soal Cerita Bangun Datar Menggunakan Tahapan Polya di SD AL-HIKMAH Simo Kalanagan Surabaya.
Qasim, Kadir, & Awaludin. (2015). Deskripsi Kemampuan Literasi Matematika Siswa SMP Negeri DiKabupaten Buton Utara. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Volume 3 No 3 .
Roebyanto, G., & Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sanjaya, & Wina. (2013). Penelitian Pendidikan, Jenis Metode dan Prosedur. Jakarta: Prenada Media Group
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar