Kemampuan Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Dasar dalam Proses Pembelajaran

Kemampuan Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Dasar dalam Proses Pembelajaran

Authors

  • Emy Crisnawati Universitas Musamus
  • Agus Kichi Hermansyah Universitas Musamus
  • Ratna Purwanty Universitas Musamus

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.6201

Keywords:

pedagogic competence, learning process, SD Yapis 1 Merauke

Abstract

This study aims to analyze how the pedagogical competence of teachers in the learning process at SD Yapis 1 Merauke. The type of research used is qualitative research with 4 teachers as the subject. Data collection using interview, observation and documentation techniques. The analysis is to find out how the teacher's pedagogic competence in the learning process uses source triangulation, technique triangulation and member checks. The results showed that at SD Yapis 1 Merauke there were several pedagogical competence that have been implemented, namely the syllabus, learning teaching materials and learning approaches

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, I. R., Mulyono, M., & Asikin, M. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Matematika Bentuk Uraian Berdasarkan Taksonomi Solo. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(2). https://doi.org/10.15294/UJME.V5I2.11399

Arifin, S. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Melalui Strategi Rotating Trio Exchange untuk Meningkatkan Kemampuan Analisis dan Aktivitas Belajar Siswa SMA Kelas X Semester II Pokok Bahasan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7, 97–100. http://uap.unnes.ac.id/data/jurnal/1079-2037-1-PB.pdf

Fathurrohman. (2019). Implementasi Pendidikan Moral Di Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(1), 79–86. https://doi.org/10.21067/JBPD.V3I1.2929

Hermansyah, A. K. (2016). Media Pembelajaran Penghantar Berpola Pikir Global Instructional Media As Conductor To Global Mindset. Prosiding Seminar Nasional II Tahun 2016, Kerjasama Prodi Pendidikan Biologi FKIP Dengan Pusat Studi Lingkungan Dan Kependudukan (PSLK) Universitas Muhammadiyah Malang Malang, 26 Maret 2016, 198–212.

Hermansyah, A. K., & Sumarsono, A. (2021). Analisis Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar di Daerah Perbatasan RI/PNG. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 1–14. https://doi.org/10.30997/DT.V8I1.3350

Hurit, A. A., & Harmawati, D. (2019). Analisis Kesiapan Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013 di SD Inpres Gudang Arang Merauke. Musamus Journal of Primary Education, 116–123. https://doi.org/10.35724/musjpe.v1i2.1469

Ismail, M. I. (2010). Kinerja Dan Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(1), 44–63. https://doi.org/10.24252/LP.2010V13N1A4

Mukhtar, I. (2012). Desain Pembelajaran Berbasis TIK. Referensi.

Nizam, A. S. (2016). Kompetensi pedagogik guru dalam pembelajaran seni musik kelas v sd gugus imam bonjol kecamatan tayu pati.

Noviana, N. E. (2018). Analisis Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 1 Sutojayan. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 6(2), 159–170. https://doi.org/10.26740/JEPK.V6N2.P159-170

Palobo, M., & Tembang, Y. (2019). Analisis kualitas rancangan penelitian tindakan kelas guru. Magistra: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 119–128. https://doi.org/10.35724/magistra.v6i2.2062

Permendiknas. (2007). Permendiknas RI. No. 16 tentang Standarisasi Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Priansa, D. J. (2014). Perencanaan & Pengembangan SDM. Alfabeta.

Rahayu, D. P. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Bangun Datar di Kelas III Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 061–072. https://doi.org/10.35724/musjpe.v1i2.1464

Setiawan, H., & Tumardi, T. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Kompetensi pada Ranah Afektif di Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.35724/musjpe.v2i1.1944

Sintawati, M. A., & Oktaviarini, N. (2018). Analisis Pentingnya Kompetensi Sosial Guru Terhadap Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Ips Di Sdn 1 Moyoketen Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 11–21. https://doi.org/10.21067/JBPD.V2I2.2532

Suhandani, D., & Julia, J. (2014). Identifikasi Kompetensi Guru Sebagai Cerminan Profesionalisme Tenaga Pendidik Di Kabupaten Sumedang (Kajian Pada Kompetensi Pedagogik). Mimbar Sekolah Dasar, 1(2), 128–141. https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v1i2.874

Sutiyono. (2020). Supervisi akademik untuk meningkatkan kompetensi guru dalam menyusun perangkat pembelajaran pada guru sdn tlogomas 2. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.21067/JBPD.V4I1.4073

Trianto. (2017). mendesain model pembelajaran INOVATIF,PROGRESIF,KONTEKSTUAL. 314. https://books.google.com/books/about/Mendesain_Model_Pembelajaran_Inovatif_Pr.html?hl=id&id=S_rJDwAAQBAJ

Widyoko, E. P. (2014). Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. Pustaka Pelajar.

Zunidar. (2019). Peran guru dalam Inovasi Pembelajaran. Nizhamiyah, 9(2). https://doi.org/10.30821/NIZ.V9I2.550

Downloads

Published

2022-01-18

How to Cite

Crisnawati, E., Hermansyah, A. K., & Purwanty, R. (2022). Kemampuan Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Dasar dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(1), 56–64. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.6201

Issue

Section

Articles
Loading...