Pembelajaran E-Learning sebagai Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa PGSD

Pembelajaran E-Learning sebagai Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa PGSD

Authors

  • Suyanti Suyanti Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i2.5623

Keywords:

E-Learning, Learning Independence, Classroom Action Research

Abstract

This study has the aim of increasing student learning independence by learning E-Learning. Researchers in their method use PTK (Classroom Action Research), consisting of three cycles. The research subjects were 1st semester students of the basic concepts of social studies at SD PGSD PGRI Madiun University. The analysis used in this study uses descriptive analysis techniques. The results showed that there was an increase in student learning independence accompanied by an increase in student learning outcomes in the first cycle, namely 20 students (72%) to the second cycle, namely 21 students (74.5%), then in the third cycle there was an increase of 28 students (89%) who had already achieve mastery learning scores.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisah, S. (2018). Analisis Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Di Kelas X SMA Negeri 3 Sintang. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 6(2).

Baharuddin, I. (2020). Pembelajaran Bermakna Berbasis Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Journal of Islamic Education Management , 5(2).

Dadang. (2021). Efektivitas Pembelajaran Online Learning Pada masa Pandemi Covid-19 di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pamulang. Eduka:Jurnal Pendidikan, Hukum Dan Bisnis.

Edy, S. (2017). Penerapan Lesson Study dalam Peningkatan FKIP UM Gresik. Didaktika: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 21(2), 110–123.

Kosasi. (2014). Strategi belajar dan pembelajaran implementasi kurikulum 2013. Bandung: yeramawidya.

Maudiarti. (2018). Penerapan E-Learning di perguruan tinggi. Prespektif Ilmu Pendidikan.

Mawardi. (2020). Keefektifan flexible learning dalam menumbuhkan self regulated learning dan hasil belajar mahasiswa PGSD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan.

Simatupang. (2021). Analisis Pelaksanaan pembelajaran online pada siswa SMA dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Dinamika Pendidikan (JDP).

Sudiana, R., Fatah, A., & Khaerunnisa, E. (2017). Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Pembelajaran Berbasis Virtual Class. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(1).

Suid, Syafrina, A., & T. (2017). Analisis Kemandirian Siswa Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas III SD Negeri 1 Banda Aceh. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora), 1(1), 70–81.

Syelitiar, F., & P. (2021). Systematic Literatur Review: Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. Sepren, 2(2).

Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V SD Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik, 14(1).

Downloads

Published

2021-07-15

How to Cite

suyanti, suyanti. (2021). Pembelajaran E-Learning sebagai Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa PGSD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(2), 135–144. https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i2.5623

Issue

Section

Articles
Loading...