Meningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Realistic Mathematics Education (RME) Berbantuan Media Konkrit
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v4i2.4473Keywords:
Learning Outcomes, Mathematics, Cube Volume, Realistic Mathematics Education RME) model, Concrete Media, Hasil Belajar, Matematika, Volume KUbus, Media Kongkrit, Model Realistic Mathematics Education (RME)Abstract
Abtract. This study aims to improve the activity and student learning outcomes in mathematics in calculating the volume of a cube by using the Realistic Mathematics Education (RME) model assisted by concrete media.This type of research is Classroom Action Research (CAR). The subjects of this study were 5th grade students of Muhammadiyah Pahandut Palangka Raya Elementary School, totaling 19 people. The sampling technique used is saturated sampling. Data collection techniques using observation and tests.The main results of this study indicate that the learning activities of students when learning mathematics material calculates the volume of the cube using the RME model assisted by concrete media shows the final test results of cycle 1 with 73.68% and the final test results in cycle 2 to 100% and are in very good criteria. It is proven that by using the RME model which is assisted by concrete media can increase student mathematics learning activities and outcomes.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa dalam menghitung volume kubus dengan menggunakan model Realistic Mathematics Education (RME) berbantuan media konkret. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SDS Muhammadiyah Pahandut Palangka Raya yang berjumlah 19 orang. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah sampling jenuh. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi dan tes. Hasil utama penelitian ini menunjukan bahwa Aktivitas belajar siswa pada saat pembelajaran Matematika materi menghitung volume kubus dengan menggunakan model Realistic Mathematics Education (RME) berbantuan media konkret di kelas V SDS Muhammadiyah Pahandut Palangka Raya menunjukkan hasil tes akhir siklus 1 dengan 73,68% dan hasil tes akhir pada siklus 2 menjadi 100% dan berada pada kriteria sangat baik. Terbukti bahwa dengan menggunakan model Realistic Mathematics Education (RME) berbantuan media konkrit dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa.
Downloads
References
Dermawan, D. & Wahyudin, D. (2018). Model Pembelajaran Di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Diplan, Setiawan, M. A. (2018). Penelitian Tindakan Kelas Teori Serta Panduan Bagi Guru Kelas dan Guru Bimbingan Konseling. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Fathurrohman, P., Sutikno, S. (2014). Strategi Belajar Mengajar: Strategi Mewujudkan Pembelajaran Bermakna Melalui Pemahaman Konsep Umum dan Islami. Bandung: PT Refika Aditama.From http://jurnal.unma.ac.id/index.php/CP/article/view/594/557
From https://jurnal.uns.ac.id/jkc/article/view/40677/26806
Gusnarsi, D., Utami, C., & Wahyuni, R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education ( RME ) Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Pada Materi Lingkaran Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 2(1), 32–36.
Irmansyah, A. (2011). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Realistics Education (RME) Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD. Jurnal Pendidikan, 12(1): 33 – 40.
Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. Banjarmasin: Antasari Press.
Kurino, Y. D. (2017). Penerapan Realistic Mathematic Education Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Materi Volume Bangun Ruang di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2) 2579-4442.
Mariani, Ni Nym, Suardika, I Wy Rinda, Manuaba, I. B. S. (2014). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Mimbar PGSD, 2(1).
Noviyana, H., & Fitriani, D. (2018). Pengaruh Model Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UIN Raden Intan Lampung, 385–392.
Ningsih, S., (2014). Realistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. JPM IAIN Antasari, 1(2): 73-94
Nugroho, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education ( RME ) untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Materi Statistika Pada Peserta Didik Kelas XI TP3RP SMK Negeri 1 Kendal Tahun Pelajaran 2015 / 2016. Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 213–223
Rostika, D. (2018). Pembelajaran Volume Bangun Ruang Melalui Pendekatan Konstruktivisme untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. (9)
Rosyada, T. A., Sari, Y., & Cahyaningtyas, A. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education ( RME ) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurna; Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 116–123.
S, K., & Taggart, M. (1992). The Action Research Planner. Victoria: Deakrin University.
Sanaky, Hujair AH. (2011). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kakaba
Sari, N. W., Wahyudi, Triyono. (2016). Penerapan Model Realistic Mathematics Education dengan Media Konkret dalam Peningkatan Pembelajaran Pecahan Kelas IV SDN 1 Gunungmujil Tahun 2015/2016. Kalam Cendekia, 4(2): 172 – 178
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Soraya, F., Cahyana, U., & Yurniwati. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Matematics Education ( RME ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Pokok Bahasan Pecahan Pada Siswa Kelas IV SDN Rawajati 06 Pagi. JPSD, 4(2), 87–94. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26555/jpsd
Sumantri, M. S. (2015). Strategi Pembelajaran Teori dan Praktik Di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Suprijono, A. (2011). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Zulkarnain, D., Syarif, AS., Joharman, Rokhmaniyah. (2019). Penerapan pendekatan saintifik dengan media konkret dalam peningkatan kemampuan memecahkan maslaah pada matematika tentang bangun ruang pada siswa kelas IV SDN 2 Kelapa Sawit tahun ajaran 2017/2018. Kalam Cendikia Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2): 2338-9400.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar