Pengembangan Digital Flipbook berbasis Dolanan Lokal untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD di Desa Palaan pada Era Covid-19

Pengembangan Digital Flipbook berbasis Dolanan Lokal untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD di Desa Palaan pada Era Covid-19

Authors

  • Tety Nur Cholifah Universitas Islam Raden Rahmat Malang
  • Adzimatnur Muslihasari Universitas Islam Raden Rahmat Malang

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i2.6843

Keywords:

Flipbook, Dolanan Lokal, Literacy Reading

Abstract

The purpose of this study was to produce a digital flipbook based on local games to improve the reading literacy and reading literacy. The method used is the research method (R&D), researching potential and problems, gathering information, product design, design validation, design revision, initial trial, product revision, usage trial, and product revision. Data analysis used descriptive percentage and N-gain test. The results of the study were based on the average value of the validity test on digital flipbooks based on local games in the media field 94%, material field 93%, reading literacy instrument field 93%, and student response field 95%, with criteria for all fields "very feasible" used. There is an increase in the reading literacy of elementary school students and the average pretest score is 66.63 to an average posttest score of 86.63 with an N-gain value of 0.71 which is included in the high category score.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alam, S. O. 2021. Kapan COVID-19 Masuk ke Indonesia? Begini Kronologinya. Detikhealth, 1–14. https://health.detik.com/berita-detikhealth/d-5781536/kapan-covid-19-masuk-ke-indonesia-begini-kronologinya/2.

Andarini, dkk. 2013. ( Contextual Teaching and Learning ) Melalui Media Flipchart dan Video Ditinjau dari Kemampuan Verbal dan Gaya Belajar. Jurnal Bioedukasi 6(2): 102-119.

Anggraeni, N. P. L., & Dewi, K. A. P. 2018. Dolanan Sebagai Media Pendidikan Karakter Pada. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar 3(1): 1-6.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Azhari. 2015. Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemanpuan Bahasa Arab Siswa Madrasah. Jurnal Ilmiah Didaktika 16(1): 44-60.

Baleiro, R. 2011. A definition of literary literacy: a content analysis of literature syllabuses and interviews with Portuguese lecturers of literature. TOJNED - The Online Journal of New Horizons in Education 1(4): 16-25.

Halim, F. 2014. Interior Museum Permainan Anak-Anak Tradisional Jawa di Surabaya. Jurnal Intra 2(2): 826-833.

Harsiati, T. 2018. Karakteristik Soal Literasi Membaca Pada Program Pisa. Jurnal Litera 17(1), 90-106.

Hidayat, D. 2013. Permainan Tradisional dan Kearifan Lokal Kampung Dukuh Garut Selatan Jawa Barat. Jurnal Academica 5(2): 1057-1070.

Hidayatullah, M. S., & Rakhmawati Lusia. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flip Book Maker. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro 5(1): 83-88.

Maf’ula, A. dkk. 2017. Pengembangan Media Flipbook Pada Materi. Jurnal Teori, Penelitian, Dan Pengembangan 2(11): 1450–1455.

Mahardhani, A. J., Prayitno, H. J., Huda, M., Fauziati, E., Aisah, N., & Prasetiyo, A. D. 2021. Pemberdayaan Siswa SD dalam Literasi Membaca melalui Media Bergambar di Magetan. Jurnal Buletin KKN Pendidikan 3(1): 11-22.

Marzoan, H. 2017. Permainan Tradisional sebagai Kegiatan Ekstrakurikuler untuk Meningkatkan Kompetensi Sosial Siswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi 2(1): 83–110.

Mulyani, N. 2016. Super Asyik Permainan Tradisional Anak Indonesia. Yogyakarta: DIVA Press.

Mulyaningsih, N. N., & Saraswati, D. L. 2017. Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Dengan Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika 5(1), 25-32.

Nur, H. 2013. Membangun Karakter Anak melalui Permainan Anak Tradisional. Jurnal Pendidikan Karakter 3(1): 87-94.

Rusnilawati, R., & Gustiana, E. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Elektronik (Bae) Berbantuan Flipbook Berbasis Keterampilan Pemecahan Masalah Dengan Pendekatan Ctl Pada Pembelajaran Matematika Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar 4(2): 190–201.

Setiawan, B., Innatesari, D. K., Sabtiawan, W. B., & Sudarmin, S. 2017. The development of local wisdom-based natural science module to improve science literation of students. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia 6(1): 49-54.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, Nunuk & Agung, L. 2018. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Ombak.

WHO. 2020. WHO remarks at the media briefing on 2019-nCoV on 11 February 2020. World Health Orgnatization (WHO), February, 1–5.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan. Desimal: Jurnal Matematika 1(2): 147-156.

Downloads

Published

2022-06-24

How to Cite

Cholifah, T. N., & Muslihasari, A. . (2022). Pengembangan Digital Flipbook berbasis Dolanan Lokal untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD di Desa Palaan pada Era Covid-19. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(2), 149–158. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i2.6843

Issue

Section

Articles
Loading...