Literacy-based tex books to improve the character and language competence of elementary students

Literacy-based tex books to improve the character and language competence of elementary students

Authors

  • Dwi Agus Setiawan Setiawan Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Farida Nur Kumala Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Tamella Tamella Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i1.8836

Keywords:

Textbooks, Reading Literacy, Language competence

Abstract

The purpose of this study was to produce and determine the feasibility, practicality, and legibility of reading literacy-based textbooks using the type of research and development of the 4D model. The research instruments were arranged based on the level of research needs, namely material expert validation, product validation, and linguist validation. The results of the product feasibility assessment by validation experts obtained 95.8% media validation, 95% material validation, and 91.96% language validation. The product readability rating obtained 89.83%, supported by 90.75% language literacy story questions and 89% character-based language story test results. The findings of this study indicate that reading literacy-based textbooks can attract students' attention and are interactive, the presentation of the content supported by pictures and various color compositions can attract reading interest and stimulate critical thinking skills. So as to help students have the literacy skills needed at this time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dwi Agus Setiawan Setiawan, Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

 

 

Farida Nur Kumala, Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

 

 

Tamella Tamella, Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

 

 

References

Aisyah, dkk. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Literasi Bercirikan Quantum Teaching Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Efektif dan Produktif. Jurnal Pendidikan. Vol.2(5), (667–675).

Azizah, dkk. 2018. Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol.35(1), (61–70). doi: 10.15294/jpp.v35i1.13529.

Cahyuningsih, W. 2019. Penguatan Literasi Membaca Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Kebonbimo. (1–11).

Chittooran, M. 2015. Reading and Writing for Critical Reflective Thinking. Vol.119, (1–7). doi: 10.1002/tl.

Halijah. 2017. Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Indonesia dengan Menerapkan Model Pembelajaran. Jurnal Global Edukasi. Vol.I(3), (325–331).

Kemendikbud. 2017. Materi Pendukung Literasi Baca-Tulis. Jakarta: Bagian Perencanaan dan Penganggaran Sekretariat Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kraayenoord, Van. C. 2001. Literacy for All: Reading, Writing, Speaking, Listening, and Viewing. International Journal of Disability, Development and Education. Vol.48(4), (327–329). doi: 10.1080/10349120120094248.

Mahmud & Pratiwi. 2019. Literasi Numerasi Siswa dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. Pendidikan Matematika. Vol.4(1), (69–88).

Maulidina & Hartatik. 2018. Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi dalam Memecahkan Masalah Matematika. Vol.3(1), (94–101).

Muslich, M. 2010. Text Book Writing. Jakarta: Ar-Ruzz Media.

Novianto & Mustadi. 2015. Analisis Buku Teks Muatan Tematik Integratif, Scientific Approach, Dan Authentic Assessment Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan. Vol.45(1), (1–15). doi: 10.21831/jk.v45i1.7181.

Nurdiyanti & Suryanto. 2010. Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogia. Vol.1, (115–128).

Nurgiyantoro, B. 2004. Penilaian Pembelajaran Sastra Berbasis Kompetensi. Jurnal Diksi. Vol.2(1), (91–116).

Octavia, dkk. 2016. Pengembangan Buku Teks Kelas V Sekolah Dasar Berbasis Tematik dengan Model Multiple Games. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. Vol.2(2), (184-194). doi: 10.26740/jrpd.v2n2.p184-194.

Pujiono, Setyawan. 2012. Berpikir Kritis dalam Literasi Membaca dan Menulis untuk Memperkuat Jati Diri Bangsa. Jurnal PIBSI XXXIV. (778–783). doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.

Resmini, N. 2003. Peningkatan Kompetensi Berbahasa dan Kompetensi Matematika Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Terpadu Berbasis Masalah. Journal of Chemical Information and Modeling. (1–39). doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.

Resnani & Agustina. 2014. Hubungan Antara Kebiasaan Membaca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 69 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol.7, (200–206). doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.

Rusmiyati & Rosidah. 2018. Korelasi Penerapan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) dengan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa di SDN Kebondalem Mojosari dan SDN Ketabang Surabaya. Jurnal Inventa. Vol.2(2), (97–103).

Sari, D & Hasanah, L. 2015. Pengembangan Bahan Ajar Ipa Terpadu Berbasis Literasi Sains Bertema Perpindahan Kalor dalam Kehidupan. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2015 (SNIPS 2015). Vol.2(1).

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunarti & Nursalim. 2018. Kompetensi Bahasa Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra. Vol.4(2), ( 8–19).

Thomas, H. 2013. An Evaluation of the Literacy Program at Garibaldi Grade School. Journal Doctor of Education (EdD). Vol.22 (http://digitalcommons.gergefox.edu/edd/22).

Yuniati, dkk. 2011. Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam Pada Sekolah Dasar Negeri Kroyo 1 Sragen. Jurnal Speed - sentra penelitian engineering dan edukasi. Vol.3(4), (25–29). http://speed.web.id/ejournal/index.php/speed/article/view/247.

Downloads

Published

2023-01-27

How to Cite

Setiawan, D. A. S., Kumala, F. N., & Tamella, T. (2023). Literacy-based tex books to improve the character and language competence of elementary students. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 7(1), 83–91. https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i1.8836

Issue

Section

Articles
Loading...