Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Daring di SDN Kamulan 01 Kecamatan Talun Kabupaten Blitar

Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Daring di SDN Kamulan 01 Kecamatan Talun Kabupaten Blitar

Authors

  • Ria Fajrin Rizqy Ana Universitas Bhinneka PGRI

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i2.5773

Keywords:

interest to learn, the role of parents, online learning

Abstract

The purpose of this study was to analyze the role of parents in fostering student interest in online learning at SDN Kamulan 01. The type of research used was qualitative research with a case study approach. The subjects in this study were parents and fifth grade students of SDN Kamulan 01, totaling 25 students. Data collection techniques using questionnaires, interviews, and documentation methods. Based on the results of the study, it was concluded that the role of parents was indispensable in fostering student interest in learning. The role of parents in fostering student interest in learning shows a total score of 1014 with a percentage of 85% and is in the very high category. Students' learning interest in online learning shows a total score of 765 with a percentage of 77% and is included in the high category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, D. (2013). Analisis Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMK Muhammadyah Pontianak. Journal Untan, 4(1), 64–71.

Fatimah, D. (2021). Analisis pelaksanaan pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19 di sekolah dasar skripsi.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Hukum, K., Kampung, M., Memiliki, M. U., Atas, S., Ulayat, H., Metodologi, B. I., … Penelitian, M. (2013). Metodelogi Penelitian. 66–79.

Iftitah, S. L., & Anawaty, M. F. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Di Rumah Selama Pandemi Covid-19. JCE (Journal of Childhood Education), 4(2), 71. https://doi.org/10.30736/jce.v4i2.256

Ilya, I. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Anak Mata Pelajaran Bahasa Inggris Pada Masa Pandemi Covid-19 Peserta Didik Kelas III MIN 2 Pringsewu. Skripsi Universitas Islam Negeri Raden Intan

Lampung Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan, 1–63.

Jamil, S. H., & Aprilisanda, I. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Behavioral Accounting Journal, 3(1), 37–46. https://doi.org/10.33005/baj.v3i1.57

Jimmi, V. (2017). Peranan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Huda Palembang. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 98.

Khalimah, N. (2020). Peran orang tua dalam pembelajaran daring di mi darul ulum pedurungan kota semarang tahun pelajaran 2020/2021 skripsi.

Kurniati, E., Nur Alfaeni, D. K., & Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.541

Lestari, M. D. (2020). Peran Orang Tua Siswa Sekolah Dasar Dalam Proses Pembelajaran Daring Selama Wabah Covid-19. Academia.Edu, (c), 1–12.

Lya, Y. R. U., Hanief, M., & Dewi, M. S. (2020). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Di Rumah Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sd Negeri 1 Sidorenggo Ampelgading. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 5(11), 69–77.

P., A. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Pencapaian, T., Di, K. K. M., Ma, M. I., & Wadas, A. (2020). Peran Orang Tua Dalam Pembelajaran Daring Siswa Kelas Iv Pada Pembelajaran Tematik Kecamatan Kandangan Kabupaten Temanggung.

Prasetyo, A. (2016). Minat Siswa Kelas Viii Terhadap Pembelajaran Bolabasket Di Smp Negeri 2 Lendah Kabupaten Kulon Progo. In Skripsi.

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. Pujangga, 1(2), 31. https://doi.org/10.47313/pujangga.v1i2.320

Roshonah, A. F., Putri, S. A. D., & ... (2020). Peran Orang Tua dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran Daring di Rumah. … Nasional Penelitian LPPM …, 1–7.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Safitri, K. L. (2020). Peran Orangtua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Pada Pembelajaran Online Di Sd Negeri 5 Metro Pusat. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Setiyawan. (2013). Peranan Orang Tua dalam Membina Ibadah Sholat Wajib Anak. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740

Downloads

Published

2021-07-15

How to Cite

Ana, R. F. R. . (2021). Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Daring di SDN Kamulan 01 Kecamatan Talun Kabupaten Blitar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(2), 177–186. https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i2.5773

Issue

Section

Articles
Loading...