Penggunaan Media Ular Tangga Tematik (ULGATIK) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa kelas IIA SDN 1 Landungsari

Main Article Content

Ida Cholifah

Abstract

The learning outcomes of class IIA students were many below of KKM. When studying of the theme 6, only 3 students scored above the KKM and who have sufficient attention to thematic. The aims of this study were to improve student learning outcomes and activities by using the thematic snake and ladder media. The results in the first cycle, score PPKN 76%, score Indonesian 70%, score mathematics 53%, score PJOK 72%, SBDP 62%. The students’ activities of Cycle were consisting of listening to the teacher's explanation 42%, playing snakes and ladders 59%, answering questions 45%. In the second cycle, PPKN 86%, the Indonesian language 83%, math  89%, PJOK 82%, SBDP 84%. In the Cycle II consisted of listening to the teacher's explanation 77%, playing snakes and ladders 93%, answering questions 78%. To sum up, the use of the thematic snake and ladder media can improve student learning outcomes and activities

Article Details

How to Cite
Cholifah, I. (2021). Penggunaan Media Ular Tangga Tematik (ULGATIK) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa kelas IIA SDN 1 Landungsari. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(2), 145 - 154. https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i2.5720
Section
Articles

References

Baiquni, I. (2016). Penggunaan Media Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jkpm, 01(02), 193–203.

Chabib, M., Tri Djatmika, E., & Kuswandi, D. (2017). Efektivitas Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Sebagai Sarana Belajar Tematik SD. Jurnal Pendidikan, 2(7), 910–918.

Dewi, A. . I. R., Putra, D. K. N. S., & Wirya, I. N. (2016). Penerapan Metode Bermain Melalui Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Pada Anak Kelompok a. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 4(2).

Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100. https://doi.org/10.17509/jpi.v2i1.12425

Diana. (2012). Efektifitas Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak ADHD. Universitas Negeri Padang, 1(3), 134–142.

Febryna Widowati. (2014). ular tangga. Jpgsd, 02(01), 1–10.

Hamdalah, A. (2013). Efektivitas media cerita bergambar dan ular tangga dalam pendidikan kesehatan gigi dan mulut siswa SDN 2 Patrang Kabupaten Jember. Jurnal Promkes, 1(2), 118–123. http://journal.unair.ac.id/filerPDF/jupromkesa4369c10e3full.pdf

Indriasih, A. (2015). Pemanfaatan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Dalam Penerapan Pembelajaran Tematik Di Kelas III SD. Jurnal Pendidikan, 16(2), 127–137. https://doi.org/10.33830/jp.v16i2.343.2015

Khoir, A., Yudiernawati, A., & Maemunah, N. (2017). Nursing News Volume 2, Nomor 2, 2017 1. Nursing News, 2(1), 81–87. https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fikes/article/view/450/368

Made, N., & Wulanyani, S. (2013). Meningkatkan Pengetahuan Kesehatan melalui Permainan Ular Tangga. JURNAL PSIKOLOGI, 40(2), 181–192. https://doi.org/10.22146/jpsi.6976

Malalina. (2017). Media Ular Tangga Segitiga Pada Materi Luas Dan Keliling Segitiga. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 35–40. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.18

Ningtyas, D. P. (2014). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Ular Tangga. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2), 247–256. http://pps.unj.ac.id/journal/jpud/article/view/75

Sudarmanto, Joko Pamungkas, A. W. A. (2015). Peningkatan Kosakata Benda Melalui Permainan Ular Tangga pada Kelompok B di TK Pertiwi Tamanagung Muntilan. Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 146–153. https://doi.org/10.21831/jpa.v1i2.3023

Susilawati. (2017). Melalui Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Ips Kelas Iii Pada Pembelajaran Ips Kelas Iii. Pgsd Universitas Jambi.

Yumarlin, M. (2013). Pengembangan Permainan Ular Tangga. Jurnal Teknik, 3(1), 75–84. http://jurnalteknik.janabadra.ac.id/wp-content/uploads/2014/03/10-Revisi-YUMARLIN-22-8-13.pdf