Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Kalimantan Barat Pada Kelas III Tema 3 SD/MI Tahun 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i2.7101Keywords:
Development of teaching materials, thematic, local wisdomAbstract
The purpose of this research is to develop thematic textbooks that are not in accordance with the real condition in west kalimantan. This research uses the Research and Development using quantitative and qualitative approaches. The results of the study can be concluded that: The results of the cover and content design, the linguist's assessment, the material assessment an average of 4.66, percentage of agreement (PoA) of 92.00% in a very good criteria, eligible for use in third grade of elementary school. The results of the study have an impact on students and more interesting in understanding teaching material books based on local wisdom, this is because the books are adapted to local culture, especially Pontianak, West Kalimantan
Downloads
References
Anggi Pratiwi, dkk. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7 (1), hal 1-16.
Desyandri. (2018). Nilai-Nilai Kearifan Lokal untuk Menumbuh kembangkan Literasi Budaya di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar Kajian Teori dan Praktek Pendidikan, 27 (1), hal. 1-9. http://dx.doi.org/10.17977/um009v27i12018p001
Firman Hardiansyah, dkk. (2017). Materi Pendukung Literasi Budaya dan Kewargaan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Faulinda Ely Nastit. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi era Society 5. 0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5 (1), hal 61-66
Handi Yoga Raharja. (2019). Relevansi Pancasila Era Industry 4.0 dan Society 5.0 di Pendidikan Tinggi Vokasi. Joernal of Digital Education, communication, and arts, 2 (1), hal. 1-10. https://dx.doi.org/10.30871/deca.v2i1.1311.
Idrus Affendi, Lili Halimah. (2020). The Influence Of Cultural and Citizenship Literacy On Students’ Critical Thinking Skill. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan kemasyarakatan, 18 (1), hal. 1-18.
Lathifatul Azizah. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Guna Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Dawuh Guru Jurnal Pendidikan MI/SD, 2 (1), hal. 1-12. Https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.340.
Solihin Ichas Hamid, Fauzi Abdillah, Tuti Istianti. (2018). Mengurai Konstelasi Filosofis Pancasila Melalui Literasi Budaya Kewarganegaraan dan Literasi Digital. Prosiding Seminar Pendidikan Nasional UPI.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta Bandung.
Skobelev, P., & Borovik, Y. S. (2017). On The Way From Industri 4.0 To Industri 5.0: From Digital Manufactureing To Digital Society. International Scientific Journal “Industri4.0â€Â, hal 1-5.
Rokhmah, N. I. (2019). Peran Matematikawan dalam Era Revolusi Industri 4.0 Teknologi Yang Relevan Menjadi Bagian Integral dari Kurikulum. Peran Matematikawan Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Teknologi Yang Relevan Menjadi Bagian Integral dari Kurikulum. Jurnal Universitas Pasundan. Hal. 1-7.
Yasintus Tinja, dkk. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Melestarikan Nilai Budaya Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Universitas Negeri Malang, 2 (9), hal. 1-5.
Yuniyati, Siska. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Pada Tema "Daerah Tempat Tinggalku" untuk Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Tesis, Universitas Sebelas Maret. (Online) diakses pada tangga 21 Juni 2022. https://eprints.uns.ac.id/40292/.
Novi Lestari Ningsih, dkk. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Karakter Peduli dan Tanggung Jawab. Jurnal Pendidikan Karakter, 8 (1), hal. 1-14. https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.15503
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar