Pengembangan Video Animasi Berbasis Plotagon dan Kinemaster untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas II SD Islam Lukman Hakim Pakisaji-Malang

Pengembangan Video Animasi Berbasis Plotagon dan Kinemaster untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas II SD Islam Lukman Hakim Pakisaji-Malang

Authors

  • Catri Maulidiyah Universitas Islam Raden Rahmat Malang

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.5910

Keywords:

Animation Video, Plotagon and Kinemaster, Learning Outcomes of Student

Abstract

The purpose of this study was to determine the feasibility of the media, to determine the readability and attractiveness of the media, to improve students' cognitive learning outcomes by using animated videos based on Plotagon and Kinemaster. The development model used in this research is the ADDIE model. Data analysis used descriptive percentage and N-gain test. The results of the feasibility measurement by material experts reached a percentage of 100% and media experts 88.9%, both of which were stated in the very good category. From students, it was obtained 94.2% for media readability while media attractiveness got 90.7%, each stated in the very good category. There was an increase in the cognitive learning outcomes of class II students, from an average pretest score of 69.67 to an average posttest score of 82.33 with an N-gain value of 0.42 which included a moderate qualification score

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adkhar, Bastiar Ismail. 2009. “Pengembangan Media Video Animasi Pembelajaran Berbasis Powtoon Pada Kelas 2 Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di SD LABSCHOOL UNNES.†Unnes 544.

Arikunto, S. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arikunto, S. 2009. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Cahyadi, Ani. 2019. “Pengembangan Media Dan Sumber Belajar: Teori Dan Prosedur.†Laksita Indonesia (January 2018):153.

Hadi, Sofyan. 2017. “Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar.†Prosiding TEP & PDs 1(15):96–102.

Khaira, H. 2021. “Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT.†Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa … 39–44.

Kurnia, Aang. 2015. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Visual Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X Semester Genap SMA Negeri 1 Pekalongan.†Prosiding Seminar Pendidikan Nasional Ekonomi Dan Bisnis 1(1):1–8.

Lestari dan Ridwan. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Meriyati. 2015. Memahami Karakteristik Anak Didik. edited by F. Press. Lampung.

OECD. 2019. “Programme for International Student Assessment (PISA) Results from PISA 2018.†Oecd 1–10.

Perwita, Deby Putri, Popi Sri Kandika, and yesni oktrisma. 2019. “Analisis Model Pengembangan Bahan Ajar (4D,

Addie, Assure, Hannafin Dan Peck).†doi: 10.31227/osf.io/7bydx.

Ponza, Putu Jerry Radita, I. Nyoman Jampel, and I. Komang Sudarma. 2018. “Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar.†Jurnal Edutech Undiksha 6(1):9–19.

Salma, F. 2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Cerita Animasi Berbantuan Lectora Inspire Dan Plotagon.†Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember 1–53.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methode). Bandung: Alfabeta.

Sungkono. 2008. “Pemiliban Dan Penggunaan Media Dalam Proses Pembelajaran.†Majalah Ilmiah Pembelajaran 4(1).

Sutisna, Entis, Lina Novita, and M. Iqbal Iskandar. 2020. “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi, Informasi, Dan Komunikasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku.†Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan 4(1):01–06. doi: 10.33751/pedagonal.v4i1.1929.

Thohir, Muhammad, Kiki Cahya Muslimah, Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Islam, Negeri Sunan, Jemur

Wonosari, Kecamatan Wonocolo, Jawa Timur, Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Islam, Negeri Sunan, Jemur

Wonosari, Kecamatan Wonocolo, Jawa Timur, Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Islam, Negeri Maulana, Malik

Ibrahim, Kota Batu, Jawa Timur, and Keterampilan Berbicara. 2021. “TADARUS : Jurnal Pendidikan Islam.†10(1):1–12.

Wulandari N.P dan Wahono W. 2019. “Keefektifan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Pada Materi Konsep Energi.†Pendidikan Sains 7(2).

Downloads

Published

2022-01-24

How to Cite

Maulidiyah, C. (2022). Pengembangan Video Animasi Berbasis Plotagon dan Kinemaster untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas II SD Islam Lukman Hakim Pakisaji-Malang. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(1), 76–85. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.5910

Issue

Section

Articles
Loading...