Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 Pada Materi Jenis Usaha Ekonomi dan Pengaruh Kegiatan Ekonomi di Kelas V Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i2.6218Keywords:
Interactive Learning Media, Articulate Storyline 3, Elementary SchoolAbstract
This study aims to determine the steps for developing interactive learning media, the feasible of interactive learning media, and determine student responses. This research method is Research and Development (R&D) and uses the ADDIE. The instruments of this research are interviews, questionnaires, and documentation. With the research subject of teachers and students of class VD SDN Jatimulya 11. The data analysis techniques of this study were expert validation questionnaire data analysis and student response questionnaire data analysis. The results of the study showed that the feasibility of the media got a score of 79.5% (Valid) for media expert validation, 80% (Very valid) for materials expert validation, and 81% (Very valid) for linguistic validation. Then the students gave a positive response to the media by getting a score of 92.1% (Excellent). Based on these results, the product is feasible to be used as a medium to support learning in elementary schools
Downloads
References
Abdillah, R. H. (2020). Efektifitas BION (Bintang Online) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid 19 di Kelas V SDN 1 Ngembel. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 184-198. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14674
Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2). https://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.2107
BPK. Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta. Retrieved 28 March,2022, website: https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38690)
Batubara, H. H. (2015). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada materi operasi bilangan bulat. MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v1i1.271
Darnawati., & Jamiludin. (2019), Pemberdayaan Guru Melalui Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Articulate Storyline. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8-16.
Juharna, J., Dzulhaq, M. I., & Lisnawati, L. (2017). Media Pembelajaran “Kebudayaan Masyarakat Etnis Tionghoa Indonesia Berbasis Multimedia Interaktifâ€Â. JURNAL SISFOTEK GLOBAL, 7(1). http://dx.doi.org/10.38101/sisfotek.v7i1.119
Khairini, M., Sutisna, S., & Suyanto, S. (2019). Studi meta-analisis pengaruh video pembelajaran terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi, 2(1), 158-166. http://dx.doi.org/10.30821/biolokus.v2i1.442
Khulsum, U., Hudiyono, Y., & Sulistyowati, E. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen dengan Media Storyboard pada Siswa Kelas X SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.30872/diglosia.v1i1.4
KOMINFO. Retrived 20 April, 2021, from Penggunaan Internet di Indonesia, website:https://aptika.kominfo.go.id/2019/08/penggunaan- internet-di-indonesia/
Musthofa, N. A., Mutrofin, S., & Murtadho, M. A. (2016). Implementasi Quick Response (QR) Code Pada Aplikasi Validasi Dokumen Menggunakan Perancangan Unified Modelling Language (Uml). ANTIVIRUS: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika,10(1).
https://doi.org/10.35457/antivirus.v10i1.87
Ngalim, Purwanto. (2009). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Permana, M. S., & Damiri, D. J. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Berbasis Multimedia. Jurnal Algoritma, 11(2), 254-263. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.11-2.254
Pribadi, B.A. (2017). Media & Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta : Kencana
Purnama, S. I. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Software Articulate Storyline Pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar Kelas X Tei 1 Di Smk Negeri 2 Probolinggo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(2).
Riduwan. (2013). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung : CV. Alfabeta
Rohmah, F. N., & Bukhori, I. (2020). Development of Interactive Learning Media for Android- Based Correspondence Subjects Using Articulate Storyline 3. Economics and Education Journal (Ecoducation), 2(2), 169-182. https://doi.org/10.33503/ecoducation.v2i2.892
Sari, R. K., & Harjono, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(1), 122-130. http://dx.doi.org/10.23887/jp2.v4i1.33356
Saumi, N. N., Murtono, M., & Ismaya, E. A. (2021). Peran Guru Dalam Memberikan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 149-155. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.892
Sitompul, N. C. (2014). Karakteristik Perilaku Komunikasi Nonverbal Guru Peserta Program Profesi Keguruan Sekolah Dasar (PPGSD) pada Praktek Mengajar di Laboratorium Microteaching. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran: Era Baru Pembelajaran Menyongsong Generasi Emas, 151-165.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian R&D. Bandung : Penerbit Alfabeta.
Sujati, H. (2014). Pengembangan Instrumen Penilaian Otentik dan Validasinya. Proceeding Seminar Nasional Psikologi UMS: Psykometry Edition
Sulistiyaningrum, Nunuk. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. In PT Remaja Rosdakarya Offset.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar