Pengembangan Media Ensiklopedia Bentuk dan Fungsi Tumbuhan Melatihkan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar

Pengembangan Media Ensiklopedia Bentuk dan Fungsi Tumbuhan Melatihkan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Yeny Erawati Universitas Negeri Surabaya
  • Raharjo Raharjo Universitas Negeri Surabaya
  • Utiya Azizah Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v4i2.4389

Keywords:

Critical Thinking, Discovery Learning, Encyclopedia Media, Berpikir Kritis, Media Ensiklopedia

Abstract

Abstract: Encyclopedia media development research has a goal that is worth practicing the critical thinking of fourth grade students in terms of plant form and function in terms of validity, practicality, effectiveness. This type of quantitative research (R&D) model is Borg and Gall. Data collection techniques: observation, questionnaire, and test. Data analysis techniques: validity and reliability, student activities, lesson plans and critical thinking tests. The results of the Encyclopedia media validator are valid for use, tested at SDN MOJO VI / 225 with One Group Pretest-Postest Design. The results of Encyclopedia media validation> 96% valid, RPP implementation> 94% performed well with the Discovery Learning model, the effectiveness of the N-Gain critical thinking test 0.75 (high), positive response 97%. Conclusion Media Encyclopedia of Plant Form and Function is appropriate to be used to train Critical thinking.

Abstrak: Penelitian pengembangan media Ensiklopedia memiliki tujuan  yang layak melatihkan berpikir kritis siswa kelas IV materi bentuk dan fungsi tumbuhan ditinjau kevalidan, kepraktisan, keefektifan. Jenis penelitian kuantitatif model (R&D) Borg and Gall. Teknik pengumpulan data: pengamatan, angket, dan tes. Teknik analisis data: validitas dan reliabilitas, aktivitas siswa, keterlaksanaan RPP dan tes berpikir kritis. Hasil validator media Ensiklopedia valid untuk digunakan, diuji di SDN MOJO VI/225 dengan One Group Pretest-Postest Design. Hasil validasi media Ensiklopedia >96% valid, keterlaksanaan RPP >94% terlaksana baik dengan model Discovery Learning,  keefektifan tes berpikir kritis N-Gain 0,75 (tinggi), respon positif 97%. Kesimpulan media Ensiklopedia Bentuk dan Fungsi Tumbuhan layak digunakan melatihkan berpikir Kritis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2006). Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Borich. (1994). Observation Skills for EffectiveTeaching. New York: Merril Publishing Company

Deti, Deti. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis siswa dengan Pendekatan Inquiry/Discovery. Bandung: Jurnal Euclid, ISSN 2355-1712, Vol 3 No. 1 p. 394

Falasifah, K. (2017). Pengembangan Ensiklopedia Echinodermata sebagai Alternatif Sumber Belajar Biologi untuk Kelas X SMA / MA. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Farida, S. I. N. L., & Yulianti. (2019). Pengembangan Modul Tematik Integratif Berbasis Character Building. Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 3(1), 67–78.

Faridah, L. A., Purnomo, T., & Ambarwati, R. (2013). Pengembangan Ensiklopedia Dan Lks Invertebrata Laut Untuk Pembelajaran BiologI. Bioedu (Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi), 3(agustus), 580–588.

Hafrah, M. &. (2015). Pengaruh model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Gaya Belajar Peserta Didik Kelas XI IPA SMAN 4 Bantaeng. Makasar

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores.AREA-D American Education Research Association’s Devision.D, Measurement and Reasearch Methodology. (Vol. 17).

Haryanto, B. F. A., Rudyatmi, E., & Abdullah, M. (2019). The Development of Plant Encyclopedia Based on Database in Adiwiyata Senior. Of Biology Education, 8(1), 1–7.

Hidayati, R. (2016). Layanan penguasaan Konten dengan Media Ular Tangga untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Kudus: Jurnal Konseling GUSJIGANG Vol. 2 No. 1 Print ISSN 2460-1187.

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Huda, C., Damayanti, F., & Nuvitalia, D. (2019). Analisis Validasi dan Reliabilitas Alat Peraga Tabung Resonansi Horizontal beserta Instrumennya untuk Menunjang Keterampilan Generik Sains Siswa. Physics Education Research Journal Vol. 1 No. 1 (2019), 1-10. P-ISSN: 2685-6190.

