Pengembangan Media “MEB” dalam Menumbuhkan Rasa Nasionalis pada Pembelajaran Matematika SD

Main Article Content

Kunti Dian Ayu Afiani
Meirza Nanda Faradita

Abstract

This research is a research and development that aims to produce a valid and effective MEB (Monopoly Education Book) media in fostering a nationalist sense of the Indonesian nation in learning mathematics. The research subjects were fourth grade students of SDN Wonokromo 1 Surabaya. The development of this media in its stages is limited to the mass production stage. Where the validity has been validated against three validators. The results of the research from the three validation results that have been given can be average and it is concluded that the MEB (Monopoly Education Book) media that has been developed gets a score of 86% where the score is included in the "Very Good" criteria. And the MEB (Monopoly Education Book) media is effective as evidenced by the completeness of the classical learning outcomes of students reaching 76%. Thus the learning media MEB (Monopoly Education Book) can be said to be valid and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N. . (2021). Pengembangan Media “MEB” dalam Menumbuhkan Rasa Nasionalis pada Pembelajaran Matematika SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(1), 31–41. https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i1.5368
Section
Articles

References

Afiani, K. D. A. (2020). Implementasi Kultur Literasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III di Era Revolusi Industri 4.0. Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 255–262.

Afiani, K. D. A., & Putra, D. A. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas III SD Melalui Pembelajaran Berbasis Pengajuan Masalah. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1, 38–47.

Ariandi, Y. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Aktivitas Belajar Pada Model Pembelajaran PBL. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang, 579–585.

Bakar, K. A. A., Noor, I. H., & Widodo, W. (2018). Penumbuhan Nilai Karakter Nasionalis Pada Sekolah Dasar Di Kabupaten Jayapura Papua. Cakrawala Pendidikan, XXXVII, 42–56.

Borg, E. W. R., & Gall, M. D. G. J. P. (2003). Educational Research An Introduction, (Seventh Ed). Pearson Education Inc.

Faradita, M. N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA di SD Dengan Menggunakan Metode PQ4R. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(1), 7–13.

Harahap, A. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Segiempat Siswa Kelas VII Semester 2 Mts Nur Ibrahimy Tahun Pelajaran 2016/2017. SIGMA, 3, 71–75. http://jurnal.ulb.ac.id/index.php/sigma/article/view/1284

Hidayat, A. (2015). PENGEMBANGAN PERMAINAN MONOPOLI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BATIK KELAS V SD SITI AMINAH SURABAYA. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3, 218–226. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/va/article/view/12403/11461

Kemendikbud. (2016). Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter. Kemendikbud. https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/?page_id=132#:~:text=Nilai-nilai utama PPK adalah,di sekolah dan di masyarakat.

Lestari, E. Y., Janah, M., & Wardanai, P. K. (2019). Menumbuhkan Kesadaran Nasionalisme Generasi Muda Di Era Globalisasi Melalui Penerapan Nilai-Nilai Pancasila. Adil Indonesia Jurnal, 1, 20–27. http://jurnal.unw.ac.id:1254/index.php/AIJ/article/view/139

Maulaty, R. N. (2015). Mengapa Matematika di Anggap Sulit? Kompasiana. https://www.kompasiana.com/rahayulala/54f677b4a33311e6048b4d86/mengapa-matematika-dianggap-sulit

Musfiqon, H. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Prestasi Pustakarya.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 3, 171–187. https://media.neliti.com/media/publications/271164-pengembangan-media-pembelajaran-untuk-me-b2104bd7.pdf

Sudjana, S. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosda Karya.

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Kontemporer. Universitas Pendidikan Indonesia.

Syahbarina, M. (2017). Pengembangan Media MONORAJA (Monopoli Aksara Jawa) untuk Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 4, 245–255.

Ulfaeni, S., Wakhyudin, H., & Januar Saputra, H. (2017). Pengembangan Media Monergi (Monopoli Energi) Untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD. Profesi Pendidikan Dasar, 4, 136–144. http://journals.ums.ac.id/index.php/ppd/article/view/4990/3618