Development of comic page creator media based on Tumbuhkan, Alami, Namai, Demonstrasikan, Ulangi, Rayakan (TANDUR) learning for elementary school students

Development of comic page creator media based on Tumbuhkan, Alami, Namai, Demonstrasikan, Ulangi, Rayakan (TANDUR) learning for elementary school students

Authors

  • Nurul Hermiyati Universitas Negeri Jakarta
  • Herlina Usman Universitas Negeri Jakarta
  • Nurafiah Rizkiyani Universitas Negeri Jakarta
  • Lilik Fitriani Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i1.8175

Keywords:

Comic Page Creator, Learning Media, TANDUR Learning Model

Abstract

The demands of a teacher in this modern era in educating the nation's generation must be able to master IT to support effective learning activities. Data collection techniques used in this study were interviews, preliminary studies, observation, questionnaire collection, and documentation. This development research has gone through the validation stage with the acquisition of an average score of 96.36% from media experts with the criteria of "Very Eligible", material experts of 95% "very feasible", and linguists of 94.54% "very feasible" . In the limited trial the results were obtained, namely, for students at SDN Cikahuripan 01 the percentage of the questionnaire was 88% "very good" and SD Bojong Nangka 02 the percentage of the questionnaire was 90% with the "very good category". So that the comic page creator media based on TANDUR learning can be declared feasible to be tested on students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayu, S., Pinatih, C., Kt, D. B., & Semara, N. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA. 5(1), 115–121.

BLUMBERG, C. W., & TEPLICK, G. (1946). Early clinical and roentgenologic diagnosis of anencephaly. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 51(4), 571–574. https://doi.org/10.1016/S0002-9378(15)30176-9

Firdiani, D., Firdiani, D., & Pendahuluan, A. (2018). Dan Strategi Pembelajaran Ekspositori Pada Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 8 Makassar. 2, 27–37.

Fikriyyah, A. (2017, Oktober 7). Pemanfaatan Aplikasi “Page Creator” sebagai Strategi untuk Comic Menggali Keterampilan Menulis dalam Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab 111, 282-288.

Handayani, T., Winarni, E. W., & Koto, I. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis STEM Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 4(1), 22–29. https://doi.org/10.33369/dikdas.v4i1.14630

Juneli, J. A., Sujana, A., & Julia, J. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Penguasaan Konsep Peserta Didik Sd Kelas V. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1093. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i4.9070

Luthfi, M. B., Rochmadi, S., Daryono, R. W., & Pajr, R. (2021). The Development of Interactive Media Based on Video Animation. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 597-605. Retrieved from https://bircu-journal.com/index.php/birle/article/view/1767.

Retnowati, F. D. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Tandur untuk Meningkatkan Kemampuan Menganalisis Materi Komsumsi dan Investasi pada Siswa Kelas X-4 SMAN 1 Kutorejo Mojokerto. 4(2), 57–72.

RIZKIYANI, N., SYACHRUROJI, A., & SETIAWAN, S. (2022). Pengembangan Media Komik Brilian berbasis Pembelajaran Multiliterasi pada Konsep Hubungan Gaya dan Gerak. Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 63-78.

Semarang, U. T., & Kudus, U. M. (2020). Pengembangan E-Comic Sebagai Media Pembelajaran Info Artikel Abstrak. 10.

Silalahi, F. C. G., Kartini, K., & Hutapea, N. M. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Model Problem Based Learning untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal

Pendidikan Matematika, 5(1), 113–124. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.366

Pinatih, S. C., & Putra, S. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 115-121.

Ratnadewi, Melda., Dantes, dan Sudana. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Tandur Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa SD Kelas V di Desa Anturan. Jurnal Mimbar PGSD. 1:1-11.

Rohani1, A., & Anas, N. (2022). Pengembangan media komik dengan menggunakan aplikasi comic page creator untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas 2 sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 1287-1295. Retrievered from https://ejournal.unma.ac.id/index.php/cp/article/view/3134/2087.

Supramono , Agus . Teaching) 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Quantum (Quantum Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III Sd Yps Lawewu Kecamatan Nuha Kabupaten Luwu Timur. Jurnal Nalar Pendidikan ( 2 ): 82.

Wibowo, S. A., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik untuk Meningkatkan Karakter Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5100–5111. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1600

Downloads

Published

2023-01-27

How to Cite

Hermiyati, N., Usman, H., Rizkiyani, N., & Fitriani, L. (2023). Development of comic page creator media based on Tumbuhkan, Alami, Namai, Demonstrasikan, Ulangi, Rayakan (TANDUR) learning for elementary school students. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 7(1), 12–22. https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i1.8175

Issue

Section

Articles
Loading...