Peran Guru dalam Kegiatan Pembelajaran dari Rumah pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Islam Sari Bumi Sidoarjo

Peran Guru dalam Kegiatan Pembelajaran dari Rumah pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Islam Sari Bumi Sidoarjo

Authors

  • Alfiyatul Maghfiroh Lil Ummah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Septi Budi Sartika Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i1.4896

Keywords:

Role of teacher’s, learning activity from home, primary school student’s, covid-19 pandemic

Abstract

The research aims to describe the role of teachers and constraints in learning activities from home during the covid-19 pandemic at SD Islam Sari Bumi Sidoarjo. The focus of teacher role research includes pedagogical competencies, namely the ability of teachers to manage classes with 3 indicators namely planning, implementation, and assessment of learning. The research method uses a qualitative approach to phenomenological types. Research instruments use questionnaires, interviews, and documentation. Data analysis techniques using the Miles and Huberman models include data reduction, data display, verification and conclusions. The results showed that the role of teachers in learning activities from home during the covid-19 pandemic at SD Islam Sari Bumi Sidoarjo on planning indicators, and learning assessments have been achieved. As for the obstacles faced by teachers in learning activities from home during the covid-19 pandemic at SD Islam Sari Bumi Sidoarjo is a network / signal that is not good and parents who pay less attention to the child's duties because they are busy working. Further research is expected to uncover the facts through different sources, because the learning activities are done from home then the checking of the validity of the role of the teacher can be done to the student or the parents, thus the analysis and conclusion will be in-depth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i.(7), 5, 395-402.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.

Arikunto, S. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Darmadi, Hamid. (2016). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161-174.

Dewi, W. A. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 2 Nomor 1 April 2020.

Galih Aninda. & Minsih. (2018). Peran Guru dan Pengelolaan Kelas. Profesi Pendidikan Dasar Volume 5 Nomor 1 Tahun 2018.

Idzhar, A. (2016). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal office, 2(2), 221-228.

Kemdikbud. Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (Covid-19).

Kemendikbud. Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah, Jakarta, 29 Mei 2020..

Loviana, S., & Baskara, W. N. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Pada Kesiapan Pembelajaran Tadris Matematika Iain Metro Lampung. Epsilon: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 61-70.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Qualitative Data Analysis (terjemahan). Jakarta: UI Press.

Nurani, N. I., Uswatun, D. A., & Maula, L. H. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Matematika Berbasis Daring Menggunakan Aplikasi Google Classroom Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal PGSD, 6(1), 50-56. Profesional. Jurnal Edukasi Volume 3 Nomor 2 Tahun 2015.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Banjarnegara. Elementary School 7 Volume 7 Nomor 2 Juli 2020.

Rorong, M. J. (2020). Fenomenologi. Yogyakarta: Deepublish.

Santoso, D. H., & Santosa, A. (2020). Covid-19 Dalam Ragam Tinjauan Perspektif. LPPM Mercubuana.

Sarkadi. (2019). Tahapan Penilaian Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta: Jakad Media Publishing.

Sofyan, F. A. (2019). Implementasi HOTS pada Kurikulum 2013. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 1-9.

Widiastuti, H. (2012). Peran Guru Dalam Membentuk Siswa Berkarakter. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Wiryanto, W. (2020). Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(2), 125-132.

Wiryawan, T., Risqon, R., & Noncik, N. (2020). Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Motivasi Dan Disiplin Serta Dampaknya Pada Kinerja. EKOMABIS: Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis, 1(01), 59-78.

Downloads

Published

2021-01-29

How to Cite

Lil Ummah, A. M., & Sartika, S. B. (2021). Peran Guru dalam Kegiatan Pembelajaran dari Rumah pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Islam Sari Bumi Sidoarjo. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(1), 18–24. https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i1.4896

Issue

Section

Articles
Loading...