Ibrahim, M. (2005). Asesmen Berkelanjutan: Konsep Dasar, Tahapan Pengembangan dan Contoh. Surabaya: UNESA university pers anggota IKAPI.

Iskandar, Budijanto & Amirudin. 2016. Pengembangan Buku Teks Geografi dengan Struktur Penulisan Ensiklopedia. Malang: Jurnal Pendidikan Teori, Penelitian dan Pengembangan Vol 1 No. 2 hal 137-143

Kumala, F.N., Setiawan, D. A., Susilo, E., Amin, M., & Gipayana, M. (2018). Mobile phone-based invertebrates encyclopedia for elementary school students. International Journal of Engineering and Technology(UAE), 7(3.4 Special Issue 4).

Kumala, Farida Nur, & Setiawan, D. A. (2019). Local wisdom-based e-encyclopedia as a science learning medium in elementary school. 4th Annual Applied Science and Engineering Conference, 4–11. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1402/6/066061

Kumala, Farida Nur, Setiawan, D. A., Amin, M., Gipayana, M., Aji, S. D., & Hudha, M. N. (2019). Playstore Based Animal Encyclopedia : Thinking Skills of elementary student. 1st International Conference on Education and Social Science Research (ICESRE 2018) Playstore, 287(Icesre 2018), 198–200.

Kumala, F. N., Setiawan, D. A., & Ridlatus, P. (2020). Contextual-Based Animal Encyclopedia : HOTS on Elementary School ’ s Student s. 417(Icesre 2019), 132–137.

Mulia, A., Jufri, M., & Syamsiah. (2017). Pengembangan Ensiklopedia Development of Encyclopaedias of Medicinal Plants Based on Local Potential in Sinjai Area as a Source of Learning Material Plantae. Prosiding Seminar Nasional Biologi VI, 209–217.

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi.

Mustaji. (2013). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Dalam Pembelajaran.

Nuraida, D., & Nisa, U. M. (2014). Development Encyclopedia of Morphology , Anatomy and Physiology in Plants with Special Character. Proceeding Biology Education Conferences, 14, 503–507.

Omar. (2019). Keteramplan Berpikir Kritis dalam Kurikulum Sekolah Dasar di beberapa Negara Arab-Analisis Komparatif. Studi Pendidikan Internasional Vol 12, No. 4. Diterbitkan oleh Pusat Sains dan Pendidikan Kanada.

Pebriana, R., & Disman. (2017). Effect Of Problem Based Learning To Critical Thingking Skills. Of Elementary School, 1(1), 109–118.

Prasetyono, R. N., & Trisnawati, E. (2018). Pengaruh Pembelajaran IPA Berbasis Empat Pilar Pendidikan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. JIPVA ( Jurnal Pendidikan IPA Veteran ), 2(2), 162–173. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.679

Prihartanta, W. (2015). Ensiklopedia Umum (Nasional). Adabiya, 5(85), 1–14.

Prihartanta, W. (2015). Ensiklopedia Umum. Banda Aceh: Jurnal Adabiya, Vol 5 No.85

Rashid, S., & Qaisar, S. (2017). Role Play : A Productive Teaching Strategy to Promote Critical Thinking. Bulletin of Education and Research, 39(2), 197–213.

Riduwan. (2010). Dasar-Dasar Statistik. Bandung: Alfabeta.

Sari, F. I. (2014). Pengembangan Ensiklopedia Daily Office Sebagai Media Pembelajaran Bagi Peserta Didik Smk Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoran. Universotas Negeri Yogyakarta.

Siburian, J., Ibrohim, A. D. C., & Saptasari, M. (2019). The Correlation Between Critical and Creative Thinking Skills on Cognitive Learning Results. Eurasian Journal of Educational Research, 81, 99–114. https://doi.org/10.14689/ejer.2019.81.6

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Supriatin, D. (2018). Use Of Digital Encyclopedia Media To Develop Cognitive Aspects Of. Cimahi: Jurnal Emprowerment, 7(2), 81-87.

Zubaidah, S. (2010). Berpikir Kritis : Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi yang Dapat Dikembangkan melalui Pembelajaran Sains 1. Surabaya

Downloads

Published

2020-07-13

How to Cite

Erawati, Y., Raharjo, R., & Azizah, U. (2020). Pengembangan Media Ensiklopedia Bentuk dan Fungsi Tumbuhan Melatihkan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(2), 195–205. https://doi.org/10.21067/jbpd.v4i2.4389

Issue

Section

Articles
Loading...