Pandangan eksistensialisme terhadap pendidikan karakter kedisiplinan dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan

Main Article Content

Kharisma Romadhon Madon
Maemonah
Fildza Malahati
Sri Atin
Irfan Irfan
Ummi Atya Nurjanna

Abstract

The purpose of this study is to define the analysis of the character of student discipline in Civics subjects from an existentialist perspective. This research method uses qualitative analysis with a case study approach, namely research that is designed to provide explanations from researchers and retrieve information generated in the field through direct communication between researchers and informants. The object of this research was carried out at MI Darussalam Plaosan. The informants involved were fourth grade educators/teachers at Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Plaosan, Klaten, Central Java. The results of the study show that the character of student discipline in Civics subjects in the view of existentialism can be described in four concepts including: (1) self-potential, (2) exploring self-ability, (3) self-awareness, and (4) self-discipline

Article Details

How to Cite
Madon, K. R., Maemonah, Malahati, F., Atin, S., Irfan, I., & Nurjanna, U. A. (2023). Pandangan eksistensialisme terhadap pendidikan karakter kedisiplinan dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 13(1), 19–27. https://doi.org/10.21067/jip.v13i1.7725
Section
Articles

References

Abidin, J. (2013). Pengembangan Pendidikan dalam Filsafat Eksistensialisme. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 12(2).

Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i1.926

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.

Armawi, A. (2011). Eksistensi Manusia Dalam Filsafat Soren Kierkigaard. Jurnal Filsafat, 21, 21–29.

Arniah, Rifa’i, A., & Jannah, M. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(5).

Aulina, C. N. (2013). Menanamkan Disiplin Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogia, 2(1). https://doi.org/10.55681/nusra.v3i1.157

Dole, F. E. (2021). Pengaruh Pendidikan Karakter terhadap Kedisiplinan Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6).

Fitra, M. . L. (2017). Metodologi Penelitian; Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. CV Jejak.

Fluerentin, E. (2012). Latihan Kesadaran Diri (Self Awareness) dan Kaitannya Dengan Penumbuhan Karakter. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(1), 9–18.

Julianti, S. R., & Maemonah. (2022). Pemikiran Eksistensialisme pada Pendidikan Anak Usia Dini (Kajian Studi Pembelajaran Berbasis Alam). Indonesian Journal of Earlu Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 4(1).

Ma’arif, M. A., & Sulistyanik, E. D. (2019). Pengembangan Potensi Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligence). Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2). https://doi.org/10.21580/nw.2017.11.2.1832

Mahmudah. (2009). Filsafat Eksistensialisme: Telaah Ajaran dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Insania, 14(3).

Maleong. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Mamik. (2015). Metodologi Kualitatif. Penerbit Zifatama Publisher.

Mulyono. (2018). Peningkatan Keterampilan Mengembangkan Potensi Peserta Didik Melalui Pembinaan Bagi Guru Kelas SD Negeri 2 Jono Kec.Tawangharjo Kab. Grobogan Pada Semester I Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 83–89.

Nurjannah. (2018). Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran PKn Siswa SDN Peunaga Cut Ujong. Jurnal Genta Mulia, 9(1).

Oktaviana, A., & Maemonah. (2022). Kreativitas Anak Usia Dini Perspektif Filsafat Pendidikan Eksistensialisme. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 6(1).

Permatasari, N. A., Setiawan, D., & Kironoratri, L. (2021). Model Penanaman Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6).

Pohan, L. K., Andriani, N., Ulfah, N., & Arila, R. (2022). Eksistensialisme dalam Pendidikan Dasar. Al-Mursyid: Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(1).

Rohmah, L. (2019). Eksistensialisme dalam Pendidikan. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 5(1).

Rukin. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. CV Jakad Media Publishing.

Rupita, R., Dewantara, J. A., & Widodo, R. (2021). Pola Pembentukan Karakter Disiplin Belajar PPKn sebagai Civic Virtues Siswa di MTs Sirajul Mukminin Azzakiyah. Jurnal Civic Hukum, 6(2).

Sandu Siyoto & M. Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Santoso, D. (2021). Pembentukan Karakter Disiplin dan Perilaku Siswa Melalui Kegiatan Tahfizh Al-Qur’an di SD Alam Insan Mulia Kota Lubuklinggau. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Saparina, A. S., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Praktik Kebebasan Berpendapat di Indonesia. Jupris: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 18(1), 49–62.

Saroji, Widyayanti, N., & Ama, R. G. T. (2020). Kesadaran Diri dan Kedisplinan Belajar Siswa pada Siswa SMA. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 2(1).

Septika, H. D., & Wahyuni, S. E. (2021). Analisis Penanaman Karakter Disiplin Siswa SD dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Masa Pandemi Covid. Jurnal Basataka, 4(2).

Setiawan, R. (2017). Kebebasan Ekspresi Individual dalam Pembangunan Manusia Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA 2017.

Sya’bani, M. A. Y. (2017). Konseptualisasi Pendidikan dalam Pandangan Aliran Filsafat Eksistensialisme. Jurnal Tamaddun.

Utami, F. (2021). Pengasuhan Keluarga terhadap Perkembangan Karakter Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1777–1786. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.985

Wirantasa, U. (2017). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 83–95. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1272

Zendrato, T. L. N., & Lase, B. P. (2022). Peran Guru PPKn Dalam Menumbuhkan Kesadaran Diri Siswa Terhadap Tata Tertib Sekolah. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 124–138. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.20